Gå til innhold

Har fått et nytt syn på muslimer

Anbefalte innlegg

Gjest Nord og ned.

Det blir en ond sirkel fordi flere muslimer sammen lettere skaper misnøye blant etnisk norske, og de viser negative holdninger til muslimene, noe som igjen gjør at de føler mest behov for å være sammen med sine "egne".

Dette har ingen ting med Norge og nordmenn å gjøre. De samme problemene finner du absolutt overalt hvor det er mer enn noen prosent muslimer, fra Kina og Thailand via Russland til Frankrike og Sverige.

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• Dorthe

5

• Mrs. Wallace

2

• hidi, the scorpion

1

Mest aktive i denne tråden

Dette har ingen ting med Norge og nordmenn å gjøre. De samme problemene finner du absolutt overalt hvor det er mer enn noen prosent muslimer, fra Kina og Thailand via Russland til Frankrike og Sverige.

Klart det har sammenheng..... Når også lovlydige muslimer blir mistenkeliggjort, så skaper vi større avstand til dem og mindre avstand mellom dem og fundamentalistene. Alle som kjenner litt til psykososiale forhold mellom mennesker ser jo logikken i dette.

Gjest Nord og ned.

Klart det har sammenheng..... Når også lovlydige muslimer blir mistenkeliggjort, så skaper vi større avstand til dem og mindre avstand mellom dem og fundamentalistene. Alle som kjenner litt til psykososiale forhold mellom mennesker ser jo logikken i dette.

Dette er bare sludder, unnskyldninger, og kvasifilosofiske slutninger ad mass.

Det eksisterer knapt motsetninger mellom det være seg Srilangesere eller vietnamesere og det etisk norske samfunn.

Problemet og forskjellene heter Koranen.

Det blir en ond sirkel fordi flere muslimer sammen lettere skaper misnøye blant etnisk norske, og de viser negative holdninger til muslimene, noe som igjen gjør at de føler mest behov for å være sammen med sine "egne".

Hei Togli,

Faktisk er det ofte slik at (med få unntak) er nordmenn i områder med mange muslimer mer positive til dem enn nordmenn i områder med "ingen" innvandrere.

Med vennlig hilsen

De som er "redde" muslimer er som regel de som ikke har muslimske venner... Har man muslimske venner så vet man at de kommer i like mange ulike varianter som oss som ikke er muslimer...

Jeg har stor tro på at den beste måten vi kan motvirke ekstremisme på, er å samarbeide med de fredelige muslimene som faktisk er i flertall. Da kan vi lettere stå sammen mot idiotiske fundamentalister.

Nemlig! :-)

Med vennlig hilsen

http://www.dagbladet.no/2011/01/04/nyheter/politikk/islam/religion/14946831/

Jeg er en av de som er redd muslimer. Jeg bor i en bygd som tidlig tok imot tamiler. Disse gikk fint inn i vårt samfunn her i bygda. Og disse er jeg ikke redd.

Men så kom det folk fra Iran hit. De mobbet tamilene, og det ble styr.

At jeg er redd muslimer og det de står for, har de jaggu greid å ordne selv.

Noen som ble overrasket da det viste seg at det var en muslim som stod bak terroren i Stokhold ? Næ....

''Men så kom det folk fra Iran hit.''

Folk fra Iran er faktisk den minst religiøse gruppen i Norge. De kan knapt kalles muslimer. De er (som gruppe) mindre muslimer enn det nordmenn (som gruppe) er kristne.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Nord og ned.

Hei Togli,

Faktisk er det ofte slik at (med få unntak) er nordmenn i områder med mange muslimer mer positive til dem enn nordmenn i områder med "ingen" innvandrere.

Med vennlig hilsen

Og det faktum at de fleste har flyktet hals over hode fra disse bydelene hopper du lett over.

Gjest Nord og ned.

''Men så kom det folk fra Iran hit.''

Folk fra Iran er faktisk den minst religiøse gruppen i Norge. De kan knapt kalles muslimer. De er (som gruppe) mindre muslimer enn det nordmenn (som gruppe) er kristne.

Med vennlig hilsen

Det er riktig. Iranere i Norge er noe så sjelden som reeelle politiske flyktninger, de fleste sekulære, hvilket også gjenspeiler seg i at de fleste er godt integrert.

Pelle mente antagelig irakere, og da stiller situasjonen seg _helt_ annerleedes.

Hei Togli,

Med vennlig hilsen

Det er vel fordi det er lettere å se ting klart på litt avstand...

Mary Poppins

De som er "redde" muslimer er som regel de som ikke har muslimske venner... Har man muslimske venner så vet man at de kommer i like mange ulike varianter som oss som ikke er muslimer...

Jeg har stor tro på at den beste måten vi kan motvirke ekstremisme på, er å samarbeide med de fredelige muslimene som faktisk er i flertall. Da kan vi lettere stå sammen mot idiotiske fundamentalister.

Jeg har flere muslimske venner. Han ene er en helt utrolig flott person, snill og omtenksom, men jeg glemmer aldri den gangen han fortalte at hvis han noen gang fikk et kall fra Allah om å drepe, så var han nødt til å gjøre det. Det var skremmende å høre.

Det er vel fordi det er lettere å se ting klart på litt avstand...

