Gå til innhold

Er det mye å ha fem sykedager på fire måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg klager over dårlig samvittighet pga. at hun har hatt fem sykedager siden i september. Hun jobber bare av og til, men har hatt enkelte dager inn i mellom hvor hun virkelig har vært syk og har hatt sykemelding fra lege.

Er det vanlig å ha dårlig samvittighet pga. sånt? Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til henne. Jeg synes hun kan ta det helt med ro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner til det. Har en nær venninne som også tenker slik. Hva vil arbeidskollegaer tro? Hva sier sjefen? Osv.

Du kan prøve med: At når man virkelig er syk, er både arbeidsgiver og arbeidstaker tjent med at man tar det med ro. Om ikke kan det fort bli flere sykedager. Dessuten blir man ikke friskere av å gå med en gnagende dårlig samvittighet.

Skrevet

Kjenner til det. Har en nær venninne som også tenker slik. Hva vil arbeidskollegaer tro? Hva sier sjefen? Osv.

Du kan prøve med: At når man virkelig er syk, er både arbeidsgiver og arbeidstaker tjent med at man tar det med ro. Om ikke kan det fort bli flere sykedager. Dessuten blir man ikke friskere av å gå med en gnagende dårlig samvittighet.

Det som plager henne er at hun ikke er fast ansatt og at de vil sparke henne ut som vikar siden hun kan bli syk. Jeg synes dette høres vanvittig ut siden hun har jobbet der i åresvis og alle kan bli syke av og til. Det hører med til historien at de fem sykedagene fra september er de eneste i hele året 2010.

Skrevet

Det som plager henne er at hun ikke er fast ansatt og at de vil sparke henne ut som vikar siden hun kan bli syk. Jeg synes dette høres vanvittig ut siden hun har jobbet der i åresvis og alle kan bli syke av og til. Det hører med til historien at de fem sykedagene fra september er de eneste i hele året 2010.

Jeg syns ikke det er mye, og det spiller egentlig heller ingen rolle om det er mye eller lite så lenge man er syk.

Forstår jo redselen for å miste jobben, men allikevel må hun ha opparbeidet seg såpass med tillit at de forstår at hun virkelig har vært syk.

Skrevet

Jeg får også dårlig samvittighet når jeg er syk. Er redd sjefen ikke tror på meg (noe jeg vet han ikke gjør), og det gjør det mye værre..

Slike sjefer skulle ikke det ikke ha vært noen av...!

Er man syk så er man syk, alle er forskjellige..

Skrevet

Har hun vært vikar på samme sted i årevis?

Gjest Ikke mye syk
Skrevet

Etter å ha arbeidet som vikar på 1 plass i over 1 år har man krav på en fast stilling

Skrevet

Etter å ha arbeidet som vikar på 1 plass i over 1 år har man krav på en fast stilling

Ehh... Javel? Og hvor har du det fra?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det kommer vel ann på personen og helsa til vedkommende?

Jeg er så heldig at jeg er sjelden syk- eller jeg blir syk i helga. I alle fall går jeg vanligvis med null sykefravær pr år.

Det hender jeg føler meg urven mot slutten av arbeidsdagen, men da ligger jeg på sofaen når jeg kommer hjem, og tar tidlig kveld. Da pleier jeg bli bra igjen.

*bank i bordet*

Har barn som har slitt med magetrøbbel, og som får ufrivillig fravær av den grunn. Ei av mine beste venninner er også syk- og har vært det lenge. Så jeg forstår jeg er heldig som er lite syk.

Fem dager på fire mnd er mye for meg. For min venninne hadde dette vært kjempestort fremskritt. For mitt barn er vel dette normalen.

Skrevet

Sykdom kan man ikke gjøre noe med - det er uflaks for en stor del. Er man disponert for å ble fort syk, så kan man som regel ikke for det heller. Jeg regner med dette var virkelig sykdom siden det har vært en lege inni bildet. Det er noe skit å være syk, og lett å føle at man blir hengende etter. Likevel - man kan bare ikke gjøre noe som helst med det. Jeg er heller ikke ofte syk, men det har forekommet at jeg har vært uheldig på samme måte likevel.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg får også dårlig samvittighet når jeg er syk. Er redd sjefen ikke tror på meg (noe jeg vet han ikke gjør), og det gjør det mye værre..

