Gjest skal være vanskelig Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 ...dette har vært et problem i flere tilfeller hos meg. Jeg har i dag prøvd å komme i kontakt, og å få en time for å få en sykemelding for en skadet tommel. Fikk beskjed om at det var helt fullt men at hun skulle høre med legen om jeg kunne bli tatt inn innimellom et sted. Hun skulle ringe meg opp igjen. Det er nå 2 og en halv time siden, og ingen har ringt meg. Skriver legevakten ut sykemeldinger? Tror dere jeg kan ringe dit og få de til å skrive ut en i stedet? Var der jeg var og fikk behandling... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 ''Skriver legevakten ut sykemeldinger? Tror dere jeg kan ringe dit og få de til å skrive ut en i stedet? Var der jeg var og fikk behandling... '' Nei, sykmeldinger er ikke noe for legevakten. Du står fritt til å bytte fastlege. 0 Siter
Gjest skal være vanskelig Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 ''Skriver legevakten ut sykemeldinger? Tror dere jeg kan ringe dit og få de til å skrive ut en i stedet? Var der jeg var og fikk behandling... '' Nei, sykmeldinger er ikke noe for legevakten. Du står fritt til å bytte fastlege. Okey.. Ja, det gjør jeg, men det skjer jo ikke noe før neste måned om jeg bytter nå...så akkurat nå hjelper det lite... 0 Siter
Elis31 Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Okey.. Ja, det gjør jeg, men det skjer jo ikke noe før neste måned om jeg bytter nå...så akkurat nå hjelper det lite... Ring på nytt! Det er klart at leger bør kunne gi sykemlding når man trenger det. Og hør med andre om hvilke leger man får raskere time hos. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Legevakten her skriver ikke ut sykemeldinger. Og på vårt legekontor må vi først bruke av egenmeldingsdagene før vi eventuelt får sykemelding. Hvis du jobber i ia-bedrift kan du være hjemme ganske mange dager på egenmelding. 0 Siter
nick Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 ''Skriver legevakten ut sykemeldinger? Tror dere jeg kan ringe dit og få de til å skrive ut en i stedet? Var der jeg var og fikk behandling... '' Nei, sykmeldinger er ikke noe for legevakten. Du står fritt til å bytte fastlege. Jeg har fått sykemelding fra legevakten når fastlegen min ikke har vært tilgjengelig. 0 Siter
Mirabell Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Jeg pleier å troppe opp på kontoret til fastlegen når det er vanskelig (=umulig) å komme fram på telefon. Jeg har fått sykemelding hos legevakten, men da har jeg ikke dratt dit for å få sykemelding. Jeg har dratt pga. skade, og så fått sykemelding i tillegg til akuttbehandlingen. 0 Siter
frosken Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Hvis det er opplagt at du trenger sykemelding, slik at du burde ha fått det da du var til behandling på legevakten, så er det mulig at de vil skrive det ut dersom du ikke oppnår kontakt med egen lege. Første mandagen etter juleferien, må man regne med at det er kaos på de fleste legekontorer. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Jeg har fått sykemelding fra legevakten når fastlegen min ikke har vært tilgjengelig. Da tror jeg du var heldig. Tror mange vil "få sitt pass påskrevet" om de kommer til legevakten for å få sykmelding. 0 Siter
Elis31 Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Legevakten her skriver ikke ut sykemeldinger. Og på vårt legekontor må vi først bruke av egenmeldingsdagene før vi eventuelt får sykemelding. Hvis du jobber i ia-bedrift kan du være hjemme ganske mange dager på egenmelding. Det er ganske teit å må bruke opp egenmeldingsdagene før man får sykemelding. Synes det er greit å få sykemelding om du er syk på en måte som gjør at du må til legen. Så kan egenmeldingsdagene brukes for sykdommer som du ikke må til legen for. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Det er ganske teit å må bruke opp egenmeldingsdagene før man får sykemelding. Synes det er greit å få sykemelding om du er syk på en måte som gjør at du må til legen. Så kan egenmeldingsdagene brukes for sykdommer som du ikke må til legen for. ''Det er ganske teit å må bruke opp egenmeldingsdagene før man får sykemelding. Man har egenmeldingsdager for å bruke dem. Og hos oss bruker man dem først. Dette for å lette trykket hos legen. Man tar ansvar for egen sykdom og fravær. Uten å belaste legen. Synes det er et flott system hvis det brukes rett. 0 Siter
