Gå til innhold

Tannregulering når en er voksen?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tannregulering ("togskinner") fra jeg var 9 til jeg var 11 + ett år med "plate" etterpå - bare på tennene oppe. Mener selv at det var altfor tidlig, at munnen endret seg seinere - og etterat jeg ble voksen har den ene fortanna oppe blitt veldig skjev. Tennene nede står på kryss og tvers og jeg synes det er rart at jeg ikke hadde regulering der...

MEN - er det mulig å gjøre noe med dette nå? Uten å bruke "togskinner"?

Selvfølgelig må jeg snakke med tannlege om dette (gjorde det forresten for noen år siden, men det ble aldri noe mer uta va det...) - men sånn omtrent hvor mye vil det koste?

10000?

20000?

Mer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358786-tannregulering-n%C3%A5r-en-er-voksen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de kan sette togskinner bak tennene, men det er mye dyrere enn foran. Og du vil ikke få dekket noen ting siden du er voksen. Det er dyrt, jeg betalte i underkant av 20 000 kr for eldstemann og da hadde han fått dekket 90% av summen, så den egentlige summen var i underkant av 200 000.

Jeg ordna dette i tidlig tjueåra, altså som voksen, og jeg hadde det på baksiden av tennene, så det er mulig, men det er ganske dyrt, og du får ingenting dekket. Husker ikke nøyaktig sum, men det kostet meg rundt 50000 kroner.

Hm - grøss for en pris :-(

Jeg tror de kan sette togskinner bak tennene, men det er mye dyrere enn foran. Og du vil ikke få dekket noen ting siden du er voksen. Det er dyrt, jeg betalte i underkant av 20 000 kr for eldstemann og da hadde han fått dekket 90% av summen, så den egentlige summen var i underkant av 200 000.

Dobbelt-grøss :-(

Annonse

ShitDiddelyDo

Hm - grøss for en pris :-(

Ja, det kosta meg fletta, men jeg ville ikke gå med det på forsiden i den alderen, og jeg angrer ikke et sekund. :)

Men i dag ser man jo voksne folk med regulering både her og der, så det er kanskje ikke så nøye lenger. Selv kjendiser som har råd til annet, f.eks. Terje Håkonsen og hun håndballdama, tro jo til med det på forsiden.

Men han hadde regulering i mange år, fra annen og ut sjuende.

''Men han hadde regulering i mange år, fra annen og ut sjuende.''

Fra 2. klasse?? Da er vel de færreste barn ferdig med tannfellinga og langt mindre fått alle nye tenner? Høres ut som bortkasta tid og penger...

Fra 2. klasse?? Da er vel de færreste barn ferdig med tannfellinga og langt mindre fått alle nye tenner? Høres ut som bortkasta tid og penger...

Han var tidlig ute og bittet var helt gærnt. Han begynte å miste tenner da han var fem og de falt ut på rad og rekke. I motsetning til den yngste som fikk regulering nå fordi han ikke mistet alle tennene før

Annonse

Han var tidlig ute og bittet var helt gærnt. Han begynte å miste tenner da han var fem og de falt ut på rad og rekke. I motsetning til den yngste som fikk regulering nå fordi han ikke mistet alle tennene før

Skjønner :-) Blei bare overraska siden jeg aldri har hørt om noen som har begynt så tidlig. Men det er jo flott at mulighetene fins!

Min sønn hadde regulering fra han var i 2.klasse og ut videregående. Det er ikke snakk om bortkastete penger, men når det er mye å rette opp, så må arbeidet i noen tilfeller starte tidlig. Poenget er ikke nødvendigvis å ha felt masse tenner før reguleringen kan begynne.

Min sønn hadde regulering fra han var i 2.klasse og ut videregående. Det er ikke snakk om bortkastete penger, men når det er mye å rette opp, så må arbeidet i noen tilfeller starte tidlig. Poenget er ikke nødvendigvis å ha felt masse tenner før reguleringen kan begynne.

Da har jeg lært noe nytt i dag også, og det liker jeg :-)

Jeg var en smule bombastisk fordi jeg aldri hadde hørt om dette før, og jeg sjøl og mine barn kunne ikke begynne med regulering før alle nye tenner var på plass.

Flott at det er mange muligheter :)

Da har jeg lært noe nytt i dag også, og det liker jeg :-)

Jeg var en smule bombastisk fordi jeg aldri hadde hørt om dette før, og jeg sjøl og mine barn kunne ikke begynne med regulering før alle nye tenner var på plass.

Flott at det er mange muligheter :)

Ja, det er fantastisk at det idag finnes hjelp til slike ting. Sønnen min hadde "mye gærnt", manglende tenner og underbitt. Nå er han ung voksen og har normalt bitt og en jevn rekke med tenner både oppe og nede :)

Skoletannlegen som sendte meg, det var den gangen ungene var hos tannlegen hvert år...

''det var den gangen ungene var hos tannlegen hvert år...''

Oi, læringskurva mi er bratt i kveld! Trodde det var statlige retningslinjer for dette?

I min kommune får barna fortsatt årlige innkallinger, til og med 18-åringen min fikk nylig innkalling (gratis) til "den offentlege tannhelsetenesta" eller hva det nå er som står på logoen.

Jeg reagerer på at du fikk regulering så tidlig. Det er ikke noe du kan få noen form for kompensasjon eller erstatning for, siden det tydeligvis må ha vært altfor tidlig?

Jeg hadde regulering i konfirmasjonsalder og min sønn som nå nettopp har fylt 11, har fått høre at han kanskje må ha regulering fra høsten av, da vil han nesten være 12 år. Synes det er litt tidlig også jeg, men jeg er kanskje ikke helt oppdatert der?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...