Gå til innhold

Overnatting av ungdomskjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt akkurat nå

Jeg er ikke helt sikker på at jeg heller hadde satt pris på å møte en "ukjent" ung mann i leiligheten min om morran når jeg skal på jobb - da har man jo ofte sine egne rutiner og er kanskje ikke helt på nett hva sosialt samvær angår...

Men at han forlater stua om kvelden om de to er der en liten stund er jo helt på trynet synes jeg. Han høres noe umoden ut.

Det er ikke en ukjent mann. De har vært sammen i flere måneder. Han forlater demonstrativt men bare slik at jeg ser det. Men jeg merker jo at han kommer i stua helst når de ikke er der. Og forlater med en gang han hører de er på vei.

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ekte nick

4

• morsan

3

• tonie

2

• nitty-gritty

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Oppgitt akkurat nå

''Men at han forlater stua om kvelden om de to er der en liten stund er jo helt på trynet synes jeg. Han høres noe umoden ut.''

Spørs jo helt om dette gjøres på en demonstrativ måte eller om han kanskje ønsker å lese eller surfe på nett eller bare være for seg selv, i stedet for å konversjere de unge. Så vidt jeg forstod er kjæresten der et par ganger i uka, så det er ikke snakk om noe sjeldent kaffebresøk akkurat. Det kan vel ikke være slik i en familie at man nødvendigvis må sitte samlet i stuen hele kvelden.

De overnatter tilsammen et par gange i uken. Til nå har det vært mest hos kjæresten.

Gjest Oppgitt akkurat nå

''Men at han forlater stua om kvelden om de to er der en liten stund er jo helt på trynet synes jeg.''

Tja, det kommer jo helt an på, synes jeg. Hos oss er det stor takhøyde for at man innimellom vil være for seg selv og derfor trekker seg unna fellesområdene. Det kan jo hende at man har lyst til å lese avisa i fred og ro uten at det skravles rundt en eller at noen ser på tv eller annet.

Det er helt ok. Men det handler nok mer om at han er irritert.

Gjest Oppgitt akkurat nå

Når de er så store at de ikke kan tilbringe nettene uten hverandre, og det ikke er vill jubel blant samtlige av de andre som bor i heimen, ja da er det kanskje på tide at de skaffer seg en leilighet sammen?

Jeg forstår mannen din godt, jeg.

Det er snakk om 1-2 tilsammen i uka de overnatter hos hverandre. Jeg trodde at det var rom for det hos de fleste familier, men tydeligvis ikke hos oss.

Gjest Oppgitt akkurat nå

Tja, det er alles hjem, men om han har en kamerat som ønsker å overnatte en til to ganger i uka av en eller annen grunn, så hadde du kanskje ikke likt det.

Det er litt forskjell på det. Og at eget kjærestepar som har sitt eget liv. De hjelper noe til hjemme og holder seg mest på rommet.

Det er snakk om 1-2 tilsammen i uka de overnatter hos hverandre. Jeg trodde at det var rom for det hos de fleste familier, men tydeligvis ikke hos oss.

Jeg ville nok irritert meg litt jeg også. Jeg synes Lillemus svarer godt her. Man har sine rutiner om morran, og veldig mange av oss er ikke akkurat i sosial modus da. En "fremmed" i huset da kan oppleves en smule forstyrrende, og særlig om man ikke har veldig mange bad og nok plass til at man kan rømme unna og få den roen man trenger for å bli klar for dagen.

Jeg tror du tar feil om du tror at alle synes det er toppers med ungdommenes kjærester på overnatting. Jeg kjenner i alle fall ikke mange som synes det.

Ungdommen her i huset har heldigvis ikke begynt å mase om å få ha kjærestene på overnatting enda. Jeg synes det er mer enn nok folk her som det er, og kommer det flere inn her nå må vi bygge flere bad dersom det ikke skal bli full krise på morgenen:/

Annonse

Har ikke erfaring med tenåringer ennå, men jeg synes det høres mye ut å skulle overnatte hos hverandre mange ganger i uka. De har vel lekser og annet å gjøre også?

Skjønner ikke helt problemet med å overnatte i ukedagene?

Kunne skjønt det om de bare var venner, men litt annerledes når man er kjærester.. Man vil jo gjerne være sammen...

Jeg ville nok tenke som deg :) Jeg liker også at det er folk i huset, og at venner skal føle seg velkomne og gjerne overnatte om de har lyst til det. Jeg er oppvokst i et hus der det var mye liv og røre, mamma & pappa hadde venner på besøk, og det krydde av unger som ville sove hos meg og bror.

