Gå til innhold

Vogntog bør få kjøreforbud om vinteren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Modern77

Hvis et slik forbud blir en realitet, hvordan vil du da få varer frem til forbrukerne?

Jah, folk som kommer med slike påstander har ikke peil.

Det er vogntog - og lastebiler, som frakter varene rundt i butikkene.

Og de må ofte reise langt, ikke alt kan fraktes med tog, fly eller båt, og da må det til med vogntog, ut i distriktene - der er det nemlig ikke tilgang til tog, båt eller fly, og rundt i butikkene i byene - her må vi ha lastebiler!

Det er dumt noen få lager dårlig rykte for de andre,

men hvis man ser statistiikken så er det utenlandske vogntog som oftest er ute for sånt, fordi de ikke har skodd seg til føret! Og en annen ting er at utenlandske vogntog er annerledes bygd med tanke på hjulene, derfor vil de ikke takle slike forhold like bra.

Jeg kjenner flere sjåfører som kjører vogntog og de har aldri hatt noen som helst uhell i løpet av de 10-30 årene de har vært ute på veiene!

Gjest Modern77

En annen ting er at vogntogsjåførene alltid får skylda, media har noe av skylden for det. Overskriftene: Drept av vogntog osv...

Sannheten er ofte en annen.

Beruset sjåfør, uerfarne ungdommer som råkjører osv... sklir på føret, kommer over på feil side av veien og kolliderer med et vogntog (og følgene av å kollidere med noe så stort er selvsagt enda verre enn bil mot bil)... Så får vogntoget skylda. Hadde ungdommene holdt seg på sin side av veien hadde det gått bra!

De fleste vogntogsjåfører er erfarne og dyktige bilister som kan å ta sine forholdsregler.

De kan selvsagt være uheldige de og, men de fleste ulykker mener jeg er forårsaket av personbiler!

Gjest høstløv

Jah, folk som kommer med slike påstander har ikke peil.

Det er vogntog - og lastebiler, som frakter varene rundt i butikkene.

Og de må ofte reise langt, ikke alt kan fraktes med tog, fly eller båt, og da må det til med vogntog, ut i distriktene - der er det nemlig ikke tilgang til tog, båt eller fly, og rundt i butikkene i byene - her må vi ha lastebiler!

Det er dumt noen få lager dårlig rykte for de andre,

men hvis man ser statistiikken så er det utenlandske vogntog som oftest er ute for sånt, fordi de ikke har skodd seg til føret! Og en annen ting er at utenlandske vogntog er annerledes bygd med tanke på hjulene, derfor vil de ikke takle slike forhold like bra.

Jeg kjenner flere sjåfører som kjører vogntog og de har aldri hatt noen som helst uhell i løpet av de 10-30 årene de har vært ute på veiene!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7451569

Helt enig med deg, og dette har jeg ment i mange år! Skulle ønske noen ville laget en underskriftskampanje på nettet om det!

Syns ikke vogntog har noe på veiene å gjøre uansett årstid jeg, men spesielt ikke om vinteren.

Varene må fram, men det kan skje med lastebiler og store biler UTEN tilhengervogn. Det er ofte vognen som sklir ut. Mye av strekningen kan også gå pr.tog i svært mange tilfeller.

I tillegg bør det kreves bestått glattkjøringskurs OG vinterdekk/kjettingbruk på de lastebilene som skal kjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...