Gå til innhold

Advarsel: Sutre- og sympatiinnlegg!

Anbefalte innlegg

Du forutsetter at 15-åringen var for full til å ta hånd om seg selv, men akkurat det sier historien intet om. Kanskje 19-åringen var like full som 15-åringen.

I såfall fratar dette vel fortsatt ikke 19-åringen og sjåføren for ansvar?

Fortsetter under...

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

28

• Sara Bernard

21

• Angustia

10

• mariaflyfly

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Du forutsetter at 15-åringen var for full til å ta hånd om seg selv, men akkurat det sier historien intet om. Kanskje 19-åringen var like full som 15-åringen.

''Du forutsetter at 15-åringen var for full til å ta hånd om seg selv, men akkurat det sier historien intet om. Kanskje 19-åringen var like full som 15-åringen.''

Det er noe av problemet mitt, for jeg sov i 4-tida....

19-åringen min kan nok drikke seg full (når han ikke har det for seg at det dreper verdifulle hjerneceller - hans sitat), og han har kommet hjem overstadig berusa på Tequila en gang. Han brølte "bøtte!" og fikk det.

"Ola" var nok en smule redusert i dag, stakkar, uvisst av hvilken årsak, hehe ;)

Bortsett fra injurierende anklager ordna det seg til slutt!

PS: Oj, nå ser det ut som om det er fritt fram for alkohol i heimen, men det er det ikke, altså. Setter likevel pris på at de eldste kommer hjem om "ulykka har skjedd" - så får vi heller ta en alvorsprat dagen derpå.

Gjest Hulderen

Jeg skjønner ikke hvorfor foreldrene ville anmelde deg til barnevernet. De burde være svært taknemlige over at du kjørte ham hjem. Du hadde jo ikke akkurat kidnappet sønnen. Når de ikke har kontroll over eget barn, bør de være glade over at sønnen din sørget for at han hadde et sted å sove i natt. Deretter får de stramme opp sønnen og sørge for at han kommer seg hjem ved andre fester.

Altså - din 19 år gamle sønn dro på fest. Han har ordnet skyss hjem. Du sover. Våkner og finner ut at sønnen din har hatt med en kamerat på 15 år hjem.

Denne kameraten er i dårlig form etter en, antageligvis, "bløt" fest. Du gir ham mat og kjører ham hjem.

Foreldrene til 15-åringene blir sinte på deg. Hvorfor?

De skulle jo selv ha sørget for at sønnen sin kom hjem, og heller vært glade for at noen har tatt seg av ham!

Synes du var veldig grei som kjørte ham hjem jeg. Din sønn er tross alt voksen og man kan ikke forvente at du sitter oppe og venter til en voksen gutt kommer hjem fra fest.

Foreldrene var nok bare redde og lot redselen gå ut over deg.

''Synes du var veldig grei som kjørte ham hjem jeg. Din sønn er tross alt voksen og man kan ikke forvente at du sitter oppe og venter til en voksen gutt kommer hjem fra fest.

Foreldrene var nok bare redde og lot redselen gå ut over deg.''

Takk for sympati, Lillemus :-) Det var det med å sitte oppe til alle var i hus jeg har mest dårlig samvittighet for... Bare gled deg!

''Synes du var veldig grei som kjørte ham hjem jeg. Din sønn er tross alt voksen og man kan ikke forvente at du sitter oppe og venter til en voksen gutt kommer hjem fra fest.

Foreldrene var nok bare redde og lot redselen gå ut over deg.''

Takk for sympati, Lillemus :-) Det var det med å sitte oppe til alle var i hus jeg har mest dårlig samvittighet for... Bare gled deg!

''Det var det med å sitte oppe til alle var i hus jeg har mest dårlig samvittighet for... Bare gled deg!''

*sukk* Det var det da...

Annonse

Altså - din 19 år gamle sønn dro på fest. Han har ordnet skyss hjem. Du sover. Våkner og finner ut at sønnen din har hatt med en kamerat på 15 år hjem.

Denne kameraten er i dårlig form etter en, antageligvis, "bløt" fest. Du gir ham mat og kjører ham hjem.

De skulle jo selv ha sørget for at sønnen sin kom hjem, og heller vært glade for at noen har tatt seg av ham!

Godt oppsummert (etter min versjon)! Slik opplevde jeg det, og jeg hadde vært overlykkelig om det var mitt "barn" som havna i en tilsvarende situasjon..

