Gå til innhold

Bedre økonomi med AAP enn Uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Gjest nav-nysjerrig
Skrevet

Jeg kom i en diskusjon i går, der den andre sa at folk får høyere utbetaling på AAP (Arbeidsavklaringspenger) enn på varig Uføretrygd, i alle fall dersom man har vært høytlønnet tidligere. Jeg mente det var motsatt. Men kanskje nye regler har endret det?

Hva er fakta her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Klinkekula
Skrevet

Det er riktig. Jeg får mye høyere utbetaling på AAP enn jeg ville ha fått på varig uføretrygt. Det er fordi jeg hadde en høy årslønn før jeg ble trygdet. Jeg har ikke mange pensjonsgivende år, så inntekten min på varig ufør hadde blitt mye lavere.

Gjest nav-nysjerrig
Skrevet

Det er riktig. Jeg får mye høyere utbetaling på AAP enn jeg ville ha fått på varig uføretrygt. Det er fordi jeg hadde en høy årslønn før jeg ble trygdet. Jeg har ikke mange pensjonsgivende år, så inntekten min på varig ufør hadde blitt mye lavere.

Hvor mye er det snakk om på AAP da? Hvor mye får du og hva beregner de det etter? Jeg trodde at det i begge tilfelle var snakk om å få 66 prosent av 6 G (for hvis man har jobbet over 6 G så får man ikke uttelling for dette?)

Blir det noen forskjell hvis man får forsørgertillegg (får man det både på AAP og uføretrygd)?

Skrevet

Jeg får 40.000 mindre i året nå som jeg har gått over på uførepensjon fra tidligere tidsbegrenset ufør, nå AAP. Altså sterkt redusert inntekt med akkurat samme sykdom for å motta en ytelse ved et annet navn enn tidligere.

Gjest nav-nysjerrig
Skrevet

Jeg får 40.000 mindre i året nå som jeg har gått over på uførepensjon fra tidligere tidsbegrenset ufør, nå AAP. Altså sterkt redusert inntekt med akkurat samme sykdom for å motta en ytelse ved et annet navn enn tidligere.

Hvorfor kunne du ikke fortsette på AAP da? Kan jeg spørre hvor lenge du gikk på AAP?

Skrevet

Hvorfor kunne du ikke fortsette på AAP da? Kan jeg spørre hvor lenge du gikk på AAP?

Jeg gikk to perioder på tidsbegrenset ufør og ble overført til AAP når det ble innført og erstattet tidsbegrenset ufør. AAP som stønad stiller krav jeg er for syk til å kunne innfri og det ble derfor søkt om uførepensjon.

Gjest nav-nysjerrig
Skrevet

Jeg gikk to perioder på tidsbegrenset ufør og ble overført til AAP når det ble innført og erstattet tidsbegrenset ufør. AAP som stønad stiller krav jeg er for syk til å kunne innfri og det ble derfor søkt om uførepensjon.

Kravene til AAP - er det ikke slik at man enten må være i arbeid, attføring eller i behandling? Var du for dårlig til behandling også?

Skrevet

Kravene til AAP - er det ikke slik at man enten må være i arbeid, attføring eller i behandling? Var du for dårlig til behandling også?

Jeg har forsøkt behandling uten hell i mange år uten noen fremgang. Jeg er for syk til noe form for arbeid og faller derfor utenfor AAP, da jeg ikke er i en situasjon hvor det lenger ser ut til at det vil komme noen bedring i nærmeste fremtid. Kommer det bedring vil jeg vel kunne gå tilbake til AAP antar jeg eller jobbe i den grad jeg kan med redusert uførepensjon. Det får fremtiden vise.

Skrevet

Jeg gikk ned 20-30 000 kr når jeg gikk over til uførepensjon. Og jeg er 50% ufør. Hadde jeg blitt 100% ufør hadde det blitt det dobbelte.

Jeg tjente en del før jeg ble syk, og avklaringspengene ble regnet ut fra det,

Når jeg ble uføretrygdet gikk de ut fra hvor mye jeg hadde opptjent i pensjon, og som hjemmeværende med småbarn i mange år ble det minstepensjonist utbetaling på meg.

Gjest høstløv
Skrevet

Du kan selv undersøke hva din pensjonsopptjening er på NAV sine sider. Logg deg inn på NAV pensjon og der kan du se hva du har opptjent av pensjonsrettigheter, slik reglene er for øyeblikket blir uførepensjonen lik opptjent alderspensjon utbetalt fra 67 år (det er regelen i hovedsak).

Det skal innføres nye regler for uførepensjon, men de er ikke utarbeidet eller vedtatt ennå, så dette kan endre seg, men det er ingen som vet hvordan de nye reglene vil bli.

Skrevet

Hovedregelen er at AAP kun kan mottas i inntil 4 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...