Gå til innhold

Tips til dessert etter lutefisk

Anbefalte innlegg

Rart du nevner det. I åresvis har vi spist multekrem i jula, uten at noen har vært så veldig begeistret. Vi har pleid å ha andre desserter også. I år foreslo jeg å kutte ut hele greia, og alle var enige. Så dette var siste året med krem ingen egentlig setter noe særlig pris på :)

:-)

Jeg har vokst opp med multekrem, men har aldri delt familiens begeistring. Da vil jeg heller ha bare multer med litt sukker på.

Jeg var snar med å adoptere husbondens familietrasisjon om å ha riskrem med mandel i;-)

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

6

• AneM1365380603

6

• morsan

5

• jubalong70

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg har vokst opp med multekrem, men har aldri delt familiens begeistring. Da vil jeg heller ha bare multer med litt sukker på.

Jeg var snar med å adoptere husbondens familietrasisjon om å ha riskrem med mandel i;-)

Hvis multer var billige og kunne plukkes hvor som helst, tror jeg ikke de hadde vært særlig populære... Masse steiner, og en litt ufrisk smak... Synes nå jeg :-)

AneM1365380603

*Hehe* I år laget vi riskrem for aller første gang, og det skal vi fortsette med. Mannen laget det av grøtrestene mine. Jeg har aldri orket å smake på riskrem, men det var skikkelig godt :) Så multekremen er kastet ut, mens riskremen er ønsket velkommen inn :) En av ungene snakket om mandel i riskrem, og den tradisjonen tror jeg skal innføres.

Det er jeg som har dratt multekremen i hus. Det vokste jeg opp med.

*Hehe* I år laget vi riskrem for aller første gang, og det skal vi fortsette med. Mannen laget det av grøtrestene mine. Jeg har aldri orket å smake på riskrem, men det var skikkelig godt :) Så multekremen er kastet ut, mens riskremen er ønsket velkommen inn :) En av ungene snakket om mandel i riskrem, og den tradisjonen tror jeg skal innføres.

Prøv også rikelig med skoldete, hakkede mandler i riskremen...

Hvis multer var billige og kunne plukkes hvor som helst, tror jeg ikke de hadde vært særlig populære... Masse steiner, og en litt ufrisk smak... Synes nå jeg :-)

Ja, det er klart at tilgangen på det har betydning. Men uansett skjønner jeg ikke poenget med å ødelegge bærene med _krem_! :-(

Hjemme hos oss var forresten ikke molter noen mangelvare. Faren min var svært glad i lange turer i skoge og mark, og hver høst tok han seg flere overnattingsturer ut til bortgjemte moltemyrer og plukket.

Han hadde en stor ryggsekk med en plastsekk inni, og så en liten plukkebøtte. Sekken ble plassert på en måsadott og så plukket han oppi spannet, gikk tilbake og tømte oppi sekken, og gjentok og gjentok og gjentok...

Det ble regnet som en dårlig moltehøst hvis han ikke fikk tak i minst 30 liter... Og han spiste gjerne moltesyltetøy på pannekakene også!

Så hvorfor akkurat VI måtte ha molter på julaften (også), skjønte jeg aldri...;-)

Jeg liker egentlig ikke pisket krem, men i riskremen synes jeg det er godt. Den røde sausen synes jeg gjør susen, og så bruker jeg både ekte vanilje og vaniljesukker i kremen,

Annonse

AneM1365380603

Jeg liker egentlig ikke pisket krem, men i riskremen synes jeg det er godt. Den røde sausen synes jeg gjør susen, og så bruker jeg både ekte vanilje og vaniljesukker i kremen,

Mannen brukte vaniljepulver, men vi får finne ut etterhvert hva som er godt. Den røde sausen sto jeg over, men får etterhvert smake på den også. Vet ikke hvorfor jeg har mistet appetitt av begge deler tidligere ;)

AneM1365380603

Hehe, - det er mange hakkede - og EN hel...

Og - kirsebærkompott er supergodt til - om du vil variere den vanlige røde sausen...

Vi hadde kirsebærkompott ene dagen i jula, og det er skikkelig godt. En annen dag hadde vi noe lignende, men tror det var med rabarbra og jordbær. *Nam* :)

Annonse

candyqueen_83

Ah, vi bruker den som den er - den i pose (Nora? Lerum?)

Ja sånn ferdig kompott i pose ja. Jeg liker å ha litt tynnere konsistens på den :o) Stod oppskrift bak på posen om man ville gjøre kompotten om til saus. Syns det er så godt med de hele bærene :o)

candyqueen_83

Vi hadde kirsebærkompott ene dagen i jula, og det er skikkelig godt. En annen dag hadde vi noe lignende, men tror det var med rabarbra og jordbær. *Nam* :)

Hvis du liker riskrem for seg, og kirsebærkompott for seg så må du prøve det sammen :o) Kjempegodt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...