Det er vel hovedsakelig fordi de som bor i områder med muslimer omgås dem og kjenner dem, mens de som bor på steder uten muslimer begripeligvis må tro på førstesidene i VG og Dagbladet.

Gjest segunda

Hvis du seriøst tror at støtten til izlamismen er like marginal blandt muslimer, som støtten til abortlegene er blant folk i vest er jeg redd du må oppdatere virkelighetskartet ditt radikalt.

Tror du ditt virkelighetskart er realistisk?

Annonse

Hei Togli,

Med vennlig hilsen

Det tviler jeg egentlig ikke på... det er nok av folk som er muslimfiendtlige her jeg bor :-/

Det som er litt spesielt her er at vi har ei bygdeavis som favner om fire-fem av nabobygdene her... I to av bygdene (kommunene) er det asylmottak... Den ene kommunen har vært utrolig flinke til å informere befolkningen, sette igang prosjekter der lokalbefolkningen får lære om asylantenes kultur, matskikker osv (de har kulturkvelder for hvert enkelt land eller felles kvelder der de blander alle kulturene, og mer og mer oppmøte av lokalbefolkningen hver gang :)). I den andre kommunen starta det skjevt med det samme... Lokalbefolkningen følte seg utrygge og viste misnøye allerede på planleggingsstadiet (dårlig ledelse påvirka nok befolkningen).

Idag går det utrolig fint i bygda som har tatt imot asylantene med åpne armer, og dårlig i den andre bygda.. Ikke et eneste negativt tilfelle har skjedd i den første bygda, mens det i det andre bygda har skjedd noen negative ting (tyveri f.eks.). Asylantene i de to bygdene kommer fra de samme landene, så det er interessant (evt skremmende..) å se hvor mye vi nordmenn faktisk kan påvirke på dette området...

Jeg har flere muslimske venner. Han ene er en helt utrolig flott person, snill og omtenksom, men jeg glemmer aldri den gangen han fortalte at hvis han noen gang fikk et kall fra Allah om å drepe, så var han nødt til å gjøre det. Det var skremmende å høre.

Ja, sånt er skremmende!

Gjest hilsen fra Groruddalen

Har lest noen av innleggene dine i denne tråden og må si du har en helt annen oppfatning enn meg av problematikken rundt muslimene. Tidligere bodde det bla annet veldig mange vietnamesere her. De lærte seg språket, innordnet seg norske forhold og var veldig "populære". Disse har i likhet med mange etniske nordmenn flyttet herfra fordi de ikke trives med de forholdene som ble når det begynte å bli overvekt av muslimerer. Veldig mange av disse lærer seg ikke språket. Barna deres leker kun med hverandre. Barn helt ned i barnehagealder bruker hijab. Hundeeiere har blitt kastet skjellsord etter fordi hunder er urene. Kirkene leser fra koranen på julegudstjenesten. Osv, osv. Vi få etnisk norske som bor igjen her er stort sett det som betegnes som "ressurssvake" dvs trygdede, gamle ol. Barnefamilier ønsker ikke at barna deres skal gå i klasser med overvekt av innvandrere.

Er trøtt så orker ikke forklare noe mere. Men problemet her er ikke at noen blir tatt dårlig imot. Det er motvilje mot å innrette seg etter det norske samfunnet.

Har lest noen av innleggene dine i denne tråden og må si du har en helt annen oppfatning enn meg av problematikken rundt muslimene. Tidligere bodde det bla annet veldig mange vietnamesere her. De lærte seg språket, innordnet seg norske forhold og var veldig "populære". Disse har i likhet med mange etniske nordmenn flyttet herfra fordi de ikke trives med de forholdene som ble når det begynte å bli overvekt av muslimerer. Veldig mange av disse lærer seg ikke språket. Barna deres leker kun med hverandre. Barn helt ned i barnehagealder bruker hijab. Hundeeiere har blitt kastet skjellsord etter fordi hunder er urene. Kirkene leser fra koranen på julegudstjenesten. Osv, osv. Vi få etnisk norske som bor igjen her er stort sett det som betegnes som "ressurssvake" dvs trygdede, gamle ol. Barnefamilier ønsker ikke at barna deres skal gå i klasser med overvekt av innvandrere.

Er trøtt så orker ikke forklare noe mere. Men problemet her er ikke at noen blir tatt dårlig imot. Det er motvilje mot å innrette seg etter det norske samfunnet.

Det er nok ingen som skjønner det før de har opplevd det. Vi som bor midt oppi det ser det, men det er umulig å forstå for folk som kommer fra andre steder.

Jeg tror ikke det er lurt i det hele tatt å samle for mange muslimer på et sted.... nettopp fordi de da vanskeligere integreres og det skaper igjen slike problemer som du skisserer... Det er her den norske stat bør ta grep og gjøre noe for å spre dem rundt om i landet. Da tror jeg vi minimerer problemet.

Det er nok ingen som skjønner det før de har opplevd det. Vi som bor midt oppi det ser det, men det er umulig å forstå for folk som kommer fra andre steder.

Er det rart en del muslimer holder sammen når det er så mye trakassering/hat/utskjelling (les nettaviser/DOL)?

Hvis du kom til et land hvor det var så mange som var mot deg, så ville du trolig også holdt deg sammen med de som du mente "var som deg".

Dette gjelder selvsagt ikke bare muslimer, men homofile, svarte, osv osv.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...