Men, men, vi er forskjellige. En bagatell egentig, med tanke på hva dere er igjennom! De beste lykkeønskningene nok en gang :-)

Jeg skjønner ikke hvorfor foreldrene ville anmelde deg til barnevernet. De burde være svært taknemlige over at du kjørte ham hjem. Du hadde jo ikke akkurat kidnappet sønnen. Når de ikke har kontroll over eget barn, bør de være glade over at sønnen din sørget for at han hadde et sted å sove i natt. Deretter får de stramme opp sønnen og sørge for at han kommer seg hjem ved andre fester.

Takk, takk - det var mitt poeng også, men det falt på steingrunn..

"Ola" var fornøyd da, og det betyr i grunnen mest for meg. Ikke det at jeg har gjort den store innsatsen, altså, men han fikk da tak over hodet, frokost, skyss og litt prat (bare overflaltiske artigheter, hmmm).

Godt oppsummert (etter min versjon)! Slik opplevde jeg det, og jeg hadde vært overlykkelig om det var mitt "barn" som havna i en tilsvarende situasjon..

Men, men, vi er forskjellige. En bagatell egentig, med tanke på hva dere er igjennom! De beste lykkeønskningene nok en gang :-)

Jeg tenker at enhver lever i sin virkelighet, og det som oppleves som et problem faktisk oppleves som et problem :)

Derfor synes jeg absolutt du har "lov" til å se på din opplevelse som et problem, på tross av det vi har vært gjennom (som heller ikke er alvorlig sammenlignet med det mange andre må gå igjennom...)

Det er godt å få satt sitt eget liv i perspektiv noen ganger, men det betyr ikke at alt som ikke er alvorlig ikke er problematisk.

Jeg leste etter å ha skrevet svar til deg, at mange mener det var frykten hos disse foreldrene som fikk dem til å reagere som de gjorde, og det er jeg nok enig i.

Men jeg synes kommentaren om å ringe barnevernet var litt merkelig. Hva begrunnet de det med? Din 19 år gamle sønn er jo for gammel for barnevernet uansett :)

Hvorfor har ikke 15-åringen fått sendt en SMS eller ringt og gitt beskjed til foreldrene sine da? DU sov jo, og visste ikke at han var der en gang. Snill var du, som kjørte han hjem. Egenltig så kunne du jo bare be han ringe foreldrene og så måtte de hente han.

Det var vel en overreaksjon pga at de hadde vært veldig urolige. Men da burde de også komme med en takk og en unnskyldning iettertid, når de har fått roet seg ned og tenkt seg om!

Helt enig.

Foreldreparet var antagelig fra seg av redsel for 15-åringen som de ikke hadde kontroll på. Dersom de er oppegående, ser de kanskje at deres reaksjon til Augustia var en smule irrasjonell.

Du har ikke oppført deg urimelig.

Under forutsetning av at 15 åringen eller andre ikke hadde sørget for å informere hans foreldre mener jeg at :

Sønnen din burde ha adskillig mer vett enn å la en 15-åring overnatte når det ikke var forhåndsavtalt. Foreldrene til guttungen har sikkert rukket å bli svært urolig når han ikke kom hjem som (sannsynligvis) avtalt. Jeg undrer meg også over sjåføren som også har bidratt til denne løsningen - _han_ var i i det minste edru nok til å tenke seg om.

Så det hadde vært to leteaksjoner i Rogaland i natt nettopp som følge av at ungdom ikke dukket opp der de skulle ha vært i rimelig tid.

Synes du burde tolke foreldrene til 15-åringen som ganske vettskremte, og synes de har grunn til å være sure - ikke på deg - men på sønnen din. Sønnen din kan jo godt ta på seg jobben med å beklage at han og sjåføren ikke sørget for bedre løsninger enn det som ble valgt i natt.

Må si meg enig med Sara Bernard. Jeg og mine venner tenkte aldri over hva foreldrene gjorde når vi var på fest. Så lenge vi hadde det gøy, alle hadde det bra og vi hadde tak over hodet var alt ok. Det falt meg aldri inn at foreldrene satt oppe og venta. Men det er kanskje bare min familie. Hørte aldri at foreldrene til noen av vennene mine gjorde det heller. Syns foreldrene til "Ola" bør ta seg en prat med Ola om hva som forventes av meldinger/telefon når han er på fest. 19-åringen tok seg jo bare av en drita full fjortis som ikke visste hvor han var i verden.

19-åringen har selv vært 15 år og møkk full, og vet derfor hvordan foreldre reagerer på sånt. Han hadde nok, i sympati, dermed huset 15-åringen. Feststemte gutter verner mer om kompiser enn om foreldrene.

