Gå til innhold

Overnatting av ungdomskjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt akkurat nå

Min mann liker dårlig at vi nå får overnatting av kjæresten til min datter. De er begge snart 18 år. Jeg mener at hun ikke skal være nødt til å spørre oss om lov.

Det ender med at min mann forlater stuen store deler av tiden når de er der. Men aller mest er de selvfølgelig på rommet hennes.

For min del er jeg bare glad for at hun har funnet seg en kjæreste som virker veldig snill og hyggelig. De overdriver heller ikke overnattingen. I dag hørte min mann at de var oppe, de var tydelig ferdig på badet for de holdt på å smøre matpakke. Han stilte da klokken en time frem for å slippe å møte på de. Det kom en del oppgitte sukk og argh...da. Men badet var jo ledig.

Det han har sagt er at han ikke orker en fremmed person i huset i hverdagene, men han virker heller ikke interessert i bli kjent da han ganske så demonstrativt forlater rommet. Mens jeg mener at han kan tåle en overnatting i uka. Til nå har de vært mest hos kjæresten i ukedagene.

Så da har vi det gående. Han blir irritert og sur. Og jeg blir irritert og sur på min mann. Dette strider helt i mot mine verdier. Da jeg ønsker å ha et varmt og åpent hjem. Det skal sies at min mann virker irritabel og sur på en del andre ting også. Og jeg føler at han er mye eldre enn meg, enda vi er like gamle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358642-overnatting-av-ungdomskj%C3%A6reste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ekte nick

4

• morsan

3

• tonie

2

• nitty-gritty

2

Mest aktive i denne tråden

nitty-gritty

Jeg mistenker at du ser på denne situasjonen som at du har rett og han tar feil, på tross av at dette er begge to sitt hjem. Han føler seg invadert og ukomfortabel med "fremmede" i hus, du vil ha et åpent hjem. Det finnes ikke et moralt kompass som kan fortelle dere at en skal få viljen sin til alles beste, så dere er nødt til å forhandle.

Legg vekk ideen om at det er han som må skjerpe seg og alle negative karakteristikker du har om han før dere tar en prat. Involver gjerne datteren din (men ikke kjæresten hennes!). Finn ut hva hans ønsker bunner i - handler det om alenetid på morgenen, å få bestemme over TVen, ta en middagshvil på sofaen? Kan disse preferansene møtes uten at kjærestebesøkene må kuttes helt? Ofte finnes det langt flere løsninger enn at en av partene får viljen sin helt og holdent.

Jeg mistenker at du ser på denne situasjonen som at du har rett og han tar feil, på tross av at dette er begge to sitt hjem. Han føler seg invadert og ukomfortabel med "fremmede" i hus, du vil ha et åpent hjem. Det finnes ikke et moralt kompass som kan fortelle dere at en skal få viljen sin til alles beste, så dere er nødt til å forhandle.

Legg vekk ideen om at det er han som må skjerpe seg og alle negative karakteristikker du har om han før dere tar en prat. Involver gjerne datteren din (men ikke kjæresten hennes!). Finn ut hva hans ønsker bunner i - handler det om alenetid på morgenen, å få bestemme over TVen, ta en middagshvil på sofaen? Kan disse preferansene møtes uten at kjærestebesøkene må kuttes helt? Ofte finnes det langt flere løsninger enn at en av partene får viljen sin helt og holdent.

Godt svar! Jeg er helt enig. Det er alle tre sitt hjem, og alles behov bør tas hensyn til, lete etter løsninger som går an for alle.

Nå har jeg ikke ungdommer ennå, men jeg synes det høres litt rart ut at de skal overnatte hos hverandre i uka, hvis de går på skole og/eller jobber.

Etter min mening synes jeg slik overnatting skal skje i helgene.

Forstår mannen din litt jeg. Hadde nok ikke likt selv å ha "andre" i huset sånn i hverdagen, når en skal på jobb.

Gjest Elextra

Du sier de ikke overdriver, men hvor ofte er det snakk om?

Kan forstå mannen din at han synes det kan bli mye om det er besøk flere ganger i uken, også hverdager når dere skal på skole og jobb. Det betyr kanskje ørlite hvordan man bor, kanskje er det lettere å akseptere hvis en har god plass/flere bad etc.

Uansett bør dere vel kunne snakke om det og finne en løsning alle kan leve med, det er vel ikke gitt at det eneste riktige er ingen overnattinger eller heller fritt frem.

Nå har jeg ikke ungdommer ennå, men jeg synes det høres litt rart ut at de skal overnatte hos hverandre i uka, hvis de går på skole og/eller jobber.

Forstår mannen din litt jeg. Hadde nok ikke likt selv å ha "andre" i huset sånn i hverdagen, når en skal på jobb.

Enig i dette. Jeg så ikke før nå at det især er på hverdagene mannen din reagerer på overnattingen, det skjønner jeg veldig godt, tror jeg hadde følt det på samme måten. Et mulig kompromiss kan kanksje være at han overnatter kun 1 natt i løpet av helgen, og at hun evt overnatter hos ham den andre natten i helgen? Vil de nærmest bo sammen, så får de heller vente til de er myndige og flytte sammen.

Annonse

Gjest Oppgitt akkurat nå

Du sier de ikke overdriver, men hvor ofte er det snakk om?

