Gå til innhold

Trodde knapt slike ting hendte lenger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Modern77

Hva skjedde egentlig? Første som slo meg var at dette var en som valgte hjemmefødsel og derfor ikke fikk hjelpen hun trengte tidsnok...

eller at det hadde med alderen å gjøre?

Hun som hadde gledd seg til å bli mor, er jo ikke sånn man venter at man ikke skal overleve d.

Det stod ikke noe om barnet levde.

Jeg hjørte om en ung student som døde da hun fikk sitt første barn. dvs hun lå syk i flere dager først. Barnet lever. For lenge siden hørfte jeg om ei som døde da hun fødte, men hun var mangeogførti, det er sikkert større risiko da.

Annonse

Desverre skjer ting som dette også i våre dager. Om jeg ikke tar feil, så er det et par tilfeller i året i Norge.

Aksel Lund Svindals mor døde også ifm. fødsel: http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/skisport/article1624177.ece

Ja, det hender av og til fortsatt... For bare noen få år siden døde en bekjent noen dager etter fødsel - etter svangerskapsforgiftning, på sykehuset. Tydeligvis ingenting de kunne gjøre :(

Gjest Iivaana.-

Hei,

Det skjer ved 7 av 100000 fødsler i Norge.

I f. eks. Afghanistan er det ca 2000 av 100000 fødsler, altså 2% av fødsler (1 av 50) resulterer i at kvinnen dør.

Med vennlig hilsen

Uff. Stor forskjell. Men hvert tilfelle, uansett land, er et tilfelle for mye. Hvorfor kan de ikke gjøre grundigere forarbeid? Vil tro de i de fleste tilfeller finner ut årsaken i etterkant - og at dødsfall _kunne_ vært unngått dersom en hadde visst om det på forhånd. Ressurskrevende, ja. Men det har vi da råd til (?) !!

Annonse

Uff. Stor forskjell. Men hvert tilfelle, uansett land, er et tilfelle for mye. Hvorfor kan de ikke gjøre grundigere forarbeid? Vil tro de i de fleste tilfeller finner ut årsaken i etterkant - og at dødsfall _kunne_ vært unngått dersom en hadde visst om det på forhånd. Ressurskrevende, ja. Men det har vi da råd til (?) !!

Hei,

Selvsagt bør man gjøre mer, men samtidig så vil man trolig redde langt flere menneskeliv ved å forske på "hjertexxx" eller diabetes, eller noe som rammer langt flere enn 7 ut av 100000. (Nå snakker jeg kun i kroner og øre, og "hvis jeg hadde 100 millioner til å redde mennesker, hvor ville jeg brukt dem".)

Med vennlig hilsen

Gjest Iivaana.-

Hei,

Selvsagt bør man gjøre mer, men samtidig så vil man trolig redde langt flere menneskeliv ved å forske på "hjertexxx" eller diabetes, eller noe som rammer langt flere enn 7 ut av 100000. (Nå snakker jeg kun i kroner og øre, og "hvis jeg hadde 100 millioner til å redde mennesker, hvor ville jeg brukt dem".)

Med vennlig hilsen

Joda. Det er alltid harde prioriteringer å ta. Sånn sett er jeg glad jeg slipper å bestemme akkurat hvem som skal få hvilke midler til forskning. Jeg er litt som Ole Brum, og sier JA til at alle får mer forskningsmidler, slik at en får bukt med mest mulig av slike tilfeller, sykdommer osv. Ja, jeg skjønner at det da kan bli et befolkningsproblem, men likevel.

Joda. Det er alltid harde prioriteringer å ta. Sånn sett er jeg glad jeg slipper å bestemme akkurat hvem som skal få hvilke midler til forskning. Jeg er litt som Ole Brum, og sier JA til at alle får mer forskningsmidler, slik at en får bukt med mest mulig av slike tilfeller, sykdommer osv. Ja, jeg skjønner at det da kan bli et befolkningsproblem, men likevel.

Hei,

Nei, i motsetning til hva mange tror, vil befolkningsveksten gå dramatisk nedover så snart man får en velferdsstat, pensjon, helsesystem, osv.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...