Gå til innhold

Har fått et nytt syn på muslimer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• Dorthe

5

• Mrs. Wallace

2

• hidi, the scorpion

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Mennesker er mennesker. De er snille og onde, feite og tynne, lange og korte, stygge og pene, gamle og unge osv. Religion er ikke avgjørende for menneskelige egenskaper, men utviklingen i Europa nå går mot det samme som for 100 år siden. Fundamentalisme er farlig i alle varianter.

De som er "redde" muslimer er som regel de som ikke har muslimske venner... Har man muslimske venner så vet man at de kommer i like mange ulike varianter som oss som ikke er muslimer...

Jeg har stor tro på at den beste måten vi kan motvirke ekstremisme på, er å samarbeide med de fredelige muslimene som faktisk er i flertall. Da kan vi lettere stå sammen mot idiotiske fundamentalister.

Joda, det er lov og synes og tro. Det gjør vi alle. Men hvor henter du ditt tallmateriale fra?

Hun sa "kanskje"...

Kjenner du noen muslimer personlig?

Jeg tror det er ytterst få av de som kjenner muslimer personlig som kan si at noen av dem virker fundamentalistiske.. Jeg har kjent mange muslimer opp igjennom årene, og har fortsatt til gode å møte en eneste en som oppfører seg "ondt"... Når det er sagt mener jeg muslimske innvandrere bør bosettes ulike steder i landet slik at vi motvirker "ghettofisering" i Oslo f.eks.... Kanskje burde det være slik at først når de hadde fått norsk statsborgerskap, så kunne de flytte hvor de ville i landet (en menneskerett for alle nordmenn).

På mine barns skole er det ikke en eneste ikke-etnisk norsk nordmann, og det er synd... Fordelingen av innvandrere på kommunene er altfor dårlig, og jeg tror dette hemmer integreringen - noe som igjen er negativt i forhold til å forebygge ekstremisme.

Gjest Nord og ned.

Hun sa "kanskje"...

Kjenner du noen muslimer personlig?

Jeg tror det er ytterst få av de som kjenner muslimer personlig som kan si at noen av dem virker fundamentalistiske.. Jeg har kjent mange muslimer opp igjennom årene, og har fortsatt til gode å møte en eneste en som oppfører seg "ondt"... Når det er sagt mener jeg muslimske innvandrere bør bosettes ulike steder i landet slik at vi motvirker "ghettofisering" i Oslo f.eks.... Kanskje burde det være slik at først når de hadde fått norsk statsborgerskap, så kunne de flytte hvor de ville i landet (en menneskerett for alle nordmenn).

På mine barns skole er det ikke en eneste ikke-etnisk norsk nordmann, og det er synd... Fordelingen av innvandrere på kommunene er altfor dårlig, og jeg tror dette hemmer integreringen - noe som igjen er negativt i forhold til å forebygge ekstremisme.

Ja, kjenner mange muslimer, både gjennom jobb og privat. Selvsagt er de fleste på individnivå fredlige, omgjengelige vennlige hverdagsmennesker som alle andre, fra andre land, kulturer og religioner.

Imidlertid er det utvilsomt noe svært negativt og destruktivt som skjer når mange av de kommer samen i flokk, og dyrker sin religion, sine middelalderholdninger, og sitt forkvaklede kvinne, menneske og samfunnsyn, som man ikke finner blandt andre grupper av invandrere e.g. vietnamesere, folk fra Sri-lanka eller for den saks skyld politiske flyktninger fra Iran.

I samfunnsdebatten gir det seg talløse utslag, og det går knapt en dag uten at det er omtalty konflikter i frohold ti det norske samfunn, hvorav ett av de mest talede var fra sist vinters demonstrasjoner hvor det møtte opp elleve for å støtte ytringsfrihet og vise avsky mot fundamentalisme, og tre tusen fo rå høre på en som talte for steining av homofile.

Man må ikke la seg så blende av egne erfaringer at man ikke greier se lenger enn nesen rekker.

Annonse

hidi, the scorpion

Ja, kjenner mange muslimer, både gjennom jobb og privat. Selvsagt er de fleste på individnivå fredlige, omgjengelige vennlige hverdagsmennesker som alle andre, fra andre land, kulturer og religioner.

Imidlertid er det utvilsomt noe svært negativt og destruktivt som skjer når mange av de kommer samen i flokk, og dyrker sin religion, sine middelalderholdninger, og sitt forkvaklede kvinne, menneske og samfunnsyn, som man ikke finner blandt andre grupper av invandrere e.g. vietnamesere, folk fra Sri-lanka eller for den saks skyld politiske flyktninger fra Iran.

