Gå til innhold

Da blir det flytting! :)

Anbefalte innlegg

Spennende det her.. Da har vi (kjæreste og jeg) fått tilslag på en leilighet (dvs vi får en ut av to..det er noen andre folk som får velge først, men det spiller ikke så stor rolle uansett...Veldig koselige begge to, nemlig:))

Så da forlater jeg Oslo i mai. Blir litt rart, har bodd i samme distriktet og samme by (med unntak av noen utenlandsopphold som strakk litt ut) siden tidlig nittitall. Jeg gleder meg MASSE, men må jo også innrømme at jeg har noen sånne "trygge, gode Oslo" tanker..Jeg kjenner nabolaget mitt ut og inn, har nettverk, og blir generelt rolig av tanken på at det er folk, både inne & ute rundt meg til en hver tid på døgnet..

Nå flytter vi ikke ut i intetheten, men til en middelstor by, som dessuten ikke er så lange biten fra Oslo, om jeg skulle få hjemlengsel og akutt behov for større by innimelllom. Og byen er svinekoselig, det er pent der, og hyggelige mennesker, kan det absolutt virke som ! :) Ikke for å snakke om hvor stas det blir å lage i stand hjem og leke hus sammen med kjæresten! :)

Men hva er det som er så halvskummelt med å forlate Oslo?! Nesten alle jeg kjenner får åndenød ved tanken, selvom når noen først gjør det ser det jo stort sett ut til å ofte gå fint :)

Til dere som bor utafor Oslo, i andre småbyer og steder her og der, kan dere berolige den paranoide Oslosjela mi på et par punkter (eller eventuellt bekrefte mine verste mistanker) ved å bekrefte eller avkrefte noen myter (?) for meg? (Jeg er oppvokst i småby, men har liksom ikke hatt noe med stedet å gjøre, annet enn i forbindelse med julebesøk hos min mor og sånn, siden lenge før jeg ble gammel nok til å drikke øl..;p)

- Blir Oslofolk sett på som generelt snobbete og ubrukelige?

- Er det synonymt med narkomani eller svært avvikende oppførsel, om en er litt tatovert eller rar på håret og sånn?

-Snakkes det med innflyttere om innflytteren er noen lunde grei?

- Vet folk det automatisk om man drikker en øl eller tre (eller har lyst til å drikke en øl eller tre;)) på en tirsdag?

- Får en " lov "til å være original?

Jeg tuller litt, men bare _litt_ ;D Fortell meg noen solskinnshistorier om hvor fint det er å bo i mindre byer a! :D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

: o Det var det jeg var redd for! ;) Men GJØR vi det eller? Seriøst..Jeg har hørt den så mange ganger at jeg lurer på om det må være NOE i det! ;D

Du, jeg vet ikke. Det er nå mange, mange år siden jeg flyttet fra "min" småby, men den gangen var ihvertfall skepsisen til folk fra Oslo-området ganske stor - på _gruppenivå_. Det å snakke "bokmålslignende" var det samme som å snakke "fiiint", for eksempel.

Men heldigvis fikk man jo muligheten til å vise at man "dugde" på _individnivå_.

Og ikke minst kunne innflyttere tillate seg mye mer enn stedets egne beboere. Det var mer akseptert å være "original" f eks dersom man kom utenfra, enn for en som var født og oppvokst der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092349
Del på andre sider

Annonse

Vi flyttet fra Oslo til en by i midt-Norge for 12 år siden. Vi hadde ingen barn da.

Det er en koselig by der de fleste kjenner de fleste. For meg som østlending som ikke kjente noen, var det litt ensomt i begynnelsen.

Jeg hadde jobb, og trivelige kolleger, men de fleste hadde jo nok venner i livet sitt - og jeg hadde ingen å være sammen med etter jobb.

Etterhvert som barna kom, ble jeg kjent med en nabodame med jevngammelt barn. Da ble det bedre å bo her.

Jeg skjønte hvor viktig det er å ha egne venner.

Sånn ellers så er sladring en stor hobby i slike småbyer. Men jeg gidder ikke å bry meg. Om noen ønsker å sladre om meg, så får de bare gjøre det. Så langt har ingen sagt noe direkte stygt (som jeg vet om) i alle fall ;)

Vi ser nogenlunde standard ut, men jeg tror ikke de fleste innbyggerne bryr seg så mye om folk har tatoveringer eller ser mindre standard ut på håret. Det er i alle fall ikke ensbetydende med narkomani :) Vi har forøvrig en prisvinnende tatovør i byen vår :D

Den første tiden savnet jeg litt anonymiteten Oslo ga meg, men etterhvert ga jeg mer blaffen.

Jeg er meg selv, jeg :) Så får folk like meg eller ikke.

Jeg tror du kommer til å trives godt utenfor Oslo. Du må bare venne deg til det :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092382
Del på andre sider

Gjest Elextra

En nær bekjent flytter i disse dager tilbake til Oslo etter nærmere ti år i en mellomstor (dvs. liten) by et par timer utenfor. Hun hadde det bra og fikk venner (barn var en døråpner her), men lengtet hele tiden tilbake. Vennet seg aldri til det at omtrent hele byen visste nærmest mer om henne enn henne selv, og savnet dessuten nettverket i Oslo.

