Gå til innhold

Advarsel: Sutre- og sympatiinnlegg!

Anbefalte innlegg

Ville du syntes det var bra om det hadde blitt igangsatt en leteaksjon tilsvarende den i Rogaland også?

Jeg er helt enig med alt du påpeker i denne tråden frosken. Hadde det vært min 15-åring hadde det HELT SIKKERT vært iverksatt en redningsaksjon utpå natta, og selv om det ville vært urettferdig kan det godt hende jeg av redsel hadde vært muggen overfor den som skysset jr hjem også. Jeg ville imidlertid tatt en telefon etter adrenalinet hadde stabilisert seg, for som du riktig påpeker skal jo ikke augustina holdes ansvarlig for noe som helst i dette tilfellet.

Fortsetter under...

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

28

• Sara Bernard

21

• Angustia

10

• mariaflyfly

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Hvis noen skulle anmeldes til barnevernet burde det jo være sønnen din. Du sov jo, og visste ikke om at han var der. Egentlig er det vel forldrene som skulle anmeldes for ikke å ha kontroll på hvor en 15-åring befinner seg om natten? Du skulle heller takkes for at du fikk gutten hjem, og sønnen din burde vel egentlig berømmes for å ha tatt ungdommen med seg hjem istedet for at han skulle sove ut rusen i en grøftekant et sted. Men han burde jo kanskje sørget for at gutten ringte hjem.

Men jeg har opplevd noe av det samme. Jeg satt oppe en natt og ventet på min egen pode, da jeg får se en stupfull ungdom komme vaklende oppover veien, delvis på fortauet og delvis midt i veibanen. Jeg stormer ut, fisker tak i guttungen, får navn og adresse og telefonnummer, og sender guttungen hjem i drosje. Det går noen dager og jeg ringer hjem til gutten for å etterlyse pengene til drosje. Det dreide seg tross alt om flere hundre kroner. Det gikk en time, så hadde jeg en illsint mamma på døra, som skjelte meg huden full og forbød meg å sende gutten hjem i drosje en gang til. Hvorpå jeg repliserte at for meg var tapet av noen hundrelapper ikke så viktig. Det viktigste var å vite at jeg ikke hadde vært ansvarlig for at en ungdom ble påkjørt og drept. Da vet jeg iallefall at ungen kommer seg hjem. Traff samme uingdom et par år senere, som takket meg for at jeg hadde fått han hjem.

Du gjorde det beste for gutten ja. Supert at det finnes slike som deg!

Jeg har også opplevd å gjøre noe som for meg er en selvfølge, for så å få kjeft fra foreldrene. Likte kongens tale i går:

``Vi kan alle være den ene. Vi må tørre å bry oss – og heller tåle å bli beskyldt for å blande oss``

Det er ikke alltid andre foreldre har like meninger....og enkelte ganger er det vanskelig å fatte....

Noen ganger lurer jeg på om "verden er gal". :)

Sara Bernard

Du gjorde det beste for gutten ja. Supert at det finnes slike som deg!

Jeg har også opplevd å gjøre noe som for meg er en selvfølge, for så å få kjeft fra foreldrene. Likte kongens tale i går:

``Vi kan alle være den ene. Vi må tørre å bry oss – og heller tåle å bli beskyldt for å blande oss``

Det er ikke alltid andre foreldre har like meninger....og enkelte ganger er det vanskelig å fatte....

Noen ganger lurer jeg på om "verden er gal". :)

Fine ord, men det kan være så ufattelig vanskelig å se hvor skillene går mellom "å bry seg" og "å bry seg med".

Etterpåklokskapen har vi alle, men å gjøre feilvurderinger på forhånd kan også gjøre vondt verre. Vi må bare holde øyne og ører åpne.

Synes dere gjorde helt rett, jeg!

Men, om dette skulle skje igjen, bør sønnen din vekke deg, slik at du får gjesten til å ringe hjem selv og gi beskjed om når han er klar for å bli hentet.

Da får foreldrene tid til å tenke seg om, og regner med at foreldre som må hente barnet sitt hos fremmede mennesker som faktisk har åpnet hjemmet sitt, er temmelig ydmyke.

Det hadde i alle fall jeg vært!

Grunnen til at de truet med barnevernet, var sikkert fordi de trodde din sønn var yngre... De skammer seg sikkert nå for den dårlige oppførselen sin.

Kanskje det heller kan være deg som skriver i lokalavisa med et velrettet spark til uansvarlige foreldre..?!

Du hadde tross alt fått forsikret deg om at sønnen din ville komme hjem med sjåfør, samt at han hadde penger til taxi.Samt at han er 19 år og har ikke behov for samme oppfølging som en femtenåring.

''Dersom min nitten år gamle nevø hadde tatt med seg en 15 åring hjem på denne måten, så ville jeg både ha rost 19 åringen for å ha tatt vare på 15 åringen _og_ bevisstgjort ham på at de burde ha sørget for å varsle hans foreldre.''

Det er jeg enig i. Det er jo greit at 19-åringen vet det til neste gang. Men jeg er ikke dermed enig i at 15-åringens foreldre kan være sure på 19-åringen. De bør faktisk først og fremst være glade for at noen tok seg av sønnen.

''Det er jeg enig i. Det er jo greit at 19-åringen vet det til neste gang. Men jeg er ikke dermed enig i at 15-åringens foreldre kan være sure på 19-åringen. De bør faktisk først og fremst være glade for at noen tok seg av sønnen.

''

Det er jeg vel enig i mht denne konkrete situasjonen, hvor det ser ut som om det var vanskelig å få femtenåringen dit han burde ha vært den natten.

''Jeg og mine venner tenkte aldri over hva foreldrene gjorde når vi var på fest.''