Slike sjefer skulle ikke det ikke ha vært noen av...!

Er man syk så er man syk, alle er forskjellige..

Har en sånn sjef jeg også - han tror alltid de som er syke fra jobb er hjemme og koser seg og slapper av - alltid. Uansett sykemelding eller egenmelding. :(

I følge han så er det ingen grunn til å være hjemme fra jobb om du har influensa heller, er bare å ta en paracet eller to og komme seg på jobb - så han har nok aldri hatt influensa selv.

Skrevet

''Etter å ha arbeidet som vikar på 1 plass i over 1 år har man krav på en fast stilling''

Dette er mildt sagt en overforenkling av sannheten. Du har rett i at dersom en etter vikariatets utløp ikke slutter, men bare fortsetter i stillingen, vil stillingen kunne bli ansett å ha gått over i fast.

Det finnes imidlertid tusenvis av mennesker på alle nivåer som er i tidsbegrensede stillinger/åremål o.l. Kjenner til både hjelpepleiere og overleger som etter 10-15 år ennå ikke har fast stilling der de jobber. Men tror bare det er Staten som kan holde på slik...

Skrevet

''Etter å ha arbeidet som vikar på 1 plass i over 1 år har man krav på en fast stilling''

Dette er mildt sagt en overforenkling av sannheten. Du har rett i at dersom en etter vikariatets utløp ikke slutter, men bare fortsetter i stillingen, vil stillingen kunne bli ansett å ha gått over i fast.

Det finnes imidlertid tusenvis av mennesker på alle nivåer som er i tidsbegrensede stillinger/åremål o.l. Kjenner til både hjelpepleiere og overleger som etter 10-15 år ennå ikke har fast stilling der de jobber. Men tror bare det er Staten som kan holde på slik...

Dattera mi laget bråk etter tre vikariater på samme avdeling, det var vikariater på ca et år hver og hun fikk fast stilling da hun gikk til foreningen.

Skrevet

Har en sånn sjef jeg også - han tror alltid de som er syke fra jobb er hjemme og koser seg og slapper av - alltid. Uansett sykemelding eller egenmelding. :(

I følge han så er det ingen grunn til å være hjemme fra jobb om du har influensa heller, er bare å ta en paracet eller to og komme seg på jobb - så han har nok aldri hatt influensa selv.

huff ja :/ Selv om sjefen går på jobb når han er syk, så skal liksom vi gjøre det også :(

Skrevet

Dersom jeg er skikkelig syk og trenger sykedager har jeg ikke dårlig samvittighet. Men skulle jeg "lure" meg til noen dager fordi jeg ikke er helt i tipp topp form ville jeg nok hatt dårlig samvittighet.

Gjest segunda
Skrevet

Har hun vært vikar på samme sted i årevis?

Ja innimellom i snart ti år. Hun ønsker ikke fast stilling.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg syns ikke det er mye, og det spiller egentlig heller ingen rolle om det er mye eller lite så lenge man er syk.

Forstår jo redselen for å miste jobben, men allikevel må hun ha opparbeidet seg såpass med tillit at de forstår at hun virkelig har vært syk.

Det er det jeg mener og når hun får legeattest så er det ikke noen grunn til bekymring. Hun har vært der i snart ti år som vikar.

Gjest segunda
Skrevet

Det er nok en overdrivelse, men i dette tilfellet ønsker hun ikke fast stilling. Dette passer bra for begge parter.

Gjest segunda
Skrevet

Dersom jeg er skikkelig syk og trenger sykedager har jeg ikke dårlig samvittighet. Men skulle jeg "lure" meg til noen dager fordi jeg ikke er helt i tipp topp form ville jeg nok hatt dårlig samvittighet.

Du går ikke til legen og "lurer" deg til sykemelding.

trollemor;o)
Skrevet

Du går ikke til legen og "lurer" deg til sykemelding.

Noen gjør det jo. Ikke jeg. Har vært sykemeldt en dag i mitt liv og det var dagen etter en operasjon.

Syns stadig jeg hører "nei,nå tror jeg jeg går og får meg sykemeldt"

Ille atmange utnytter det fantastiske systement vi har i Norge,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...