Gå til innhold

Oppsigelse og sykepenger

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har sagt opp min nåværende jobb, og oppsigelses tiden løper ut januar mnd, altså t.o.m 31 januar. Dessverre så har jeg en kronisk lidelse hvor jeg kan forvente oppstart med større medisinskbehandling evt. operasjon. Hva skjer med mine sykepengerettigheter hvis jeg f.eks blir sykemeldt 1 februar, kontra 28 januar?. Hva med arbeidsgiverperioden, må arbeidsgiver betale dem første 16 dagene? Fint hvis dere kan hjepe meg vedr. dette spørsmålet da jeg liker å ha kontoll på hverdagen. Tilføy gjerne annen viktig informasjon relatert til dette emnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358335-oppsigelse-og-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advokat Thomas Myran

Hei!

Hvis du sykemeldes den 1. februar, har du jo ingen jobb å være sykemeldt fra, og har heller ikke rett å sykepenger.

Retten til å få sykepenger som arbeidstaker gjelder bare så lenge man er i et arbeidsforhold. En person som avslutter et arbeidsforhold tirsdag og blir syk torsdag, har ikke rett til sykepenger som arbeidstaker.

Arbeidsforhold anses opphørt når det har vært et avbrudd i det faktiske arbeidsforhold på mer enn 14 dager.

Dersom arbeidstakeren blir sykmeldt i oppsigelsestiden, plikter arbeidsgiveren å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden fram til arbeidsforholdets opphør.

Utgangspunktet er da at sykepengene bortfaller samtidig som arbeidsforholdet opphører. Det kan likevel tenkes at du har rett til sykepenger etter § 8-47, men det er det for lite opplysninger fra deg til å si noe om.

Skulle du komme i en situasjon uten sykepengerettigheter, vil du kunne ha rett på Arbeidsavklaringspenger.

Thomas Myran

Advokat

Hei!

Hvis du sykemeldes den 1. februar, har du jo ingen jobb å være sykemeldt fra, og har heller ikke rett å sykepenger.

Retten til å få sykepenger som arbeidstaker gjelder bare så lenge man er i et arbeidsforhold. En person som avslutter et arbeidsforhold tirsdag og blir syk torsdag, har ikke rett til sykepenger som arbeidstaker.

Arbeidsforhold anses opphørt når det har vært et avbrudd i det faktiske arbeidsforhold på mer enn 14 dager.

Dersom arbeidstakeren blir sykmeldt i oppsigelsestiden, plikter arbeidsgiveren å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden fram til arbeidsforholdets opphør.

Utgangspunktet er da at sykepengene bortfaller samtidig som arbeidsforholdet opphører. Det kan likevel tenkes at du har rett til sykepenger etter § 8-47, men det er det for lite opplysninger fra deg til å si noe om.

Skulle du komme i en situasjon uten sykepengerettigheter, vil du kunne ha rett på Arbeidsavklaringspenger.

Thomas Myran

Advokat

Hei igjen,

Jeg har vært i fast arbeid siden 1997 og har tjent ca. 450.000-500.000,- de siste årene. Det er nærliggende å tro at jeg blir sykemeldt før oppsigelsen tar slutt, ref. ventetid på sykehuset. Er det virkelig slik at jeg blir stående uten noen rettigheter mht. sykepenger? Evt. hvilken andre muligheter har jeg? Kjenner dessverre at fortvilelsen begynner å komme krypende.

• 2 uker senere...
hvorfor skjer dette??

Hei igjen,

Jeg har vært i fast arbeid siden 1997 og har tjent ca. 450.000-500.000,- de siste årene. Det er nærliggende å tro at jeg blir sykemeldt før oppsigelsen tar slutt, ref. ventetid på sykehuset. Er det virkelig slik at jeg blir stående uten noen rettigheter mht. sykepenger? Evt. hvilken andre muligheter har jeg? Kjenner dessverre at fortvilelsen begynner å komme krypende.

Så lenge du ikke har en jobb å være sykemeldt fra, får du ikke sykepenger. Det er logisk - dessverre. Kontakt NAV og spør om råd.

Gjest zitter

Hei igjen,

Etter 31. januar har du ingen rett på sykepenger. Da er du uten arbeid. Altså må du evnt melde deg arbeidsledig eller som advokaten sier så kan du har rett på AAP i en overgangsperiode, noe som er noe helt annet enn sykepenger. Ca 66% av det du har tjent tidligere er det vel sånn ca.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...