Annonse

-På Dol av og til

Jeg er en hønemor, som sitter oppe til alle er i hus, selv når de på over 20 er hjemme. Men jeg fordømmer ingen foreldre som legger seg til å sove, når myndige ungdommer er ute av den grunn.

Du har ingen grunn til dårlig samvittighet. Du har kun vært snill.

Det er foreldrene til15 åringen som burde hatt bedre kontroll.

Godt nyttår!

Jeg er en hønemor, som sitter oppe til alle er i hus, selv når de på over 20 er hjemme. Men jeg fordømmer ingen foreldre som legger seg til å sove, når myndige ungdommer er ute av den grunn.

Du har ingen grunn til dårlig samvittighet. Du har kun vært snill.

Det er foreldrene til15 åringen som burde hatt bedre kontroll.

Godt nyttår!

''Jeg er en hønemor, som sitter oppe til alle er i hus, selv når de på over 20 er hjemme. Men jeg fordømmer ingen foreldre som legger seg til å sove, når myndige ungdommer er ute av den grunn.'''

Takk for svar, og godt nytt år til dere osgå!

Ja, det er det eneste jeg kan se at de kan klandre meg for - dette at jeg ikke satt oppe... Men jeg ante jo ikke at Ola var med, og langt mindre at mobilen hans var uvirksom.

Og bare for å ha sagt det; mobilen og hustelefonen min lå på nattbordet uten ubesvarte anrop. Hadde riktig nok drukket ei halv flaske champagne og kunne ikke kjørt noe sted uansett, men poden min hadde som nevnt både sjåfør og penger nok til taxi.

''Jeg er en hønemor, som sitter oppe til alle er i hus, selv når de på over 20 er hjemme. Men jeg fordømmer ingen foreldre som legger seg til å sove, når myndige ungdommer er ute av den grunn.'''

Takk for svar, og godt nytt år til dere osgå!

Ja, det er det eneste jeg kan se at de kan klandre meg for - dette at jeg ikke satt oppe... Men jeg ante jo ikke at Ola var med, og langt mindre at mobilen hans var uvirksom.

Og bare for å ha sagt det; mobilen og hustelefonen min lå på nattbordet uten ubesvarte anrop. Hadde riktig nok drukket ei halv flaske champagne og kunne ikke kjørt noe sted uansett, men poden min hadde som nevnt både sjåfør og penger nok til taxi.

Du hadde gjort det du kunne for å "sikre" poden din, de andre foreldrene var tydeligvis ikke like oppegående som deg og burde skjemmes. Og er det noen av dere som burde hatt en prat med barnevernet slik de foreldrene hevdet, så er det ikke du... ;o)

ShitDiddelyDo

Hmm. Snodig logikk. Sønnen din tar med en (vil jeg tro) full femtenåring hjem. Du finner ut av dette når du våkner, og du kjører femtenåringen hjem. Som ansvarsfull forelder slenger du ham ikke bare av i inngangen, men du snakker også med foreldrene hans.

Foreldrene hans vil anmelde deg til barnevernet, og de vil skrive innlegg i lokalavisa (?).

Her er i hvert fall ikke 2+2=4, for dette forsto jeg ikke spesielt mye av.

Men jeg lurer på om ikke stikkordet her er lokalavisa. Alle som har moro av å lese avisenes lokalidiotsider, ser hva slags folk vi i stor grad har med å gjøre her. Jeg tror jaggu du har truffet en av disse skribentene i levende live.

Jeg kan ikke annet enn å si jeg håper at du tar deg tid til å scanne inn innlegget her dersom det dukker opp i avisa i løpet av uka. :)

De var vel bare livredde, og så for seg alt fra ihjelfrosset sønn i en snøhaug til bilulykke. Når han viste seg å være livs levende men veldig fyllesjuk fikk frustrasjonen komme ut, og da var det du og en flere år eldre gutt som burde handtert det hele klokere som fikk ta imot. De har sikkert fått tenkt seg om og roet seg ned nå.

Det var hyggelig, men rekker ikke å svare alle :-) Vil bare si at jeg setter stor pris på responsen fra dere, og at jeg ved nærmere ettertanke ikke bekymrer meg for verken barnevern eller lokalavisa (vel, det siste gjenstår å se siden den kommer ut hver torsdag, hehe).

Det viktigste er at "Ola" kom hjem i god behold (han var også svært brydd da faren skjelte meg ut, stakkar).

Jaja, ønsker dere alle et flunkende godt nytt år :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...