Gå til innhold

Sosial plassering og syn på utlendinger

Anbefalte innlegg

Gjest funderinger i kveldingen

Mitt inntrykk er (uten at jeg har lest noen forskning på det) at jo lavere utdanning man har, dess lavere toleranse for utlendinger.

Jo mer utdanning, dess mer viten om mennesker generelt og mer forståelse for andre i samfunnet. Mer empati og mer fornuftig ressonering på hvorfor ting er som de er.

Jeg tar meg ofte i å tenke, når jeg hører utsagn om utlendinger; stakkars deg, som ikke vet bedre, som ikke klarte å komme deg høyere og utnytte mulighetene.

Det er sjelden man hører folk som har klart noe i livet, mht. karriere, snakke nedsettende om utlendinger på samme måten.

Er det fordi de føler seg mindreverdige??

Fortsetter under...

Lav utdanning og lav lønn går ofte sammen, og du kan jo se her hvem som støtter Frp:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=1294929

Det sagt, de fleste "uten høyere utdanning" er jo ikke "slik". Man skal være forsiktig med å generalisere.

Fremmedfiendtligheten kommer jo hovedsakelig av kunnskapsløshet, og den samme mekanismen som gjør at de samme ofte diskriminerer homofile, kvinner osv.

Med vennlig hilsen

Gjest Råtte-P.

Du har sikkert både og der som i alle plasser i livet ;)

Hvis du er inspirert til innlegget ditt pga mine i kveld så kan jeg opplyse om at jeg riktignok ikke har veldig høy utdanning men at den utdanninga jeg har, etter ungs.skolen, er tatt flere år på èt med 5 i utgangskarakter. (kunne ikke gå på skole som ungdom fordi jeg måtte brødfø familien, tok derfor igjen skole som voksen)

Har etter det fått meg en utrolig bra jobb, jobbet meg opp til meget godt betalt og solid stilling. Og jeg fortsetter å krabbe.

Jeg er dessuten bereist, vært i flere land, bodd utenlands, er voksen, har noske og utenlandske venner. Også mørkhudede ;)

Og det er helt sikker mange, mange som meg. Jeg kjenner mange jeg. Så ja, du har nok mange "naive" som er redde. Men de finner du nok helst blant den eldre garde tror jeg. Andre folk har vel heller gjort seg sine meninger basert på livet i dag :)

Lav utdanning og lav lønn går ofte sammen, og du kan jo se her hvem som støtter Frp:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=1294929

Det sagt, de fleste "uten høyere utdanning" er jo ikke "slik". Man skal være forsiktig med å generalisere.

Fremmedfiendtligheten kommer jo hovedsakelig av kunnskapsløshet, og den samme mekanismen som gjør at de samme ofte diskriminerer homofile, kvinner osv.

Med vennlig hilsen

Jeg mener selvsakt ikke alle! Og det skjønte du sikkert også :) Jeg mener bare at av de som er fremmedfiendtlige, så har flertallet lavere sosial status.

Hører ofte kjendiser på tv feks som uttaler seg så fornuftig når de snakker om forholdet til utlendinger, akkurat som kongen vår i kveld.

Jeg mener selvsakt ikke alle! Og det skjønte du sikkert også :) Jeg mener bare at av de som er fremmedfiendtlige, så har flertallet lavere sosial status.

Hører ofte kjendiser på tv feks som uttaler seg så fornuftig når de snakker om forholdet til utlendinger, akkurat som kongen vår i kveld.

Det går nok på manglende kjennskap (leste en rapport om at de som misliker utlendinger mest vanligvis bor på steder hvor det ikke er noen utlendinger, og har derfor "lært" om dem via forsiden på VG og Dagbladet), og på at man tror at siden "Ahmed" fra Afghanistan er slem, så er også Ali fra Marokko det, samt José fra Uruguay også.

I tillegg så er det jo en manglende kunnskap om grunnleggende rettsprinsipper, og en foruroligende vane med å dømme på grunnlag av hudfarge.

Med vennlig hilsen

''Hører ofte kjendiser på tv feks som uttaler seg så fornuftig når de snakker om forholdet til utlendinger, akkurat som kongen vår i kveld.''

Det er fordi de ikke tør si hva de virkelig mener offentlig.

Annonse

''Hører ofte kjendiser på tv feks som uttaler seg så fornuftig når de snakker om forholdet til utlendinger, akkurat som kongen vår i kveld.''

Det er fordi de ikke tør si hva de virkelig mener offentlig.

...ja, da var vi tilbake til dette med de enkle resonneringene igjen da...

...ja, da var vi tilbake til dette med de enkle resonneringene igjen da...

Vel, er det slik så er det slik. For du går vel ikke rundt å tror at kjendiser alltid buser ut med hva de virkelig mener i pressen - særlig ikke når meningene ikke er (politisk) "korrekte"?

Vel, er det slik så er det slik. For du går vel ikke rundt å tror at kjendiser alltid buser ut med hva de virkelig mener i pressen - særlig ikke når meningene ikke er (politisk) "korrekte"?

Så nå anklager du nordmenn for å være løgnere, siden de ikke forteller sannheten?

Morsomt!

Jeg deltar i diskusjoner også i andre nettfora og i aviser. Det du påpeker kommer til syne også på en rekke andre områder. Utdannelse gjør langt mer med deg enn selve kunnskapsøkningen. Måten du tenker, ressonerer, analyserer, diskuterer og konkluderer formes i utdannelsen. Det er ikke tilfeldig at storparten av ordet er dannelsen.

Sammenlignet med de fleste fora er DOLs debattnivå en fryd :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...