Gjest FBspm Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Vet om noen som av rent prinsipp ikke gjør det, mens andre har diverse album av barna liggende Hva er mest vanlig? Har ikke barn selv. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har ikke bilder av barna der de er gjenkjennelige på FB. Jeg har lagt ut enkelte bilder der barna ses, men ikke kan kjennes igjen, f.eks. bakfra eller i en positur der du ikke ser hvem det er uten å kjenne vedkommende. Jeg synes barna skal få velge selv når det legges ut bilder av dem på nettet - og jeg skal forsøke å kontrollere hva de evt. legger ut i starten. 0 Siter
laguna1 Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Har ikke unger selv, men har plenty av bilder av elsket niese, samt noen andre små goinger i slekta Jeg vet at enkelte tar såkalt prinsipiell avstand fra å poste barnebilder på FB men jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå hvorfor. Den latterligste grunnen (som jeg har hørt betenkelig mange ganger fra folk jeg ellers ikke betrakter som stokk dumme i hodet også) er den med at "tenk om det er pedofile der ute". Ja tenk om det gitt... Da tenker jeg, og det er selvsagt mulig at jeg er klin avstumpet, at om det sitter en eller annen gærning der ute og napper seg i bassen etter barnebilder så skader jo ikke dette det avbildede barnet, som heldigvis er intetanende om noeslikt skulle komme til å skje (I tillegg tror jeg tallene er marginale ) Og at vedkommende, mulige og ofte svært fiktive overgriper, like gjerne kunne kjøpt seg et nummer av norsk ukeblad, hjemmet eller en hvilken som helst norsk lokalavis der det florerer av smilende smårollinger, uten at det sees noe suspekt i dette. Jeg skjønner ikke hvordan Facebook skulle være annerledes. og andre "årsaker" til å la være å poste bilder av småbarn har jeg faktisk ikke hørt (Og jeg tror ørene mine nesten faller av hver gang! ) Bortsett fra at en selvsagt jo kan bli litt mett på andres hverdags & skrytebilder, men det gjelder jo også feriebilder, kjærestebilder og gud vet hva uten at jeg ser at småbarnsbilder skiller seg særlig ut, og dette er jo en kalkulert risiko med å være på facebook. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Har ikke unger selv, men har plenty av bilder av elsket niese, samt noen andre små goinger i slekta Jeg vet at enkelte tar såkalt prinsipiell avstand fra å poste barnebilder på FB men jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå hvorfor. Den latterligste grunnen (som jeg har hørt betenkelig mange ganger fra folk jeg ellers ikke betrakter som stokk dumme i hodet også) er den med at "tenk om det er pedofile der ute". Ja tenk om det gitt... Da tenker jeg, og det er selvsagt mulig at jeg er klin avstumpet, at om det sitter en eller annen gærning der ute og napper seg i bassen etter barnebilder så skader jo ikke dette det avbildede barnet, som heldigvis er intetanende om noeslikt skulle komme til å skje (I tillegg tror jeg tallene er marginale ) Og at vedkommende, mulige og ofte svært fiktive overgriper, like gjerne kunne kjøpt seg et nummer av norsk ukeblad, hjemmet eller en hvilken som helst norsk lokalavis der det florerer av smilende smårollinger, uten at det sees noe suspekt i dette. Jeg skjønner ikke hvordan Facebook skulle være annerledes. og andre "årsaker" til å la være å poste bilder av småbarn har jeg faktisk ikke hørt (Og jeg tror ørene mine nesten faller av hver gang! ) Bortsett fra at en selvsagt jo kan bli litt mett på andres hverdags & skrytebilder, men det gjelder jo også feriebilder, kjærestebilder og gud vet hva uten at jeg ser at småbarnsbilder skiller seg særlig ut, og dette er jo en kalkulert risiko med å være på facebook. ''og andre "årsaker" til å la være å poste bilder av småbarn har jeg faktisk ikke hørt '' Ikke? Jeg forsøker å legge ut bilder på nettet av andre som jeg ikke VET ville samtykke i at bilder ble lagt ut. 0 Siter
Gjest Melis35 Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har ikke bilder av barna der de er gjenkjennelige på FB. Jeg har lagt ut enkelte bilder der barna ses, men ikke kan kjennes igjen, f.eks. bakfra eller i en positur der du ikke ser hvem det er uten å kjenne vedkommende. Jeg synes barna skal få velge selv når det legges ut bilder av dem på nettet - og jeg skal forsøke å kontrollere hva de evt. legger ut i starten. Har et bilde av meg og poden sammen,men ellers har jeg ikke lagt ut hele album med bilder av forskjellige ting,bare noen få turer eller restaurantbesøk osv. 0 Siter