I samfunnsdebatten gir det seg talløse utslag, og det går knapt en dag uten at det er omtalty konflikter i frohold ti det norske samfunn, hvorav ett av de mest talede var fra sist vinters demonstrasjoner hvor det møtte opp elleve for å støtte ytringsfrihet og vise avsky mot fundamentalisme, og tre tusen fo rå høre på en som talte for steining av homofile.

Man må ikke la seg så blende av egne erfaringer at man ikke greier se lenger enn nesen rekker.

''Man må ikke la seg så blende av egne erfaringer at man ikke greier se lenger enn nesen rekker.''

Eller "demonisere" en hel religion....

Jeg ser at visse kristne er blitt ekstreme, og de er ikke akkurat noe lys i mørket for noen! Dreper abortleger etc....

Som sagt - jeg tror på integrering, ikke ghettofisering....

Gjest Nord og ned.

''Man må ikke la seg så blende av egne erfaringer at man ikke greier se lenger enn nesen rekker.''

Eller "demonisere" en hel religion....

Jeg ser at visse kristne er blitt ekstreme, og de er ikke akkurat noe lys i mørket for noen! Dreper abortleger etc....

Hvis du seriøst tror at støtten til izlamismen er like marginal blandt muslimer, som støtten til abortlegene er blant folk i vest er jeg redd du må oppdatere virkelighetskartet ditt radikalt.

Ingen kan ta fra noen troen. Integrering? det løpet er kjørt, for lengst.

Det er det iallefall ikke her vi bor.... Ikke mange muslimer her, og de som er her er godt integrerte i samfunnet fordi de har blitt tatt imot med respekt og interesse.

Gjest Pelle Sørensen

De som er "redde" muslimer er som regel de som ikke har muslimske venner... Har man muslimske venner så vet man at de kommer i like mange ulike varianter som oss som ikke er muslimer...

Jeg har stor tro på at den beste måten vi kan motvirke ekstremisme på, er å samarbeide med de fredelige muslimene som faktisk er i flertall. Da kan vi lettere stå sammen mot idiotiske fundamentalister.

http://www.dagbladet.no/2011/01/04/nyheter/politikk/islam/religion/14946831/

Jeg er en av de som er redd muslimer. Jeg bor i en bygd som tidlig tok imot tamiler. Disse gikk fint inn i vårt samfunn her i bygda. Og disse er jeg ikke redd.

Men så kom det folk fra Iran hit. De mobbet tamilene, og det ble styr.

At jeg er redd muslimer og det de står for, har de jaggu greid å ordne selv.

Noen som ble overrasket da det viste seg at det var en muslim som stod bak terroren i Stokhold ? Næ....

Annonse

http://www.dagbladet.no/2011/01/04/nyheter/politikk/islam/religion/14946831/

Jeg er en av de som er redd muslimer. Jeg bor i en bygd som tidlig tok imot tamiler. Disse gikk fint inn i vårt samfunn her i bygda. Og disse er jeg ikke redd.

Men så kom det folk fra Iran hit. De mobbet tamilene, og det ble styr.

At jeg er redd muslimer og det de står for, har de jaggu greid å ordne selv.

Noen som ble overrasket da det viste seg at det var en muslim som stod bak terroren i Stokhold ? Næ....

Det som er så trist er at noen få greier å ødelegge for så mange :-(

Mrs. Wallace

Ingen kan ta fra noen troen. Integrering? det løpet er kjørt, for lengst.

Snakk for deg selv. Jeg bor på et sted med mange muslimer (og protestanter, katolikker, buddhister, ateister) fra mange forskjellige land, og her fungerer det faktisk helt fint.

Gjest Nord og ned.

Det er det iallefall ikke her vi bor.... Ikke mange muslimer her, og de som er her er godt integrerte i samfunnet fordi de har blitt tatt imot med respekt og interesse.

Du skrev "ikke mange muslimer her", hvilket stemmer godt med hva jeg skrev. Det later til at det skjer noe særdeles destruktivt når mange klumper seg sammen.

Du skrev "ikke mange muslimer her", hvilket stemmer godt med hva jeg skrev. Det later til at det skjer noe særdeles destruktivt når mange klumper seg sammen.

Det blir en ond sirkel fordi flere muslimer sammen lettere skaper misnøye blant etnisk norske, og de viser negative holdninger til muslimene, noe som igjen gjør at de føler mest behov for å være sammen med sine "egne".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...