Gå til innhold

Er det støtende å bli bedt for?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

10

• Sør

8

• Katt-ja

5

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

Det ville jeg bare satt pris på, tatt som hvilket som helst menneske sier at de skal tenke på meg. Om de tenker på meg eller ber for meg, så er jo det det samme. Forskjellen er bare at det er religiøse eller ikke religiøse mennesker. Men som deg, jeg ville ha meg frabedt at de skulle bo om omvendelse for meg.

Enig i dette.

Annonse

Jeg har flere religiøse venner, og jeg setter pris på at de vil be for meg. Det er deres måte å vise omsorg på.

MEN, en venninne som ber for meg gjør meg likevel litt provosert. Med henne så føler jeg at at hun bruker dette som en slags substitutt for handlinger og følelser. Jeg setter pris på at hun vil be for meg, men jeg vil også at hun skal være en venninnne. En ting er å be for noe, en annen ting er å skulle hjelpe en venninne i praksis. Når jeg har det vanskelig så ønsker jeg også en venninne som stiller opp, ikke bare en som gir meg bibelvers. Jeg har også en følelse av at hun har vanskelig for å forholde seg til følelser, derfor vil hun be for meg istedet. Det er litt provoserende.

På samme måte synes jeg det er provoserende at noen bare vil be for en og ikke vill gjøre noe i praksis. Det blir en slags ansvarsfraskrivelser. Men det er bare denne venninnen jeg føler dette.

Jeg blir overhodet ikke støtt av å bli bedt for. Tvert imot tenker jeg at det er fint at noen _tenker_ på meg og ønsker at jeg skal ha det bra, HVORDAN de velger å gjøre dette er opp til den enkelte. Hvis denne "beinga" skulle gjøre meg bedre på noe som helst måte, så er jeg bare takknemlig for det,

Annonse

Generelt synes jeg ikke det er støtende å bli bedt for, men jeg vil tro det avhenger litt av hvordan det gjøres og hvordan det kommuniseres til meg.

Men så vidt jeg husker fra den andre tråden, var det vel ikke å bli bedt for alene trådstarter reagerte på, men den stadige påminnelsen om det. Hvis man ikke ønsker å snakke så mye om at man er syk eller har det vanskelig, kan det jo oppleves som støtende å stadig bli fortalt at man blir bedt for på grunn av denne sykdommen/problemet. Man skulle jo tro at det er mulig å be for noen uten å fortelle om det hver eneste gang.

Gjest nivkløs og troende

Det kommer an på hva man ber for. Og be om at jeg skal omvendes tror jeg ingen gjør, da jeg er kristen. Hvis noen ber for meg under sykdom, eller vanskelige tider viser bare at noen har omsorg for meg og vil meg vel. Har selv bedt for venner, men ber selvsagt ikke om omvendelse. Ber om at en person skal finne styrke til å gjennomleve sykdom, eller om hjelp til å fatte en beslutning på et vanskelig problem. På personens egne premisser, ikke mine. Og jeg forteller heller ikke mine venner at jeg ber for dem. Takker heller i bønn der hvor jeg føler at bønnen har hjulpet. For at bønn hjelper, det tror jeg på.

Hvorfor ikke?

For det første fordi det høres klaustrofobisk ut, av type innvaderende. Og for det andre-tredje at jeg tenker noe sånt som at jeg vil ikke ha en sånn type oppmerksomhet for _om_ det skulle finnes en gud, og noen ber til denne på mine vegne, så finner kanskje guden ut at, hmmm, nei, hun har ikke vært grei, og så får jeg svi for det på en eller annen måte. I tillegg til at jeg har en noe urealistisk tanke på at jeg da må ha manipulert noen for å be for meg, og at dette også blir oppdaget og at jeg får dobbeltsvi.

Noe sånt;-) Litt galskap mao. Kanskje.

For det første fordi det høres klaustrofobisk ut, av type innvaderende. Og for det andre-tredje at jeg tenker noe sånt som at jeg vil ikke ha en sånn type oppmerksomhet for _om_ det skulle finnes en gud, og noen ber til denne på mine vegne, så finner kanskje guden ut at, hmmm, nei, hun har ikke vært grei, og så får jeg svi for det på en eller annen måte. I tillegg til at jeg har en noe urealistisk tanke på at jeg da må ha manipulert noen for å be for meg, og at dette også blir oppdaget og at jeg får dobbeltsvi.

Noe sånt;-) Litt galskap mao. Kanskje.

Jeg tenkte nok litt for mye ut fra min egen situasjon med kronisk sykdom, slik sett ville jeg ha satt pris på om noen ba for meg (i betydning; ønsket meg bedre og tok i bruk de muligheter de hadde til å gjøre dette)... Jeg leser også andre skriver her at man mener at noen lever "feil", og når man blir bedt for i en slik sammenheng, blir det noe helt annet...

Nok en gang så svarte jeg uten å tenke på alle alternativer:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...