Gå til innhold

Husholdningsbudsjett for enslige

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Jeg lurer litt på hvor stort husholdningsbudsjettet er for enslige. Min erfaring er at det er mye dyrere å bo alene enn å være flere sammen. En vanlig kjernefamilie på 4 eller 5 er økonomisk mest gunstig, når det blir færre eller flere i husholdningen blir det dyrere per person.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358658-husholdningsbudsjett-for-enslige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

26

• morsan

7

• Mammantil3

4

• mariaflyfly

3

Mest aktive i denne tråden

Mye lettere å lage en skikkelig middag når man skal lage til flere. Når man er alene går det mest i pizza og lignende har jeg erfart. Man sparer mye penger på å lage stort.

Når jeg er alene woker jeg ofte kylling eller laks med wokede grønnsaker til - og det koster ikke stort....

Gjest segunda

Enslig med barn er nok det dyreste.... Jeg merker iallefall at jeg handler mye mindre mat til den helga barna skal være hos pappaen sin ;) Føler jeg bruker veldig lite når jeg skal handle kun til meg selv....

En enslig er dyrere enn enslig med barn if. undersøkelser.

Annonse

Gjest Stordriftsfordeler

Enslig med barn er nok det dyreste.... Jeg merker iallefall at jeg handler mye mindre mat til den helga barna skal være hos pappaen sin ;) Føler jeg bruker veldig lite når jeg skal handle kun til meg selv....

Ikke pr person. Pr person er enslig dyrest. Jo flere du får inn, jo billigere blir det pr person.

Skatteklasse 2, barnetrygd for en ekstra og så bidrag. Jeg merket det veldig bra etterhvert som ungene fylte 18 år og jeg mistet pengene for dem og de fremdeles bodde hjemme.

Det er sant... men hva om man har delt omsorg og ingen får bidrag? ..og man fortsatt betaler full plass i f.eks. SFO... er nok dyrere med barn i husholdningen uansett...

Annonse

Det er sant... men hva om man har delt omsorg og ingen får bidrag? ..og man fortsatt betaler full plass i f.eks. SFO... er nok dyrere med barn i husholdningen uansett...

Jeg synes ikke det var så ille, små unger koster lite, de koster mest fra 13 år og oppover. Dessuten så spiser de som hester, skal ha mye klær og være med på fritidsaktiviteter.

Jeg synes ikke det var så ille, små unger koster lite, de koster mest fra 13 år og oppover. Dessuten så spiser de som hester, skal ha mye klær og være med på fritidsaktiviteter.

''de koster mest fra 13 år og oppover.''

*nikker gjenkjennede*

Jeg synes egentlig det har vært en jevn økning hele veien...;-)

Jeg husker en gang vi var på barselvisitt hos noen venner som hadde fått sin førstefødte, og de beklaget seg over hvor utrolig dyrt det var med bleier. Jeg tenkte: Bare vent til ungen skal ha parkdress og vintersko!

Senere har jeg tenkt for meg selv: Bare vent til ungen skal ha sykkel og slalåmski, kulturskole og pc! :-)

Verst når man har i "alle" aldre kanskje ;)

Og så er det jo slik noen ganger at det er forskjell på det at det er "mye penger ut på én gang" og det at kostnadene sprer se over en lengre tidsperiode.

Et eksempel: En jeg kjenner hadde tre barn i bhg samtidig i flere år, ett tvillingpar pluss et søsken som var veldig nær i alder. Det koster jo selvsagt flesk (dette var før makspris ble innført).

Men på den annen side fikk hun/de maksimalt utbytte av søskenrabatten: 100% betaling for første barn, 50% for neste og 25% for tredje, altså "bare" 175% avgift for hvert av de årene alle tre gikk i bhg.

Hadde de hatt tre barn med stor aldersforskjell, hadde de sluppet unna med 100% hvert år, men til gjengjeld hadde totalsummen blitt større fordi de ikke hadde fått noen søskenrabatt.

''de koster mest fra 13 år og oppover.''

*nikker gjenkjennede*

Jeg synes egentlig det har vært en jevn økning hele veien...;-)

Jeg husker en gang vi var på barselvisitt hos noen venner som hadde fått sin førstefødte, og de beklaget seg over hvor utrolig dyrt det var med bleier. Jeg tenkte: Bare vent til ungen skal ha parkdress og vintersko!

Senere har jeg tenkt for meg selv: Bare vent til ungen skal ha sykkel og slalåmski, kulturskole og pc! :-)

Akkurat, de blir dyrere og dyrere for hvert år som går.

Verst når man har i "alle" aldre kanskje ;)

Nei, de blir bare dyrere og dyrere. Nå er eldste din 13 år, vent et par år til. Jeg har akkurat betalt minstemann sin klatring, 2000 kr for neste halvår og det er lite i forhold til hva jeg betalte for eldstemann på fotballen.

Dessuten så kan han ikke gå i ungdomsavdelingen å kjøpe klær mer så klærne er dobbelt så dyre selv på H&M. Og han vokser noe grådig, nå må han slutte med det snart for nå er han over 1,80 og bare 14 år.

Og så er det jo slik noen ganger at det er forskjell på det at det er "mye penger ut på én gang" og det at kostnadene sprer se over en lengre tidsperiode.

Et eksempel: En jeg kjenner hadde tre barn i bhg samtidig i flere år, ett tvillingpar pluss et søsken som var veldig nær i alder. Det koster jo selvsagt flesk (dette var før makspris ble innført).

Men på den annen side fikk hun/de maksimalt utbytte av søskenrabatten: 100% betaling for første barn, 50% for neste og 25% for tredje, altså "bare" 175% avgift for hvert av de årene alle tre gikk i bhg.

Hadde de hatt tre barn med stor aldersforskjell, hadde de sluppet unna med 100% hvert år, men til gjengjeld hadde totalsummen blitt større fordi de ikke hadde fått noen søskenrabatt.

Det er sant...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...