Gå til innhold

Husholdningsbudsjett for enslige

Anbefalte innlegg

Nei DET er jeg selvfølgelig enig i!

Men litt irriterende når man er midt i den travleste småbarnstida og i tidsklemma å høre på enslige som klager over "alle godene" småbarnsfamiliene får. Og om hvor fattige de enslige er som jo bare har EN inntekt. DE kan gå hjem og hvile middag etter jobb de.

Ja - et par tjener bedre enn en person - samtidig koster det faktisk med barn og man har ingen fritid. Noen har barn som krever ekstra mye.

Helt enig med deg! ;)

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

26

• morsan

7

• Mammantil3

4

• mariaflyfly

3

Mest aktive i denne tråden

Hmm.... mamma og pappa har stort sett hatt fingrene fulle i alle år...ni barnebarn like i nærheten ;)

Men du har jo heller ikke bodd der i alle år selv om du bor der nå. Jeg har unger som er midt i etableringsfasen og under utdanning. Jeg vet faktisk ikke om eldstemann har skrevet ferdig masteroppgaven sin og dattera mi skal begynne på master til høsten. Dvs, de har det travelt.

Men du har jo heller ikke bodd der i alle år selv om du bor der nå. Jeg har unger som er midt i etableringsfasen og under utdanning. Jeg vet faktisk ikke om eldstemann har skrevet ferdig masteroppgaven sin og dattera mi skal begynne på master til høsten. Dvs, de har det travelt.

Mamma og pappa var smarte som fikk seg en attpåklatt, så de ble besteforeldre når de fortsatt hadde hjemmeboende barn ;)

Ok, trodde begge fikk en ekstra barnetrygd hver ved delt bosted hvis et/to av barna sto på hans adresse og et/to på min adresse?

Og et annet ord for det er trygdesnusk...

Hvis dere fordeler barna på den måten, må de ha 60/40 eller mer, slik Dorthe sier.

Mamma og pappa var smarte som fikk seg en attpåklatt, så de ble besteforeldre når de fortsatt hadde hjemmeboende barn ;)

Like smarte som meg. Jeg blir nok bestemor før minstemann flytter ut jeg også, håper jeg. Han blir nok i hvert fall boende hjemme i fem år til og da er eldstemann 33 og dattera mi 30.

Annonse

Nei DET er jeg selvfølgelig enig i!

Men litt irriterende når man er midt i den travleste småbarnstida og i tidsklemma å høre på enslige som klager over "alle godene" småbarnsfamiliene får. Og om hvor fattige de enslige er som jo bare har EN inntekt. DE kan gå hjem og hvile middag etter jobb de.

Ja - et par tjener bedre enn en person - samtidig koster det faktisk med barn og man har ingen fritid. Noen har barn som krever ekstra mye.

''Og om hvor fattige de enslige er som jo bare har EN inntekt. DE kan gå hjem og hvile middag etter jobb de.''

Men man kan jo ikke smøre middagshvilen på brødskiva;-)

Det er greit å si at (heller ikke) enslige burde beklage seg over at de kommer dårligere ut av det enn andre, men middagshvile eller ikke er jo ikke relevant når man diskuterer kostnader per snute.

http://www.sifo.no/files/standardbudsjett2010.pdf

Her er Sifos standardbudsjett for 2010.

Hvis du scroller nedover fra individspesifikke utgifter, kommer du til husholdningsspesifikke utgifter. Der ser man tydelig at disse utgiftene ikke firedobles fra husholdning med én person til husholdning med fire personer.

Så at det er dyrere per person kan det vel ikke være tvil om, selv om det selvsagt blir en større totalsum når man er mange :-)

''Jeg snakker om utgifter for husholdning, ikke hva husholdningen tjener. En enslig bruker mest på husholdning sammenlignet med andre husholdninger. Da snakker jeg ikke om den enslige er uføretrygdet eller direktør i et internasjonalt firma.''

Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Mener du forbruk pr. hode eller forbruk totalt? Utgiftene for husholdningen er nødvendigvis høyere når det er flere, skulle en tro.

'' Mener du forbruk pr. hode eller forbruk totalt? ''

Hun skrev jo allerede i hovedinnlegget "per person".

Annonse

Gjest Elextra

Ja, så det (etterhvert), men synes det er rart å sammenligne husholdningsbudsjettet for enslige kontra husholdningsbudsjettet for flere, og kun avslutningsvis påpeke at man mener pr. person. At en får mer å rutte med når det er flere inntekter i husholdningen er jo ikke akkurat overraskende. Men er man enslig med barn vil jeg tro det for de aller fleste blir trangere; det er jo langt fra alle som kan ta med botilegg, bidrag o.l. i beregningen, og en må jo gjerne også ha større og dyrere bolig når man er flere.

Gjest segunda

Ja, så det (etterhvert), men synes det er rart å sammenligne husholdningsbudsjettet for enslige kontra husholdningsbudsjettet for flere, og kun avslutningsvis påpeke at man mener pr. person. At en får mer å rutte med når det er flere inntekter i husholdningen er jo ikke akkurat overraskende. Men er man enslig med barn vil jeg tro det for de aller fleste blir trangere; det er jo langt fra alle som kan ta med botilegg, bidrag o.l. i beregningen, og en må jo gjerne også ha større og dyrere bolig når man er flere.

Jeg skrev om kronetall for forskjellige husholdninger, ikke hvor mye husholdningen disponerer.

Hvorvidt du synes det er rart er ditt problem.

''Ja, så det (etterhvert), men synes det er rart å sammenligne husholdningsbudsjettet for enslige kontra husholdningsbudsjettet for flere, og kun avslutningsvis påpeke at man mener pr. person.''

Synes du? Jeg synes det var ganske innlysende - særlig når det ganske ofte har vært fokus på det at det er dyrere å leve som enslig (selvsagt i forhold til "pr-person" i en familie).

Gjest Elextra

''Ja, så det (etterhvert), men synes det er rart å sammenligne husholdningsbudsjettet for enslige kontra husholdningsbudsjettet for flere, og kun avslutningsvis påpeke at man mener pr. person.''

Synes du? Jeg synes det var ganske innlysende - særlig når det ganske ofte har vært fokus på det at det er dyrere å leve som enslig (selvsagt i forhold til "pr-person" i en familie).

Ok, flere er visst enige med deg, så det er kanskje bare jeg som tenker annerledes og syntes dette var dels åpenbart, dels vanskelig å forstå :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...