De jeg kjenner i den aktuelle aldersgruppen, er så avgjort vant med å forholde seg til foreldre også de dagene de fester. Enten kommer de hjem innen et avtalt tidspunkt, eller de overnatter på et på forhånd avtalt sted. Foreldrene har en viss kontroll inntil de er ferdige med VGS.

Du ferdes tydeligvis i et mer "fornuftig" miljø enn meg. Her begynner man å smugdrikke i ung alder (12-13 år) og foreldrene skal selvfølgelig ikke få vite noe. Jeg kan være enig med deg at de -burde- varsle foreldre, og særlig sjåføren som var edru, men jeg -skjønner- godt ungdommene som heller fikk 15-åringen i hus. De hadde vært på fest og orket ikke gærne foreldre. Korttenkt, men sånn fungerer mange i fylla.

Annonse

''Foreldrene til 15-åringene blir sinte på deg. Hvorfor?

''

Dersom de trodde Angustia var våken når guttene kom hjem i natt, så skjønner jeg at de kunne bli sinte. Dersom en full femtenåring ramler uanmeldt inn over dørstokken din midt på natta, synes du da ikke det kan være på sin plass å gi foreldrene beskjed om at han er i god behold?

Jo, hvis man vet hvem gutten er. Jeg forstår det slik at ingen visste helt hvem denne gutten var, og at han var så full at det ikke kom noe fornuftig ut av ham. Da er det jo ikke så lett.

Da ville nok jeg som forelder til 15-åringen vært glad for at noen hadde tatt ham inn (så han ikke sov ute i snøen!) og fikk ham trygt hjem. Selv om jeg nok også hadde vært fra meg av redsel.

Og så hadde jeg tatt for meg gutten min og i tydelige ordelag fortalt hva jeg synes om episoden :)

Jo, hvis man vet hvem gutten er. Jeg forstår det slik at ingen visste helt hvem denne gutten var, og at han var så full at det ikke kom noe fornuftig ut av ham. Da er det jo ikke så lett.

Da ville nok jeg som forelder til 15-åringen vært glad for at noen hadde tatt ham inn (så han ikke sov ute i snøen!) og fikk ham trygt hjem. Selv om jeg nok også hadde vært fra meg av redsel.

Og så hadde jeg tatt for meg gutten min og i tydelige ordelag fortalt hva jeg synes om episoden :)

''eg forstår det slik at ingen visste helt hvem denne gutten var, og at han var så full at det ikke kom noe fornuftig ut av ham. Da er det jo ikke så lett.

''

Men hvis 15-åringen var så søpledritings at han ikke var i stand til å fortelle hva han het, burde kanskje noen ungdommer vurdert å ringe politiet, eller få gutten på legevakta?

''eg forstår det slik at ingen visste helt hvem denne gutten var, og at han var så full at det ikke kom noe fornuftig ut av ham. Da er det jo ikke så lett.

''

Men hvis 15-åringen var så søpledritings at han ikke var i stand til å fortelle hva han het, burde kanskje noen ungdommer vurdert å ringe politiet, eller få gutten på legevakta?

Tja, legevakt trengs som regel ikke selv om man er sørpe full. Politi kunne man kanskje vurdert, men samtidig resonerte de sikkert slik at gutten bare trengte å sove litt.

Vil ikke tro de involverte tenkte så veldig. De var unge og fulle (bortsett fra sjåføren, men vil anta han var ung også).

Det er vel ikke uvanlig at foreldre til yngre barn ikke tenker på at situasjonen er en helt annen for dem som er eldre (og spesielt i dettte tilfellet, hvor han attpåtil er myndig).

Hadde dette dreid seg om to 15-åringer, ville man vel kunnet forvente at moren til den 15-åringen de dro hjem til hadde litt mer kontroll over hvem som ble med hjem slik at de kunne ha ringt foreldrene til vedkommende. Men når man har 18-19-åringer er jo dette helt annerledes.

Men foreldrene til 15-åringen var sikkert redde - det er fort gjort å overreagere i en slik situasjon.

''Sønnen min forklarer det med at "Ola" ville sove i brøytekanten og ingen fant noen mobil på han.

''

Sønnen din skal ha mange plusspoeng for at han tok seg av Ola og ikke ga blaffen i at han ville sove i brøytekanten.

Når det er sagt, så er jeg fortsatt ikke så veldig imponert over verken sønnen din eller sjåføren sin handlekraft i går natt. Selv om de ikke fant noen mobil på femtenåringen, så burde det ha vært mulig å finne ut av hva han het slik at foreldrene kunne ha blitt varslet.

Du får finne frem noen av avisoppslagene om leteaksjoner som har vært denne jula...*s*

Er forøvrig enig med deg i at det er _mye_ bedre at ungdom kommer hjem uten at det blir altfor mye bråk dersom de har drukket for mye, enn at de roter rundt andre steder og utsetter seg for større fare.

''Sønnen din skal ha mange plusspoeng for at han tok seg av Ola og ikke ga blaffen i at han ville sove i brøytekanten''

Enig. Jeg synes det er altfor mange oppslag om unge gutter/menn som fryser ihjel osv fordi de har vandret fulle og alene hjem fra fest. Mange jenter er nok flinkere til å følge hverandre ennn gutta.

Så hvis 19åringen tar med seg en full 15åring hjem, så bør han ikke føle ansvar for at det gis beskjed?

Nå vet vi ikke om 15åringen hadde drukket, og vi vet heller ikke om han hadde sagt til 19åringen at han hadde gitt beskjed. Uansett, så mener jeg at en 19åring bør være i stand til å innse at en ungdomsskoleelev er en ganske _ung_ venn.

''Uansett, så mener jeg at en 19åring bør være i stand til å innse at en ungdomsskoleelev er en ganske _ung_ venn.''

Enig i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...