Gå til innhold

Mistet en bit av en tann

Gjest Snart tannlaus, eller?

Anbefalte innlegg

Akkurat nå. En jeksel. Ikke oppå, men nede ved roten/ tannkjøttet - hjelp? Biten som falt av er ca 7 mm i diameter - litt avlang. Er et dypt søkk inn i tannen nå. Hadde akkurat spist litt rester fra middagen, kylling (ikke gnagd av ben), og trodde det var et riskorn som satt fast. Sorry detaljene, men sånt har aldri hendt meg før, og jeg ble paff og småbekymret. Må jeg oppsøke tannlege? Ta vare på biten? Legge den i vann? Eller bare kaste den og glemme hele greia?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358287-mistet-en-bit-av-en-tann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til tannlegen i morgen, du risikerer å få tannverk. Og venter du får lenge kan det hende du ikke får reparert den. Er du heldig slipper du krone.

Ja, da får jeg ringe i morgen tidlig. Takk skal du ha. Er litt småvondt, ser rett inn på - ja jeg vet ikke hva det er. Det iser når jeg har munnen åpen. Krone vet jeg ikke hva er, engang, men huff, jeg får høre med tannlegen. Liker ikke..

Gjest karibaktus

Ikke lenge siden jeg gjorde det samme. Kast tannbiten og ring til tannlegen. I mitt tilfelle var det en gammel fylling som falt ut. Tannlegen fant fram borret og laget et fint hakk som hun fylte igjen. Ble kjempefint. Ingen bedøvelse, ingen vondter, og slett ikke dyrt heller. Altså: ring tannlegen og forklar situasjonen og du får time pronto.

Annonse

Gjest Shira :o)

Ring tannlegen i dag. Du kan risikere at det blir vondt, uansett skal slikt fikses innen rimelig tid, for hvis ikke kan det bli skikkelig hull og en stor jobb.

Det er ikke sikkert at du trenger noe mer en fylling.

Ta det fra ei som vet, i løpet av sommeren klarte jeg å knekke intet mindre enn 3 tenner ;o)

Ja, da får jeg ringe i morgen tidlig. Takk skal du ha. Er litt småvondt, ser rett inn på - ja jeg vet ikke hva det er. Det iser når jeg har munnen åpen. Krone vet jeg ikke hva er, engang, men huff, jeg får høre med tannlegen. Liker ikke..

Krone betyr at de filer ned mye av tannen og setter på en ny i porselen eller gull eller et annet materiale. Har en selv, det er temmelig dyrt. Kostet 4000,- for 10 år siden. Det var en fortann, eksen måtte ha krone på en jeksel samtidig og jeg tror han betalte mer.

Krone betyr at de filer ned mye av tannen og setter på en ny i porselen eller gull eller et annet materiale. Har en selv, det er temmelig dyrt. Kostet 4000,- for 10 år siden. Det var en fortann, eksen måtte ha krone på en jeksel samtidig og jeg tror han betalte mer.

Ca 5000 for en krone, nå til dags... :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...