Kan forstå mannen din at han synes det kan bli mye om det er besøk flere ganger i uken, også hverdager når dere skal på skole og jobb. Det betyr kanskje ørlite hvordan man bor, kanskje er det lettere å akseptere hvis en har god plass/flere bad etc.

Uansett bør dere vel kunne snakke om det og finne en løsning alle kan leve med, det er vel ikke gitt at det eneste riktige er ingen overnattinger eller heller fritt frem.

Til nå har det vært ca 1-2 ganger i uka. De har vært mest hos kjæresten.

Gjest Oppgitt akkurat nå

La oss si at det er to ganger i uka. Og det er to familier å dele på. De har vært mest hos kjæresten til nå. Det er ikke alltid at det passer i helga som da vil være fredag og lørdag.

Gjest Oppgitt akkurat nå

Enig i dette. Jeg så ikke før nå at det især er på hverdagene mannen din reagerer på overnattingen, det skjønner jeg veldig godt, tror jeg hadde følt det på samme måten. Et mulig kompromiss kan kanksje være at han overnatter kun 1 natt i løpet av helgen, og at hun evt overnatter hos ham den andre natten i helgen? Vil de nærmest bo sammen, så får de heller vente til de er myndige og flytte sammen.

Til nå har det vært mest ukedager, for det er ikke alltid det passer i helgen. La oss si to dager i uka.

Gjest Oppgitt akkurat nå

Det betyr mye for meg at vi kan være noe for våre barn og de de omgås. For meg er det vanskelig å svelge at det er så vanskelig for mannen min. Det dreier seg om 1-2 ganger i uka tilsammen!. De har vært mest hos kjæresten til nå. Det er helt i mot mine prinsipper, at hos oss er det litt vanskelig så vi får være hos deg i stedenfor. Det er heller ikke mange årene igjen de bor hjemme. 11/2 år til de er ferdig med videregående. Det virker som om min mann har bestemt at dette er plagsomt så jeg bestemmer at det skal være minst mulig.

Enig.

Gjest forstår mannen

Det betyr mye for meg at vi kan være noe for våre barn og de de omgås. For meg er det vanskelig å svelge at det er så vanskelig for mannen min. Det dreier seg om 1-2 ganger i uka tilsammen!. De har vært mest hos kjæresten til nå. Det er helt i mot mine prinsipper, at hos oss er det litt vanskelig så vi får være hos deg i stedenfor. Det er heller ikke mange årene igjen de bor hjemme. 11/2 år til de er ferdig med videregående. Det virker som om min mann har bestemt at dette er plagsomt så jeg bestemmer at det skal være minst mulig.

Tja, det er alles hjem, men om han har en kamerat som ønsker å overnatte en til to ganger i uka av en eller annen grunn, så hadde du kanskje ikke likt det.

Til nå har det vært mest ukedager, for det er ikke alltid det passer i helgen. La oss si to dager i uka.

Da skjønner jeg godt at mannen din reagerer. Jeg hadde selv ikke orket å ha andre (utenom familien) i huset mitt om morgenen når jeg skal på jobb.

Annonse

Jeg er ikke helt sikker på at jeg heller hadde satt pris på å møte en "ukjent" ung mann i leiligheten min om morran når jeg skal på jobb - da har man jo ofte sine egne rutiner og er kanskje ikke helt på nett hva sosialt samvær angår...

Men at han forlater stua om kvelden om de to er der en liten stund er jo helt på trynet synes jeg. Han høres noe umoden ut.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg heller hadde satt pris på å møte en "ukjent" ung mann i leiligheten min om morran når jeg skal på jobb - da har man jo ofte sine egne rutiner og er kanskje ikke helt på nett hva sosialt samvær angår...

Men at han forlater stua om kvelden om de to er der en liten stund er jo helt på trynet synes jeg. Han høres noe umoden ut.

''Men at han forlater stua om kvelden om de to er der en liten stund er jo helt på trynet synes jeg.''

Tja, det kommer jo helt an på, synes jeg. Hos oss er det stor takhøyde for at man innimellom vil være for seg selv og derfor trekker seg unna fellesområdene. Det kan jo hende at man har lyst til å lese avisa i fred og ro uten at det skravles rundt en eller at noen ser på tv eller annet.

Gjest Elextra

''Men at han forlater stua om kvelden om de to er der en liten stund er jo helt på trynet synes jeg. Han høres noe umoden ut.''

Spørs jo helt om dette gjøres på en demonstrativ måte eller om han kanskje ønsker å lese eller surfe på nett eller bare være for seg selv, i stedet for å konversjere de unge. Så vidt jeg forstod er kjæresten der et par ganger i uka, så det er ikke snakk om noe sjeldent kaffebresøk akkurat. Det kan vel ikke være slik i en familie at man nødvendigvis må sitte samlet i stuen hele kvelden.

Gjest Elextra

La oss si at det er to ganger i uka. Og det er to familier å dele på. De har vært mest hos kjæresten til nå. Det er ikke alltid at det passer i helga som da vil være fredag og lørdag.

Har ikke erfaring med tenåringer ennå, men jeg synes det høres mye ut å skulle overnatte hos hverandre mange ganger i uka. De har vel lekser og annet å gjøre også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...