Elis31 Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 ''Det er ganske teit å må bruke opp egenmeldingsdagene før man får sykemelding. Man har egenmeldingsdager for å bruke dem. Og hos oss bruker man dem først. Dette for å lette trykket hos legen. Man tar ansvar for egen sykdom og fravær. Uten å belaste legen. Synes det er et flott system hvis det brukes rett. Men hvis du likevel er hos legen synes jeg det er helt ok å be om sykemelding. Det letter ikke trykket hos legen når du først er der. De som ikke har IA avtale får kanskje brukt opp egenmeldingene sine raskt da, og må gå til lege når de er oppbrukte, for ting de kunne holdt seg hjemme og tatt egenmelding for. 0 Siter
Gjest akkurat Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 ''Det er ganske teit å må bruke opp egenmeldingsdagene før man får sykemelding. Man har egenmeldingsdager for å bruke dem. Og hos oss bruker man dem først. Dette for å lette trykket hos legen. Man tar ansvar for egen sykdom og fravær. Uten å belaste legen. Synes det er et flott system hvis det brukes rett. ''Man har egenmeldingsdager for å bruke dem. Og hos oss bruker man dem først. Dette for å lette trykket hos legen. Man tar ansvar for egen sykdom og fravær. Uten å belaste legen. Synes det er et flott system hvis det brukes rett.'' Ja, og det er akkurat det som er hensikten med egenmeldingsdager også. Man har ikke mange egenmeldingsdager for å ha mange "jeg kan være syk uten at legen kaller meg syk"-dager, man har mange egenmeldingsdager nettopp av den grunn du skriver. 0 Siter
Gjest akkurat Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Men hvis du likevel er hos legen synes jeg det er helt ok å be om sykemelding. Det letter ikke trykket hos legen når du først er der. De som ikke har IA avtale får kanskje brukt opp egenmeldingene sine raskt da, og må gå til lege når de er oppbrukte, for ting de kunne holdt seg hjemme og tatt egenmelding for. Men for nav blir det faktisk mye mere jobb så fort det kommer en sykemelding inn i bildet. Det er ikke bare legen som får mer jobb av en sykemelding. 0 Siter
Gjest akkurat Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Fortalte du at du trengte en sykemelding, eller sa du bare at du skulle ha time pga en skadet tommel? 0 Siter
Gjest Fastlege-krøll Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Legevakten skal i utgangspunktet ikke skrive ut sykemeldinger, for skader som ikke oppstår akutt. I morgen tidlig reiser du ned på legekontoret og opplyser høyt og tydelig så hele legekontoret hører deg, at siden de ikke ringte tilbake i går kommer du nå ned personlig. Og her blir du sittende til du har snakket med legen. Har som regel ikke problem med å få tak i "krise-time" og liker legen godt. Men hans kontordame er en drage som har en tendens til å stille diagnose på telefon, og utifra det gi meg en time hun syns passer. Sist jeg ringte forå få hjelp med et søvnproblem, lurte hun på hvor lenge jeg hadde slitt med dette. Flere år sa jeg, men det er blitt verre i det siste. Ja, da var det jo ikke livsviktig, så jeg kunne få time om seks uker. Da kan det jammen være sa jeg for det kan jo hende jeg sover rimelig greit igjen om seks uker. Overveier å bytte lege, men de aller fleste eher i byen har kontordrager så det er vel ikke bryet verdt en gang. 