Gå til innhold

Saus til kalkun

Gjest takk for gode forslag

Anbefalte innlegg

Gjest takk for gode forslag
Skrevet

Noen som kan komme med en oppskrift på en god saus til kalkun.

Har lyst på noe annet enn posesaus fra toro ;)

Skrevet

Kok kraft eller bruk hønsesebuljong, smør, mel, rødvin, løk, nellikspiker, laurbærblader og ta-daaa!

Gjest sausen gjør susen
Skrevet

Smelt smør, ha i salt, pepper, litt paprika og kyllingkrydder. La det koke inn i smøret. Ha i mel og brun dette til jevningen er lysbrun. Spe så med vann og matfløte etter ønsket tykkelse på sausen. Rør stadig i dette, slik at det ikke brenner seg. Ha gjerne i litt kraft fra kalkunen når den er ferdigstekt og litt brunost. La sausen småkoke i 10-15 min. Smak så, eventuelt mer krydder hvis ønskelig. Veldig god etter det mine barn sier (0:

Gjest Den beste som finnes
Skrevet

Kantarellsaus fra Blå band passer kjempebra til kalkun.

Skrevet

Smelt 2 ss smør og rør inn 2-3 ss hvetemel. La det brunes under omrøring til det har fått farge, men ikke så lenge at det blir brent. Spe så med sjyen fra kalkunen + fløte + det krydderet du vil ha. La sausen koke til melsmaken blir borte.

Min elskede er en racer på slike sauser og har gjerne oppi både rømme og tyttebærsyltetøy også - blir vanvittig godt!

Skrevet

Du legger langpanna full av gulrotskiver, løk, svisker, litt epler og selleri. Ha i vann.Så steker du kalkuna på rist over. Når kalkuna er stekt, tømmer du av skyen, siler ut grønnsakene, og bruker skyen til saus. Varmes opp, rister jevning og heller i, bruker masse fløte og saften av to mandariner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...