Gå til innhold

Erfaring med meditasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

I perioder har jeg veldig mye å gjøre, og kan bli stresset- såpass at det påvirker nattesøvnen i negativt favør. Slikt stress vil alltid komme i perioder, og jeg hverken kan eller ønsker å unngå det.

Ergo vil jeg ha verktøy til å bedre håndtere stress.

Jeg leste litt om meditasjon, og fikk inntrykk at dette kan være slikt verktøy. Men slik jeg forstår det, så er det mange varianter av meditasjon. Så nylig at de skilte mellom Acem og mindfulness- og andre uten at jeg husker detaljene.

Har du kjennskap og/eller erfaring med meditasjon som du kan dele med meg og andre på DOL?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358430-erfaring-med-meditasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har erfaring ja..

Det beste er å sette seg ned å la tankene hvile, det kommer masse tanker i begynnelsen. La dem komme å gå, som bølger i vann..til slutt bli det stillhet, bølgene stopper. Deilig.

Men det er mange måter å medoitere på, ikke alle er bra...

Gjest meditere................

Har erfaring ja..

Det beste er å sette seg ned å la tankene hvile, det kommer masse tanker i begynnelsen. La dem komme å gå, som bølger i vann..til slutt bli det stillhet, bølgene stopper. Deilig.

Men det er mange måter å medoitere på, ikke alle er bra...

Har du noen gode metoder for meditering?

Har du noen gode metoder for meditering?

''Det beste er å sette seg ned å la tankene hvile, det kommer masse tanker i begynnelsen. La dem komme å gå, som bølger i vann..til slutt bli det stillhet, bølgene stopper. Deilig.''

Dette er hva jeg anbefaler å begynne med. Har prøvd forskjellige metoder, dette er det beste og det tryggeste..for min del iallefall. Pusteøvelser og diverse andre ting er ikke bra..for min del..men folk er jo forskjellige.

Jeg har praktisert autogen trening. Det er en av flere meditasjonsformer, men uten noen mystisk overbygning.

Jeg kan trygt anbefale dette for alle som ikke er i nærheten av en psykose.

Hvorfor kan folk som er nærpsykotisk bli verre av meditasjon?

Er det fordi man blir værende i meditasjonens dimensjon?

Bør en ikke meditere om en har hatt psykose?

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jeg har praktisert autogen trening. Det er en av flere meditasjonsformer, men uten noen mystisk overbygning.

Jeg kan trygt anbefale dette for alle som ikke er i nærheten av en psykose.

Takk.

Leste litt om det nå, og finner det interessant. :-)

Skal sml litt hva det er i forhold til mindfulness eller Acem meditasjon (som forøvrig heller ikke har noen mystisk over seg) slik som jeg ser det.

Tror absolutt dette er gode verktøy. :-)

Gjest sjøstjerna

Det som snakkes mest om for tiden, er vel Mindfulness. Tror det er den kanskje minst mystifiserte - og relativt godt dokumentert som virkningsfulle - metoden.

Jeg drev med Acem meditasjon i flere år og hadde ok utbytte av det.

Ja, jeg kjøpte bok om mindfulness, og har søkt endel på nettet. Har så vidt testet ut øvelser, og finner god ro i dem. Så jeg tror det kan fungere i stress-sammenheng.

Har en kompis som har vært opptatt av Acem og praktiserer det.

Men jeg er ingen ekspert på noen av disse formene, eller autogen trening som NHD nevnte. Jeg undres hva som er forskjellen, og om det er forskjeller i effekt på stress.

Sara Bernard

''Det beste er å sette seg ned å la tankene hvile, det kommer masse tanker i begynnelsen. La dem komme å gå, som bølger i vann..til slutt bli det stillhet, bølgene stopper. Deilig.''

Dette er hva jeg anbefaler å begynne med. Har prøvd forskjellige metoder, dette er det beste og det tryggeste..for min del iallefall. Pusteøvelser og diverse andre ting er ikke bra..for min del..men folk er jo forskjellige.

Pusteøvelser blir jeg svimmel av. Er det dette du tenker på som ikke bra?

Gjest sjøstjerna

Jeg avsluttet yogatrening med å sitte eller ligge stille i fem minutter (ca.) tidligere. Nå har jeg ikke trent på en god stund. Det var avslappende og jeg følte at det var med på å redusere stress.

Takk.

For _mange_ år siden pleide jeg trene kampsport. Vi avsluttet også med noe de kalte meditasjon. Men vi lærte aldri hva å gjøre eller hvordan dette skulle foregå. Vi bare satt noen få minutter i en forferdelig vond stilling med øynene lukket. ;-)

Kan ikke påstå dette var avslappende akkurat. Jeg kan umulig ha gjort det der rett.

Det du beskriver hørtes derimot ut til å virke greit. :-)

Annonse

Gjest yoga/avspenning

Takk.

For _mange_ år siden pleide jeg trene kampsport. Vi avsluttet også med noe de kalte meditasjon. Men vi lærte aldri hva å gjøre eller hvordan dette skulle foregå. Vi bare satt noen få minutter i en forferdelig vond stilling med øynene lukket. ;-)

Kan ikke påstå dette var avslappende akkurat. Jeg kan umulig ha gjort det der rett.

Du kan bare ligge også; rett ut på gulvet i en behagelig stilling. Så kjenner du at du slapper av i hele kroppen og puster rolig. Eventuelt kan du stramme kroppen først og så slappe av. Prøv å gjøre det før du legger deg eller når du er alene i huset, og ikke ha på radio eller tv.

Gjest yoga/avspenning

Takk.

Du kan også tenke at du puster inn ro, og puster ut stress. Eller du kan bare ligge/sitte og slappe av en stund. Prøv å ikke tenke på hverdagsting.

Gjest sjøstjerna

Du kan også tenke at du puster inn ro, og puster ut stress. Eller du kan bare ligge/sitte og slappe av en stund. Prøv å ikke tenke på hverdagsting.

''Prøv å ikke tenke på hverdagsting.''

Det er visst mange former for medistasjon. Jeg leser ei bok nå, om mindfulness-meditasjon.

I henhold til denne formen for meditasjon, så skal man som du også nevner- fokusere på pusten mens man mediterer. Dette for å bli mer i nuet. Dersom tanker dukker opp, skal man bare stilltiende akseptere dem uten å bedømme innhold i dem, og "slippe de" for så å igjen fokusere på nuet (pusten).

Dette blir litt motsatt i forhold til å "prøve ikke tenke på hverdagsting". I henhold til mindfullness- så kan en tanke dukke opp som en sky- og man aksepterer det som enn inngående tanke,før man lar skyen får fly videre.

Huff- vanskelig å forklare.

Jeg er ikke ekspert på det her- og er åpensinnet i forhold til hva som er best/ikke-best.

Jeg har lyst å lese mer om autogen trening- eller bare bestille en CD eller to (som jeg fant tilgjengelig når jeg googlet på temaet).

Så en artikkel i Dyade.no som diskuterer ulike former. Skal lese den. Men det jeg tror - før jeg har lest den artikkelen- er at de ulike former vil fungere ulikt fra person til person. Jeg tror egentlig meditasjon i uansett form er bra, men at formen må "passe" den enkelte for at h*n skal orke holde på med det jevnlig.

Tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...