Når det er sagt er det et par punkter : 1. Jeg har ikke unger, så dermed er det litt vanskelig for meg å sette meg inn i akkurat _den_ problemstillingen. 2. Å ha folk i huset krever at man har et _avslappa_ hushold. Sånn at når folk (de som bor der eller andre) føler at de vil være aleine, da må det være greit, både sånn at det er nok plass i huset til å være det, og sånn at det er greit også, sånn at folk ikke tror en syk eller sur fordi en vil loffe litt inn på et annet rom og sysle med sitt. Jeg synes det er dritkleint med sånn tvungen stuesitting der man sitter og koper på samme program, og alle lurer på hva det er om en så snur seg, og sånn 25 fastsatte bordsetninger og aktiviter daglig. urk. 3. Man må jo være enige når man bor sammen. Jeg har hatt samboere som ikke har vært like begeistret som meg over at det flyter av veninner og kompiser akkurat når det passer meg, og selvom jeg synes det i sånne tilfeller synes det er litt stusselig, må jeg jo da tenke på at han bor der og skal trives han også, og dermed komme til noen kompromisser og løsninger som funker for alle.

Jeg er forøvrig dritsær. Jeg er ubersosial og glad i selskap..Og minste like uberasosial og glad i alenetid. Jeg kan skrues av og på som ei klokke, og vet nøyaktig når jeg har fått nok av begge deler. Liker derfor å ha folk rundt, men som sagt på en avslappa måte, og gjerne folk en kan be om å gå et annet sted å være om en får nok.

Lykke til med å finne en løsning både du, mann,datter & kjæreste kan trives med:)

Utrolig mange i denne tråden som ikke ville tolerert "fremmede" i huset om morgenen! Jeg er litt enig med deg, at det høres litt sært ut at mannen din alltid forlater rommet når kjæresten er der, og at han ikke tåler besøk om morgenen. De ordner seg vel selv i den alderen ;-)

Men jeg har ikke helt forstått om mannen din er datterens far? Det har kanskje betydning i forhold til hva han føler for kjæresten? Jeg ønsker selv å ha et relativt åpent hus i forhold til barnas venner og fremtidige kjærester (de har ikke helt begynt med det siste ennå...)

Det beste rådet du har fått i tråden, syns jeg er å ta en skikkelig prat, du, han og datteren, om hvordan dere skal forholde dere til dette (tid på badet o.l.)

Gjest Elextra

Skjønner ikke helt problemet med å overnatte i ukedagene?

Kunne skjønt det om de bare var venner, men litt annerledes når man er kjærester.. Man vil jo gjerne være sammen...

''Skjønner ikke helt problemet med å overnatte i ukedagene?''

Jeg har yngre barn og kommer sikkert til å svelge en del kameler medhårs etterhvert ;). Hadde selv ikke særlig faste og seriøse forhold så lenge jeg bodde hjemme hos mor og far.

Men tenker foreløpig gammeldags nok til at de bør prioritere skolearbeid og nok søvn i ukedagene, selv om det selvfølgelig kan gjøres unntak. Pr. nå ser jeg ikke for meg at jeg ville likt at mine overnattet hos hverandre flere hverdager i uken så lenge de gikk på skole og bodde hjemme.

Vi har samme tankegang som deg rundt overnatting og åpent hjem. Her har barna alltid hatt mulighet til å ha med overnattingsbesøk, selv midt i uka.

Da den eldste fikk kjæreste var de stort sett hos ham på dagtid, og så kom de hjem til oss for å overnatte. Så vi hadde svigersønnen i hus, alle ukedager et års tid til de flyttet sammen i leilighet.

Det var en glimrende mulighet til å bli godt kjent med den som vår datter skulle dele livet sitt med.

Nå har den nesteldste fått kjæreste, og de overnatter hos henne når det passer seg slik i forhold til jobben/skolen. Godt nok blir det sjeldnere enn et par netter hver annen uke, da sønnen vår bor og jobber to timers reisevei fra hennes foreldrehjem. Jeg skulle gjerne ha sett at de overnattet her, da det hadde vært en flott mulighet til å lære henne nermere å kjenne.

Jeg har yngre barn og kommer sikkert til å svelge en del kameler medhårs etterhvert ;). Hadde selv ikke særlig faste og seriøse forhold så lenge jeg bodde hjemme hos mor og far.

Men tenker foreløpig gammeldags nok til at de bør prioritere skolearbeid og nok søvn i ukedagene, selv om det selvfølgelig kan gjøres unntak. Pr. nå ser jeg ikke for meg at jeg ville likt at mine overnattet hos hverandre flere hverdager i uken så lenge de gikk på skole og bodde hjemme.

''Pr. nå ser jeg ikke for meg at jeg ville likt at mine overnattet hos hverandre flere hverdager i uken så lenge de gikk på skole og bodde hjemme.

''

Jeg tror at dette er en problemstilling man kan ende med å bli overrasket over hvilke valg man tar i forhold til, den dagen det er aktuelt. Det var i allefall det som skjedde for min eldste bror. Begge hans ungdommer ble _tidlig_ sammen med sine nåværende ektefeller, og jeg tør ikke egentlig si hvor unge de var da de mer eller mindre bodde sammen under min brors tak...

Dette begynner nå å bli en noen år siden, forholdene har vart, de har begge to giftet seg, fått barn - og lever nå fornøyde sammen med sine ektefeller i egne hus:-)

Hvis noen hadde spurt ham om hans synspunkter på forhånd, er jeg helt sikker på at han ville ha svart noe annet enn det han og min svigerinne valgte da det ble aktuelt.

