Gå til innhold

Er det støtende å bli bedt for?

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Tankespinn etter å ha lest på psykiatri:

Reagerer du dersom noen sier at de skal be for deg? Nå mener jeg ikke at de skal be om at du blir omvendt, men feks be om at du takler - eller blir frisk av - sykdom osv? Synes du det virker støtende?

Jeg er agnostiker selv, men ville ikke hatt noe i mot om en religiøs person ba for meg, altså forutsatt at det ikke dreide seg om å be om "omvendelse". Det ville jeg bare tatt som et tegn på omsorg fra denne personen, ikke som at han/hun ønsket å støte meg. Hvis jeg ikke tror på deres gud, så er jo uansett deres bønner, for meg, bare en bønn mot noe som ikke ikke eksisterer. Det kan jo ikke skade meg på noen som helst måte.

Jeg skjønner ikke helt denne "hangen" til å bli støtt av folk som ønsker å be for, dersom personen fremstår som oppriktig og velmenende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358423-er-det-st%C3%B8tende-%C3%A5-bli-bedt-for/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

10

• Sør

8

• Katt-ja

5

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Hvordan tror du den samme personen ville reagert hvis noen sa til dem at de skulle be til Satan, Jahve, Allah (skriv navnet på entitet som vedkommende ikke liker) for dem om at de skulle bli bedre (hvis de var syke)?

Jeg synes vanlig høflighet tilsier at den som skal be, ofre en geit, osv osv. spør den syke først.

Med vennlig hilsen

Enig med deg.

Om en god venn som er religiøs _ikke_ ville ha bedt for meg eller mine ved alvorlig sykdom, ville det jo vært litt underlig.

Det gjelder jo selvsagt mest om jeg ikke er innbitt og hysterisk anti-religiøs, men da ville jeg sikkert heller ikke hatt dypt religiøse venner...

Enig med deg.

Om en god venn som er religiøs _ikke_ ville ha bedt for meg eller mine ved alvorlig sykdom, ville det jo vært litt underlig.

Det gjelder jo selvsagt mest om jeg ikke er innbitt og hysterisk anti-religiøs, men da ville jeg sikkert heller ikke hatt dypt religiøse venner...

''om jeg ikke er innbitt og hysterisk anti-religiøs''

Regner du meg i den kategorien?

Jeg har veldig mange religiøse venner. Inkl. eksen.

Med vennlig hilsen

For meg må de be så mye de vil. Det eneste som er sikkert er at det ikke gjør noen skade. :)

Den eneste som ber for meg (i hvert fall som jeg vet om) har seriøse psykiske problemer, og jeg vet hun mener godt.

Men jeg hadde ikke klart å la være å slenge med leppa med noe herlig sarkasme dersom en ellers oppegående person sier han ber for meg. Hehe. Og jeg hadde muligens ikke regna ham som spesielt oppegående lenger. ;)

Annonse

Det ville jeg bare satt pris på, tatt som hvilket som helst menneske sier at de skal tenke på meg. Om de tenker på meg eller ber for meg, så er jo det det samme. Forskjellen er bare at det er religiøse eller ikke religiøse mennesker. Men som deg, jeg ville ha meg frabedt at de skulle bo om omvendelse for meg.

''om jeg ikke er innbitt og hysterisk anti-religiøs''

Regner du meg i den kategorien?

Jeg har veldig mange religiøse venner. Inkl. eksen.

Med vennlig hilsen

Nei :)

Men, ville du blitt støtt om noen (av pur omsorg) sa at de ville be for deg om du var dødssyk f.eks., da?

Nei :)

Men, ville du blitt støtt om noen (av pur omsorg) sa at de ville be for deg om du var dødssyk f.eks., da?

Neida, jeg har venner som påstår de inkluderer meg i deres aftenbønn. Helt hva de ber OM vet jeg dog ikke! :glis:

Med vennlig hilsen

Neida, jeg har venner som påstår de inkluderer meg i deres aftenbønn. Helt hva de ber OM vet jeg dog ikke! :glis:

Med vennlig hilsen

''Helt hva de ber OM vet jeg dog ikke! :glis:''

Og Gud, helt til slutt: - kan du vennligst be Sør slutte å kverulere på alt? Please! Oh Gud. Om bare for en helg.

Der var jeg litt morsom! :)

Det kommer an på. En gang på skolen (høyskole) var det en klikk av jentene som var svært religiøse og i en time kom det frem at de jevnlig ba for oss andre i klassen, at vi også skulle finne gud og se lyset. Det likte jeg ikke.

Men da guttungen var nyfødt og dødssyk var det en del av slekta som er svært religiøse som samlet seg til bønnemøte for ham og det varmet litt i den tunge stunden. :o)

Og Gud, helt til slutt: - kan du vennligst be Sør slutte å kverulere på alt? Please! Oh Gud. Om bare for en helg.

''Og Gud, helt til slutt: - kan du vennligst be Sør slutte å kverulere på alt? Please! Oh Gud. Om bare for en helg''

Når det gjelder akkurat den bønnen, så har jeg akkurat ofret to geiter og gjøkalven!

Annonse

Det kommer an på. En gang på skolen (høyskole) var det en klikk av jentene som var svært religiøse og i en time kom det frem at de jevnlig ba for oss andre i klassen, at vi også skulle finne gud og se lyset. Det likte jeg ikke.

Men da guttungen var nyfødt og dødssyk var det en del av slekta som er svært religiøse som samlet seg til bønnemøte for ham og det varmet litt i den tunge stunden. :o)

Ja, bevares - om de ber for at man skal forandre seg, og fordi de synes man er et dårlig menneske, da er det jo litt drøyt - og det er jo støtende.

Når jeg svarte under her, tenkte jeg på bønner om hjelp i vanskelige tider - sånn som ditt andre eksempel. :-)

''Og Gud, helt til slutt: - kan du vennligst be Sør slutte å kverulere på alt? Please! Oh Gud. Om bare for en helg''

Når det gjelder akkurat den bønnen, så har jeg akkurat ofret to geiter og gjøkalven!

Det var vel helst et alibi for å få saftig steik i morgen. :)

Det finnes ting selv ikke Gud kan gjøre! ;-)

Med vennlig hilsen

Hmmm...da skjønte jeg ikke helt hvorfor du trodde jeg mente du var innenfor anti-kategorien...

Jeg "trodde" ikke; jeg spurte om... :-)

Grunnen er at når jeg (som innehar rollen som "den store stygge ateisten på DOL) har mange religiøse venner, så tror jeg du kan anta at de fleste andre ateister også har det.

Med vennlig hilsen

Jeg "trodde" ikke; jeg spurte om... :-)

Grunnen er at når jeg (som innehar rollen som "den store stygge ateisten på DOL) har mange religiøse venner, så tror jeg du kan anta at de fleste andre ateister også har det.

Med vennlig hilsen

''Grunnen er at når jeg (som innehar rollen som "den store stygge ateisten på DOL) har mange religiøse venner, så tror jeg du kan anta at de fleste andre ateister også har det.''

Ja, akkurat, det var egentlig det jeg regnet med, at de aller fleste ikke ville føle seg støtt over velmente bønner om man er i en vanskelig situasjon (jeg tenker ikke på bønner om å bli omvendt etc)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...