laguna1 Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 ''og andre "årsaker" til å la være å poste bilder av småbarn har jeg faktisk ikke hørt '' Ikke? Jeg forsøker å legge ut bilder på nettet av andre som jeg ikke VET ville samtykke i at bilder ble lagt ut. Men hvorfor skiller det seg så kraftig ut fra å for eksempel pubilsere barnebilder i hjemmet eller i lokalavisen? barna har jo gjerne ikke samtykket til slikt heller? 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Jeg legger ut bilder av barna på FB, men ikke av dem nakne. Det er kun mine venner som kan se bildene mine. Ungene kan også bli avbildet i avisa, og jeg ser ingen prisippiell forskjell på avisbilder og FB-bilder. 0 Siter
Gjest FBspm Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Jeg legger ut bilder av barna på FB, men ikke av dem nakne. Det er kun mine venner som kan se bildene mine. Ungene kan også bli avbildet i avisa, og jeg ser ingen prisippiell forskjell på avisbilder og FB-bilder. Det har kanskje også en del å si hva slags venner man har, og hvor mange. Har man 6000 "venner" så er det vanskelig å få kontroll over det en legger ut. 0 Siter
AAA Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Ja jeg har noen bilder av ungene på FB. Ikke massevis av bilder, men et par tre fire stk et par ganger i året. Dette pga FB for meg er en måte å holde kontakten med familie og venner jeg ikke ser så ofte. Profilen min er sperret så ingen andre enn de jeg har godkjent ser bildene. 0 Siter
Gjest FBspm Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Men hvorfor skiller det seg så kraftig ut fra å for eksempel pubilsere barnebilder i hjemmet eller i lokalavisen? barna har jo gjerne ikke samtykket til slikt heller? ''Men hvorfor skiller det seg så kraftig ut fra å for eksempel pubilsere barnebilder i hjemmet eller i lokalavisen? barna har jo gjerne ikke samtykket til slikt heller? '' Ved å legge ut bilder på nettet kan andre kopiere og lagre dem, og bildene vil da bli der for evig. Det er vanskeligere å kopiere og lagre fra et ukeblad. 0 Siter
laguna1 Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 ''Men hvorfor skiller det seg så kraftig ut fra å for eksempel pubilsere barnebilder i hjemmet eller i lokalavisen? barna har jo gjerne ikke samtykket til slikt heller? '' Ved å legge ut bilder på nettet kan andre kopiere og lagre dem, og bildene vil da bli der for evig. Det er vanskeligere å kopiere og lagre fra et ukeblad. Men...tror du det er mange som gjør dette? Og med dårlige hensikter? Og om de allikevel gjør, skader det barnet? Og, klart folk kan klippe bilder ut av allers og lokalavisa, og sette dem i album om de så vil. Hva er problemet? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Har ikke unger selv, men har plenty av bilder av elsket niese, samt noen andre små goinger i slekta Jeg vet at enkelte tar såkalt prinsipiell avstand fra å poste barnebilder på FB men jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå hvorfor. Den latterligste grunnen (som jeg har hørt betenkelig mange ganger fra folk jeg ellers ikke betrakter som stokk dumme i hodet også) er den med at "tenk om det er pedofile der ute". Ja tenk om det gitt... Da tenker jeg, og det er selvsagt mulig at jeg er klin avstumpet, at om det sitter en eller annen gærning der ute og napper seg i bassen etter barnebilder så skader jo ikke dette det avbildede barnet, som heldigvis er intetanende om noeslikt skulle komme til å skje (I tillegg tror jeg tallene er marginale ) Og at vedkommende, mulige og ofte svært fiktive overgriper, like gjerne kunne kjøpt seg et nummer av norsk ukeblad, hjemmet eller en hvilken som helst norsk lokalavis der det florerer av smilende smårollinger, uten at det sees noe suspekt i dette. Jeg skjønner ikke hvordan Facebook skulle være annerledes. og andre "årsaker" til å la være å poste bilder av småbarn har jeg faktisk ikke hørt (Og jeg tror ørene mine nesten faller av hver gang! ) Bortsett fra at en selvsagt jo kan bli litt mett på andres hverdags & skrytebilder, men det gjelder jo også feriebilder, kjærestebilder og gud vet hva uten at jeg ser at småbarnsbilder skiller seg særlig ut, og dette er jo en kalkulert risiko med å være på facebook. Godt skrevet laguna1 ! Nesten tryggere å legge ut barnebilder på FB enn i avisen. Avisen kan Gud og hvermann lese, men på FB kan man velge at kun venner skal kunne se bildene.. 0 Siter