Jeg synes nitty-gritty har svart deg bra. Det høres ut som om dere trenger å diskutere hva som er gode løsninger for dere alle. Det handler jo om mer enn verdier - det handler også om hva som skal til for å trives i sitt eget hjem i hverdagen.

Annonse

Mrs. Wallace

''Pr. nå ser jeg ikke for meg at jeg ville likt at mine overnattet hos hverandre flere hverdager i uken så lenge de gikk på skole og bodde hjemme.

''

Jeg tror at dette er en problemstilling man kan ende med å bli overrasket over hvilke valg man tar i forhold til, den dagen det er aktuelt. Det var i allefall det som skjedde for min eldste bror. Begge hans ungdommer ble _tidlig_ sammen med sine nåværende ektefeller, og jeg tør ikke egentlig si hvor unge de var da de mer eller mindre bodde sammen under min brors tak...

Dette begynner nå å bli en noen år siden, forholdene har vart, de har begge to giftet seg, fått barn - og lever nå fornøyde sammen med sine ektefeller i egne hus:-)

Hvis noen hadde spurt ham om hans synspunkter på forhånd, er jeg helt sikker på at han ville ha svart noe annet enn det han og min svigerinne valgte da det ble aktuelt.

''Jeg tror at dette er en problemstilling man kan ende med å bli overrasket over hvilke valg man tar i forhold til, den dagen det er aktuelt. ''

Det tror jeg du har helt rett i. Det er et område jeg virkelig ikke våger være skråsikker på, selv om jeg har noen forestillinger nå, noen år før det er aktuelt, om hva jeg mener.

''Jeg tror at dette er en problemstilling man kan ende med å bli overrasket over hvilke valg man tar i forhold til, den dagen det er aktuelt. ''

Det tror jeg du har helt rett i. Det er et område jeg virkelig ikke våger være skråsikker på, selv om jeg har noen forestillinger nå, noen år før det er aktuelt, om hva jeg mener.

Jepp, skråsikkerhet er en risikabel sport for småbarnsforeldre ;-)

Familier er jo veldig forskjellige slik da. Noen er supersosiale og har åpent hus døgnet rundt omtrent, andre liker seg best uten gjester.

Hvordan huset er innredet har jo også litt å si. Hos oss har vi ingen ekstrarom, ingen gjemmesteder altså, hvis en vil være litt alene. Da må en gå på soverommet og sitte i senga.Samtidig har vi bare ett bad og den doen som er der er den eneste. Dvs at det blir litt kav hvis fire voksne skal avgårde til skole og jobb samtidig på morgenen. Det kommer jo da også an på gjesten, ikke alle overnattingsgjester liker å være så tett oppå vertskapet.

Jeg liker selv gjester som tar seg litt til rette, som kan spørre om ei brødskive og ordne seg selv. LIker at de føler seg hjemme, for jeg er sånn selv når jeg er borte. Men en blir jo litt forstyrret i hverdagsrytmen når en plutselig får overnattingsgjester. Da kommer det an på hvor godt man liker gjesten da. hehe...

Der det er hjerterom, er det husrom! Mye sant i det gamle ordtaket.

Disse her er nesten 18 år.

Da datteren min var 17, fikk hun styre seg selv om kveldene, mot at hun kom seg opp og på skolen om morgenen, uten at jeg trengte å blandes inn i det.

Problemstillingen med kjæreste på overnatting hadde vi ikke i ukedagene, men jeg skal love deg at det ikke nødvendigvis betydde at søvn ble "prioritert" av den grunn.

Men jeg har stor forståelse for at det er problematisk med en ekstra person som plutselig skal inn i "køen" på badet og kjøkkenet en hverdagsmorgen.

nitty-gritty

Det betyr mye for meg at vi kan være noe for våre barn og de de omgås. For meg er det vanskelig å svelge at det er så vanskelig for mannen min. Det dreier seg om 1-2 ganger i uka tilsammen!. De har vært mest hos kjæresten til nå. Det er helt i mot mine prinsipper, at hos oss er det litt vanskelig så vi får være hos deg i stedenfor. Det er heller ikke mange årene igjen de bor hjemme. 11/2 år til de er ferdig med videregående. Det virker som om min mann har bestemt at dette er plagsomt så jeg bestemmer at det skal være minst mulig.

Jeg forstår ikke hva du vil. Ønsker du at vi skal skjelle ut mannen din og være enig i dine karakteristikker, eller ønsker du å finne en løsning som ikke gjør noen i husholdningen ukomfortabel?

Du skaper motpoler og tror det dermed blir en balanse, men det vil heller ha motsatt effekt. Om du er oppsatt på å tviholde på din egen posisjon, så blir resultatet deretter.

Jeg forstår ikke hva du vil. Ønsker du at vi skal skjelle ut mannen din og være enig i dine karakteristikker, eller ønsker du å finne en løsning som ikke gjør noen i husholdningen ukomfortabel?

Du skaper motpoler og tror det dermed blir en balanse, men det vil heller ha motsatt effekt. Om du er oppsatt på å tviholde på din egen posisjon, så blir resultatet deretter.

Godt sagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...