Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Er en mann på 28 år som var aktiv. For vell 1,5 år siden fikk jeg en skade i høyre kne under en fotballtrening. Skaden kom akutt under treningen i en takling. Det var ikke store smerter, men jeg kjente at noe skjedde og klarte ikke å belaste kneet, så måtte gå av banen. Samme kveld var kneet veldig vondt, låste seg og jeg kunne ikke belaste det i hele tatt. Jeg lot kneet være og tok det rolig ei stund. Regnet med at det ville gå over. Smertene gav seg relativt fort, men fikk fortsatt smerter når jeg belastet kneet. Etter noen måneder opsøkte jeg fatslegen min. Han sa bare at dette var det ikke noe å gjøre med og at det kunne bli litt bedre med tiden. 6 måneder etter skaden opsto oppsøkte jeg fysioterapaut og senere kiropraktor. Fikk ikke noe godt svar på hva det var, men fikk noen øvelser jeg skulle gjennomføre. Etter å ha gått til kiroprator i ca 6 mnd uten at at det ble bedre så fikk jeg ta MR av kneet. Her er resultatet av MR undersøkelsen: MR høyre kne. Ingen hydrops. Sentralt i patellaleddflaten er det forandringer som ved osteochondral skade med signalavvik i leddbrusken og ødem i underliggende beinvev. I leddflaten er området vel en halv cm stort. Sikkert brusktap er ikke påvist, men signalavviket er trolig uttrykk for område med redusert bruskkvalitet. Det er ikke påvist ruptur av meniskene, korsbåndene eller kollateralligamentene. R: Osteochondral lesjon i patella I og med at øvelsene jeg utførte ikke ga noe resultat så sluttet jeg med de for et par måneder siden. Etter at jeg sluttet med øvelsene ble kneet noe bedre. Men så snart jeg prøver å spille fotball, stå på ski, eller belaste kneet med raske bevegelser er det smertefullt. Klarer rett å slett ikke å belaste kneet. Gå i trapper og i fjellet er også problematisk. Jogging går greit. Etter råd fra kiropraktor har jeg tatt glucosamine, som skal være godt for brusken i kneet. Ønsker virkelig å få tilbake bevegeligheten jeg hadde før. Går ut over livskvaliteten og føler det er for tidlig å legge både fotballsko, og skistøvler på hylla. Finnes det noe behandlig? Hvordan bør jeg gå frem?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358666-kne-skade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

En slik bruskskade på innsiden av kneskjellet kan gi store problemer ved belastning, nettopp slik du beskriver. Når det ikke har blitt bedre etter en periode med avlastning og alternativ trening, er det rimelig å tenke "hva videre". Du bør henvises til spesialist i ortopedi for en evt. artroscopi. Noen ganger kan en kirurgisk "utjevning" av kantene på bruskskaden være nok. Andre ganger, spesielt hos unge mennesker, prøves nå også med transplantasjon av bruskceller. Resultatene av dette synes å være lovende. Disse tingene må du diskutere med ortopeden.

Inntil du er igang med dette, bør du selvsagt holde deg i form med alt som ikke belaster kneet ditt. Lykke til !!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358666-kne-skade/#findComment-3095992
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...