Gjest bølger Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg spurte om råd tidligere her, og ble hjemme fra jobb idag. Satt oppe hele natten og hostet. Jeg hadde litt dårlig samvittighet for å være hjemme, for jeg begynte å tenke på at jeg kanskje hadde klart å gå på jobb likevel. Nå i kveld leser jeg dette i en avis '' - Som vanlig ved influensa anbefaler vi de syke å holde seg hjemme til 24 timer etter de er friske så de ikke smitter andre'' Det ga meg nokså god samvittighet, men jeg lurer på hva de legger i ordet friske her. Er det når vi er feber fri, eller når hosten og forskjølelsen gir seg. Det tar som regel lang tid å bli frisk fra hosten og forskjølelsen selv om feberen gir seg. Nå gruer jeg meg for å legge meg. En ny natt jeg sitter oppe og hoster meg igjennom natten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358631-jobb-frav%C3%A6r-og-influensa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hva som er Frisk må du selv definere. En annen sak er _frisk nok_. Man kan være litt slakk og likevel kunne gå på jobb. Ha litt hodepine, ta en tablett og gå på jobb. Det kommer selvsagt an på hva slags arbeid du har, har du en støyende jobb der du må forholde deg til masse andre mennesker med få muligheter for å trekke deg tilbake, så er du kanskje ikke helt i form enda. Sitter du derimot på kontor og kan jobbe i eget tempo uten å måtte forholde deg til så mange, og feks ta kortere dag - så er du kanskje i form nok? Dette vet du mest om selv. Jeg pleier å ta meg en tur ut med søpla, hente posten og gjøre slike små (lette) ærender - kanskje gå meg en tur opp en bakke for å sjekke tilstanden. Blir jeg svimmel av å hente posten, så er jeg IKKE i form til å gå på jobb i barnehagen neste dag. Definerer du deg selv som frisk når du sitter oppe og hoster hele natten? Syns det høres ut som om du trenger noen dager, kanskje hele uka hjemme, gi beskjed om dette, så kommer du heller tilbake litt tidligere (ons-tors-fre?) dersom du føler deg mye bedre/frisk. Dersom du presser deg kan det ta lengre tid. Det er alltid vanskelig å vurdere egen form, og dårlig samvittighet ovf. jobben hjelper ikke akkurat.... men det gjør ikke saken bedre å vingle frem og tilbake med avgjørelsen om du skal være hjemme eller ikke. Jobben klarer seg uten deg, men klarer seg best med tydelig beskjed om hvordan det blir, og gjerne noen dager frem i tid. God bedring! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358631-jobb-frav%C3%A6r-og-influensa/#findComment-3093323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bølger Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Hva som er Frisk må du selv definere. En annen sak er _frisk nok_. Man kan være litt slakk og likevel kunne gå på jobb. Ha litt hodepine, ta en tablett og gå på jobb. Det kommer selvsagt an på hva slags arbeid du har, har du en støyende jobb der du må forholde deg til masse andre mennesker med få muligheter for å trekke deg tilbake, så er du kanskje ikke helt i form enda. Sitter du derimot på kontor og kan jobbe i eget tempo uten å måtte forholde deg til så mange, og feks ta kortere dag - så er du kanskje i form nok? Dette vet du mest om selv. Jeg pleier å ta meg en tur ut med søpla, hente posten og gjøre slike små (lette) ærender - kanskje gå meg en tur opp en bakke for å sjekke tilstanden. Blir jeg svimmel av å hente posten, så er jeg IKKE i form til å gå på jobb i barnehagen neste dag. Definerer du deg selv som frisk når du sitter oppe og hoster hele natten? Syns det høres ut som om du trenger noen dager, kanskje hele uka hjemme, gi beskjed om dette, så kommer du heller tilbake litt tidligere (ons-tors-fre?) dersom du føler deg mye bedre/frisk. Dersom du presser deg kan det ta lengre tid. Det er alltid vanskelig å vurdere egen form, og dårlig samvittighet ovf. jobben hjelper ikke akkurat.... men det gjør ikke saken bedre å vingle frem og tilbake med avgjørelsen om du skal være hjemme eller ikke. Jobben klarer seg uten deg, men klarer seg best med tydelig beskjed om hvordan det blir, og gjerne noen dager frem i tid. God bedring! Takk. Det var mest for smittefaren det stod i avisen at du skulle holde deg hjemme. Jeg er vel av den typen som har presset meg alt for mye til å gå på jobb selv om jeg er syk, derfor er det vanskelig å være hjemme hvis jeg ikke er så syk at jeg nesten ikke kommer ut av sengen. Jeg har ikke vinglet med arbeidsgiver på om jeg kommer eller ei, men vingler mye med meg selv. Men å gi beskjed flere dager før om en er syk synes ikke jeg er så lett. Vet jo ikke alltid om en blir frisk igjen på noen dager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358631-jobb-frav%C3%A6r-og-influensa/#findComment-3093324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Takk. Det var mest for smittefaren det stod i avisen at du skulle holde deg hjemme. Jeg er vel av den typen som har presset meg alt for mye til å gå på jobb selv om jeg er syk, derfor er det vanskelig å være hjemme hvis jeg ikke er så syk at jeg nesten ikke kommer ut av sengen. Jeg har ikke vinglet med arbeidsgiver på om jeg kommer eller ei, men vingler mye med meg selv. Men å gi beskjed flere dager