Men folk er forskjellige - for nettopp deg vil det kanskje passe utmerket :-).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092403
Del på andre sider

Du, jeg vet ikke. Det er nå mange, mange år siden jeg flyttet fra "min" småby, men den gangen var ihvertfall skepsisen til folk fra Oslo-området ganske stor - på _gruppenivå_. Det å snakke "bokmålslignende" var det samme som å snakke "fiiint", for eksempel.

Men heldigvis fikk man jo muligheten til å vise at man "dugde" på _individnivå_.

Og ikke minst kunne innflyttere tillate seg mye mer enn stedets egne beboere. Det var mer akseptert å være "original" f eks dersom man kom utenfra, enn for en som var født og oppvokst der.

''Og ikke minst kunne innflyttere tillate seg mye mer enn stedets egne beboere. Det var mer akseptert å være "original" f eks dersom man kom utenfra, enn for en som var født og oppvokst der.''

Hehe, fikk assosiasjoner til Englagård-filmene (pokker, jeg får fortsatt ikke til å skrive vokaler med diverse aksenter over på denne PC'n, grr!)

Ser for meg deg og laguna1 på bondelandet i fri dressur :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092406
Del på andre sider

Gjest Østlandsbeboer

''- Blir Oslofolk sett på som generelt snobbete og ubrukelige?''

Her, i min by, blir Oslofolk ønsket hjertelig velkomne! Vi ønsker nemlig å være litt sånn "forstad" til Oslo, og vil gjerne ha det Osloske inn i miljøet.

''- Er det synonymt med narkomani eller svært avvikende oppførsel, om en er litt tatovert eller rar på håret og sånn?''

Nei, men siden det ikke er så mye av det blir man jo lagt merke til, om enn ikke nødvendigvis i negativ betydning.

''-Snakkes det med innflyttere om innflytteren er noen lunde grei?''

Det kommer jo helt an på hvem man snakker med. Noen snakker ikke med andre enn de de alltid har snakket med, mens andre er mer åpne. Tror det er 2 viktige faktorer her: Bli kjent med andre innflyttere, og ha gjerne barn. Det gjelder jo generelt for det å bli kjent med nye folk, er min erfaring.

''- Vet folk det automatisk om man drikker en øl eller tre (eller har lyst til å drikke en øl eller tre;)) på en tirsdag?''

Det kommer jo litt an på hvor du drikker disse ølene. :-) Er det på venterommet på jernbanen sammen med fyllikene, så vil nok flere vite det enn om du stikker på puben eller er sammen med naboer.

''- Får en " lov "til å være original?''

Igjen, det kommer helt an på hvem du vil være venn med. Prøver du å møte bestemødregenerasjonen med hanekam, piercing i nesa og en sær klesstil vil du nødvendigvis slite.

Det tar alltid litt tid å bli kjent i et nytt nabolag. Vi er innflyttere her vi bor nå, kjente absolutt ingen da vi kom hit, men vi har barn og har valgt å være aktive i lokalmiljøet og har kommet veldig godt inn i både nabolag og miljøet ellers. Man må nok by litt på seg selv, være litt tålmodig og kanskje ikke ha så altfor store forhåpninger i forhold til de "innfødte". De har gjerne nok med seg selv og sitt eksisterende nettverk. Andre innflyttere er det enklere med, siden de er i samme båt som en selv.

Hvilken vei ut av Oslo skal dere flytte, da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092417
Del på andre sider

''Og ikke minst kunne innflyttere tillate seg mye mer enn stedets egne beboere. Det var mer akseptert å være "original" f eks dersom man kom utenfra, enn for en som var født og oppvokst der.''

Hehe, fikk assosiasjoner til Englagård-filmene (pokker, jeg får fortsatt ikke til å skrive vokaler med diverse aksenter over på denne PC'n, grr!)

Ser for meg deg og laguna1 på bondelandet i fri dressur :-)

*he he*

Men mitt svar til laguna er nok farget av hvordan det føles å være utflytter som komme hjem til småbyen på besøk - hva mener folk der om det man har på seg, hva man gjør og ikke minst: Bortfall av dialekt...;-)

Hun får forhåpentligvis mer treffende svar fra noen som har mer oppdatert informasjon om å være innflytter.;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092466
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jepp.

''- Er det synonymt med narkomani eller svært avvikende oppførsel, om en er litt tatovert eller rar på håret og sånn?''

Jepp. Du bør sporenstreks oppsøke en klinikk og få tatoveringene fjernet.

Jepp, men ikke før du har fått tatoveringene fjernet.

''- Vet folk det automatisk om man drikker en øl eller tre (eller har lyst til å drikke en øl eller tre;)) på en tirsdag?''

Jepp. Moralpolitiet har fortsatt sine glansdager utenfor Oslo, og det er ikke kun begrenset til små bydeler som Grønland. Se opp for taxisjåfører, eldre kvinner, menn med hatt og utsendte drittunger manet opp på Jesus og spionasje.