Gjest FBspm Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Men...tror du det er mange som gjør dette? Og med dårlige hensikter? Og om de allikevel gjør, skader det barnet? Og, klart folk kan klippe bilder ut av allers og lokalavisa, og sette dem i album om de så vil. Hva er problemet? Det var ikke ment som noen moralpreken fra min side. Bare snakket med noen mødre som aldri i verden ville gjøre det og lurte på hva slags argumenter som lå bak, og om de var gode. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Har ikke unger selv, men har plenty av bilder av elsket niese, samt noen andre små goinger i slekta Jeg vet at enkelte tar såkalt prinsipiell avstand fra å poste barnebilder på FB men jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå hvorfor. Den latterligste grunnen (som jeg har hørt betenkelig mange ganger fra folk jeg ellers ikke betrakter som stokk dumme i hodet også) er den med at "tenk om det er pedofile der ute". Ja tenk om det gitt... Da tenker jeg, og det er selvsagt mulig at jeg er klin avstumpet, at om det sitter en eller annen gærning der ute og napper seg i bassen etter barnebilder så skader jo ikke dette det avbildede barnet, som heldigvis er intetanende om noeslikt skulle komme til å skje (I tillegg tror jeg tallene er marginale ) Og at vedkommende, mulige og ofte svært fiktive overgriper, like gjerne kunne kjøpt seg et nummer av norsk ukeblad, hjemmet eller en hvilken som helst norsk lokalavis der det florerer av smilende smårollinger, uten at det sees noe suspekt i dette. Jeg skjønner ikke hvordan Facebook skulle være annerledes. og andre "årsaker" til å la være å poste bilder av småbarn har jeg faktisk ikke hørt (Og jeg tror ørene mine nesten faller av hver gang! ) Bortsett fra at en selvsagt jo kan bli litt mett på andres hverdags & skrytebilder, men det gjelder jo også feriebilder, kjærestebilder og gud vet hva uten at jeg ser at småbarnsbilder skiller seg særlig ut, og dette er jo en kalkulert risiko med å være på facebook. ''og andre "årsaker" til å la være å poste bilder av småbarn har jeg faktisk ikke hørt'' Da skal du få en ny årsak her: Jeg har kun lagt ut et par bilder av jr som han har godkjent på forhånd, rett og slett fordi også barn skal få ha kontroll på hvilke bilder som skal på nett selv. Her i huset var situasjonen sånn at det jeg syns var uimotståelig søte scoop syns han var heilt kleint og utelukket å vise til noen... 0 Siter
laguna1 Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 ''og andre "årsaker" til å la være å poste bilder av småbarn har jeg faktisk ikke hørt'' Da skal du få en ny årsak her: Jeg har kun lagt ut et par bilder av jr som han har godkjent på forhånd, rett og slett fordi også barn skal få ha kontroll på hvilke bilder som skal på nett selv. Her i huset var situasjonen sånn at det jeg syns var uimotståelig søte scoop syns han var heilt kleint og utelukket å vise til noen... Det er selvsagt en forståelig årsak 0 Siter
laguna1 Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Godt skrevet laguna1 ! Nesten tryggere å legge ut barnebilder på FB enn i avisen. Avisen kan Gud og hvermann lese, men på FB kan man velge at kun venner skal kunne se bildene.. Takker for det! Jupps, jeg skjønner ikke problemet. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Det er selvsagt en forståelig årsak Har ikke vært like glad for alle, eh, blinkskudd andre har lagt ut av meg selv jeg, og har fjernet noen tags, så jeg skjønner han godt... ;-) 0 Siter
Gjest Synes folk tar for lett på dette Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Nei, bilde av barna mine legger jeg ikke ut på nett. Barn er også individer, som selv må få ta standpunkt til hva som skal publiseres på internett. Og det gjør de når de blir voksne. Bilder på nett blir liggende tilgjengelige til evig tid, selv om man tror man kan slette dem. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. januar 2011 Skrevet 2. januar 2011 Men...tror du det er mange som gjør dette? Og med dårlige hensikter? Og om de allikevel gjør, skader det barnet? Og, klart folk kan klippe bilder ut av allers og lokalavisa, og sette dem i album om de så vil. Hva er problemet? ''Og, klart folk kan klippe bilder ut av allers og lokalavisa, og sette dem i album om de så vil.'' Sammenligner du det med å legge ut bilder på nettet? Det virker en smule naivt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.