før om en er syk synes ikke jeg er så lett. Vet jo ikke alltid om en blir frisk igjen på noen dager. ''Jeg har ikke vinglet med arbeidsgiver på om jeg kommer eller ei, men vingler mye med meg selv. Men å gi beskjed flere dager før om en er syk synes ikke jeg er så lett. Vet jo ikke alltid om en blir frisk igjen på noen dager.'' Influensa er noe man vet tar tid, noen ganger setter det seg hardt i luftveier etc. etterpå. Det er bedre å ta litt i, og så komme tidligere tilbake - og i samme slengen gi arbeidsgiver beskjed om dette. Har hatt samme problem som deg, og blitt sendt hjem av sjefen ved et par anledninger - kjente ikke mine egne grenser. Gikk på en smell til slutt og ble sykmeldt. Etter dette har jeg mye lavere terskel for å bli hjemme, men ikke for "ingenting". I lignende tilfeller som ditt, sier jeg til sjefen at jeg vet ikke hvor lang tid det tar, kanskje 2-3 dager - kanskje ut uka. Men at jeg er ganske sikker på at jeg er tilbake til mandag. Så kan de planlegge og legge opp etter det. Så ringer jeg alltid dagen før hvis jeg ser at jeg er i form til å komme neste dag likevel. Det senker stresset og "presset" på å bli frisk fort, samt at det gir dem anledning til å planlegge uka realistisk. God bedring 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358631-jobb-frav%C3%A6r-og-influensa/#findComment-3093494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bølger Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 ''Jeg har ikke vinglet med arbeidsgiver på om jeg kommer eller ei, men vingler mye med meg selv. Men å gi beskjed flere dager før om en er syk synes ikke jeg er så lett. Vet jo ikke alltid om en blir frisk igjen på noen dager.'' Influensa er noe man vet tar tid, noen ganger setter det seg hardt i luftveier etc. etterpå. Det er bedre å ta litt i, og så komme tidligere tilbake - og i samme slengen gi arbeidsgiver beskjed om dette. Har hatt samme problem som deg, og blitt sendt hjem av sjefen ved et par anledninger - kjente ikke mine egne grenser. Gikk på en smell til slutt og ble sykmeldt. Etter dette har jeg mye lavere terskel for å bli hjemme, men ikke for "ingenting". I lignende tilfeller som ditt, sier jeg til sjefen at jeg vet ikke hvor lang tid det tar, kanskje 2-3 dager - kanskje ut uka. Men at jeg er ganske sikker på at jeg er tilbake til mandag. Så kan de planlegge og legge opp etter det. Så ringer jeg alltid dagen før hvis jeg ser at jeg er i form til å komme neste dag likevel. Det senker stresset og "presset" på å bli frisk fort, samt at det gir dem anledning til å planlegge uka realistisk. God bedring Jeg hadde helt bestemt meg for å gå på jobb i morgen, men havnet på legevakten med lungebetennelse og ble sykemeldt. Lettere å være hjemme med en sykemelding enn det er med en egenmelding. Jeg kjenner nok ikke mine egne begrensninger, og det har også vært med på å få meg til å gå på en smell. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358631-jobb-frav%C3%A6r-og-influensa/#findComment-3093703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg hadde helt bestemt meg for å gå på jobb i morgen, men havnet på legevakten med lungebetennelse og ble sykemeldt. Lettere å være hjemme med en sykemelding enn det er med en egenmelding. Jeg kjenner nok ikke mine egne begrensninger, og det har også vært med på å få meg til å gå på en smell. God bedring:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358631-jobb-frav%C3%A6r-og-influensa/#findComment-3093729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bølger Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 God bedring:-) Takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358631-jobb-frav%C3%A6r-og-influensa/#findComment-3093753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg hadde helt bestemt meg for å gå på jobb i morgen, men havnet på legevakten med lungebetennelse og ble sykemeldt. Lettere å være hjemme med en sykemelding enn det er med en egenmelding. Jeg kjenner nok ikke mine egne begrensninger, og det har også vært med på å få meg til å gå på en smell. ok, da var du nok sykere enn du ville innrømme for deg selv. Håper smellen går over med lungebetennelsen, og prøv å lytte til kroppen neste gang, så du ikke går på en SKIKKELIG smell, som jeg gjorde med langvarig sykmelding osv osv. God bedring! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358631-jobb-frav%C3%A6r-og-influensa/#findComment-3094318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bølger Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 ok, da var du nok sykere enn du ville innrømme for deg selv. Håper smellen går over med lungebetennelsen, og prøv å lytte til kroppen neste gang, så du ikke går på en SKIKKELIG smell, som jeg gjorde med langvarig sykmelding osv osv. God bedring! Takk for det:) Det var ikke denne gang jeg gikk på en smell, men tidligere, etter å ha presset meg for mye over lengre tid. Burde jo ha lært, men har alltid prioritert jobben høyt. Viktig å lære seg å tenke på helsen også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358631-jobb-frav%C3%A6r-og-influensa/#findComment-3094988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.