Gå til innhold

Telttur uten å fryse ihjel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termosovepose for vintebruk, telt, lavvo... Men mine tideligere forsøk på å sove ute om vinteren har misslykket da jeg har prøvd å følge eksemåelet med at en ikke skal ha på seg mer enn ullundertøy i soveposen. Om jeg pakker på meg mange lag med klær, for så legge meg i soveposen. ER sjansen for å ikke fryse mindre da? Greier ikke sove med soveposen snurpet sammen helt opp i ansiktet.... Er snøhule varmere enn telt? Har selvfølgelig isolerende liggeunderlag...

Vil ut på tur...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bedre å bruke flere lag undertøy + gode ullsokker. Pass på at soveposen ikke er større enn nødvendig. Snøhule er varmere enn telt /lavvo.

Gjest Frysepinnen
Skrevet

Brrrrr....fryser i sovepose i telt selv midt på sommeren jeg.

Skrevet

Graver du snøhulen riktig så vil denne være ganske varm. Telt synes jeg er kaldere, nå har jeg ligget i sametelt da med hull i taket og bål i midten.

Du må ha en skikkelig sovepose. Skal du holde varmen bør du nok dra den skikkelig igjen over hodet. Skjønner problemet, men du kommer til å fryse om du ikke gjør det slik. Et godt liggeunderlag er nødvendig, jeg bruker reinsdyrskinn. Dette er veldig bra.

Gjest luftslott
Skrevet

Hva med ull underst og hel fleecedress over? Den trenger ikke være tykk, det er luften mellom som varmer...

Fikk forresten et kjempetips av min bror som er ivrig friluftsmann: for å holde varmen på føttene i camp, bruk forsvarets fotposer med et par hjemmestrikkede ullsokker og et par tovede ulltøfler inni. Holder varmen selv i under 20 minusgrader:-)

Skrevet

Hva med ull underst og hel fleecedress over? Den trenger ikke være tykk, det er luften mellom som varmer...

Fikk forresten et kjempetips av min bror som er ivrig friluftsmann: for å holde varmen på føttene i camp, bruk forsvarets fotposer med et par hjemmestrikkede ullsokker og et par tovede ulltøfler inni. Holder varmen selv i under 20 minusgrader:-)

Mange gode tips. Takker :-) Men ikke lett å få med folk ut i skogen gitt.

Kanskje jeg drar alene i morgen... Tror jeg skal satse på lavvoen kanskje. Kan brenne bål i den, men bålet holder ikke hele natten. Orker ikke stå opp hver time for å hive på ved. Ender vel med at jeg tusler hjem igjen i 2 tiden på natten... Men jeg skal gjøre et forsøk :-)

Skrevet

Mange gode tips. Takker :-) Men ikke lett å få med folk ut i skogen gitt.

Kanskje jeg drar alene i morgen... Tror jeg skal satse på lavvoen kanskje. Kan brenne bål i den, men bålet holder ikke hele natten. Orker ikke stå opp hver time for å hive på ved. Ender vel med at jeg tusler hjem igjen i 2 tiden på natten... Men jeg skal gjøre et forsøk :-)

''Men ikke lett å få med folk ut i skogen gitt. ''

:knegg:

Nei, det er noe med det!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...