Mindre steder enn Oslo har allerede sin landsbyidiot, og du kan nok fort komme til å ta over tronen.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092499
Del på andre sider

Annonse

Vi flyttet fra Oslo til en by i midt-Norge for 12 år siden. Vi hadde ingen barn da.

Det er en koselig by der de fleste kjenner de fleste. For meg som østlending som ikke kjente noen, var det litt ensomt i begynnelsen.

Jeg hadde jobb, og trivelige kolleger, men de fleste hadde jo nok venner i livet sitt - og jeg hadde ingen å være sammen med etter jobb.

Etterhvert som barna kom, ble jeg kjent med en nabodame med jevngammelt barn. Da ble det bedre å bo her.

Jeg skjønte hvor viktig det er å ha egne venner.

Sånn ellers så er sladring en stor hobby i slike småbyer. Men jeg gidder ikke å bry meg. Om noen ønsker å sladre om meg, så får de bare gjøre det. Så langt har ingen sagt noe direkte stygt (som jeg vet om) i alle fall ;)

Vi ser nogenlunde standard ut, men jeg tror ikke de fleste innbyggerne bryr seg så mye om folk har tatoveringer eller ser mindre standard ut på håret. Det er i alle fall ikke ensbetydende med narkomani :) Vi har forøvrig en prisvinnende tatovør i byen vår :D

Den første tiden savnet jeg litt anonymiteten Oslo ga meg, men etterhvert ga jeg mer blaffen.

Jeg er meg selv, jeg :) Så får folk like meg eller ikke.

Jeg tror du kommer til å trives godt utenfor Oslo. Du må bare venne deg til det :)

Takker. Det hørtes jo slettes ikke ulevelig ut det :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092557
Del på andre sider

En nær bekjent flytter i disse dager tilbake til Oslo etter nærmere ti år i en mellomstor (dvs. liten) by et par timer utenfor. Hun hadde det bra og fikk venner (barn var en døråpner her), men lengtet hele tiden tilbake. Vennet seg aldri til det at omtrent hele byen visste nærmest mer om henne enn henne selv, og savnet dessuten nettverket i Oslo.

Men folk er forskjellige - for nettopp deg vil det kanskje passe utmerket :-).

Ja..Og blir det forjævlig kan vi alltids reise tilbake til trygge Oslo :) Den som intet våger intet vinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092560
Del på andre sider

Her, i min by, blir Oslofolk ønsket hjertelig velkomne! Vi ønsker nemlig å være litt sånn "forstad" til Oslo, og vil gjerne ha det Osloske inn i miljøet.

Nei, men siden det ikke er så mye av det blir man jo lagt merke til, om enn ikke nødvendigvis i negativ betydning.

Det kommer jo helt an på hvem man snakker med. Noen snakker ikke med andre enn de de alltid har snakket med, mens andre er mer åpne. Tror det er 2 viktige faktorer her: Bli kjent med andre innflyttere, og ha gjerne barn. Det gjelder jo generelt for det å bli kjent med nye folk, er min erfaring.

Det kommer jo litt an på hvor du drikker disse ølene. :-) Er det på venterommet på jernbanen sammen med fyllikene, så vil nok flere vite det enn om du stikker på puben eller er sammen med naboer.

Igjen, det kommer helt an på hvem du vil være venn med. Prøver du å møte bestemødregenerasjonen med hanekam, piercing i nesa og en sær klesstil vil du nødvendigvis slite.

Det tar alltid litt tid å bli kjent i et nytt nabolag. Vi er innflyttere her vi bor nå, kjente absolutt ingen da vi kom hit, men vi har barn og har valgt å være aktive i lokalmiljøet og har kommet veldig godt inn i både nabolag og miljøet ellers. Man må nok by litt på seg selv, være litt tålmodig og kanskje ikke ha så altfor store forhåpninger i forhold til de "innfødte". De har gjerne nok med seg selv og sitt eksisterende nettverk. Andre innflyttere er det enklere med, siden de er i samme båt som en selv.

Hvilken vei ut av Oslo skal dere flytte, da?

Takker for utfyllende svar..Det hørtes jo overlevelig ut dette da :) Vi flytter nedover, øst, en av byene i Østfold :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092563
Del på andre sider

Jepp.

Jepp. Du bør sporenstreks oppsøke en klinikk og få tatoveringene fjernet.

Jepp, men ikke før du har fått tatoveringene fjernet.

Jepp. Moralpolitiet har fortsatt sine glansdager utenfor Oslo, og det er ikke kun begrenset til små bydeler som Grønland. Se opp for taxisjåfører, eldre kvinner, menn med hatt og utsendte drittunger manet opp på Jesus og spionasje.

Mindre steder enn Oslo har allerede sin landsbyidiot, og du kan nok fort komme til å ta over tronen.

Lykke til! :)

Hahaha! Kanskje livet som landsbyidiot ikke er så verst? Men jeg er litt redd jeg "tar litt plass". sånn sett er jo oslo trygt og godt, her er det mange av oss! ;p

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358560-da-blir-det-flytting/#findComment-3092570
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...