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Legevakten skal i utgangspunktet ikke skrive ut sykemeldinger, for skader som ikke oppstår akutt. I morgen tidlig reiser du ned på legekontoret og opplyser høyt og tydelig så hele legekontoret hører deg, at siden de ikke ringte tilbake i går kommer du nå ned personlig. Og her blir du sittende til du har snakket med legen. Har som regel ikke problem med å få tak i "krise-time" og liker legen godt. Men hans kontordame er en drage som har en tendens til å stille diagnose på telefon, og utifra det gi meg en time hun syns passer. Sist jeg ringte forå få hjelp med et søvnproblem, lurte hun på hvor lenge jeg hadde slitt med dette. Flere år sa jeg, men det er blitt verre i det siste. Ja, da var det jo ikke livsviktig, så jeg kunne få time om seks uker. Da kan det jammen være sa jeg for det kan jo hende jeg sover rimelig greit igjen om seks uker. Overveier å bytte lege, men de aller fleste eher i byen har kontordrager så det er vel ikke bryet verdt en gang. Det er ofte legen som er dragen altså for det er han som har satt kriteriene på hvem som skal få time når. Legesekretærene følger bare legens beskjed. 0 Siter
Gjest skal være vanskelig Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Legevakten skal i utgangspunktet ikke skrive ut sykemeldinger, for skader som ikke oppstår akutt. I morgen tidlig reiser du ned på legekontoret og opplyser høyt og tydelig så hele legekontoret hører deg, at siden de ikke ringte tilbake i går kommer du nå ned personlig. Og her blir du sittende til du har snakket med legen. Har som regel ikke problem med å få tak i "krise-time" og liker legen godt. Men hans kontordame er en drage som har en tendens til å stille diagnose på telefon, og utifra det gi meg en time hun syns passer. Sist jeg ringte forå få hjelp med et søvnproblem, lurte hun på hvor lenge jeg hadde slitt med dette. Flere år sa jeg, men det er blitt verre i det siste. Ja, da var det jo ikke livsviktig, så jeg kunne få time om seks uker. Da kan det jammen være sa jeg for det kan jo hende jeg sover rimelig greit igjen om seks uker. Overveier å bytte lege, men de aller fleste eher i byen har kontordrager så det er vel ikke bryet verdt en gang. Gledelig nyhet: Jeg kom til I DAG :-D Jeg ringte opp igjen, og da var selvsagt telefonen stengt til kl 12.30. Men 12.30 kom jeg gjennom og fikk time - en times tid etterpå! Så da er det ordnet med sykmeld. Jeg skal bytte fastlege, for det har hendt noen ganger nå (over en lengre periode), at det er umulig å komme til, det er sånn type 4 ukers ventetid for å komme til, om det ikke er livsviktig. Men jeg vil bytte til en lege som noen andre anbefaler,og har fått anbefalt en lege av en venninne. Han er ikke ledig for øyeblikket, men jeg kikker en tur innom Helfo hver dag, satser på at han får en ledig plass innen neste gang jeg må til legen :-) Takk for mange svar folkens! 0 Siter
Gjest Fastlege-krøll Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Det er ofte legen som er dragen altså for det er han som har satt kriteriene på hvem som skal få time når. Legesekretærene følger bare legens beskjed. Det skal vel ikke være slik at kontordragen stiller diagnose over telefonen, for så å avgjøre hvorvidt jeg skal få time innen rimelig tid eller etter mange måneder. Ene barnet her fikk plutselig et heftig utslett, men ikke feber eller annet ubehag. Ringe legen, tenkte jo det kunne være greit å få en salve eller lignende med tanke på at vi skulle reise til Syden. Men da var det bare TRE uker til sommerferien, sa dragen, og de hadde mye å gjør så jeg kunne få time i AUGUST! Dvs tre måneder. Men da ringte jeg og avbestilte timen, for da hadde jeg vært innom privatlege i Syden og fått salve der. 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. januar 2011 Skrevet 3. januar 2011 Det skal vel ikke være slik at kontordragen stiller diagnose over telefonen, for så å avgjøre hvorvidt jeg skal få time innen rimelig tid eller etter mange måneder. Ene barnet her fikk plutselig et heftig utslett, men ikke feber eller annet ubehag. Ringe legen, tenkte jo det kunne være greit å få en salve eller lignende med tanke på at vi skulle reise til Syden. Men da var det bare TRE uker til sommerferien, sa dragen, og de hadde mye å gjør så jeg kunne få time i AUGUST! Dvs tre måneder. Men da ringte jeg og avbestilte timen, for da hadde jeg vært innom privatlege i Syden og fått salve der. Jo, det er jo jobben hennes. Legen har ikke tid til å sitte der å prioritere, legesekretæren har som regel innsikt i hva som haster og hva som ikke haster 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.