Gå til innhold

hva med utepynten?

Anbefalte innlegg

Julepynt i form av nisser og stjerner og sånt bør vel ned når jula er over. Men hvorfor er lyslenker så feil å ha hengede oppe - det er jo ikke noe julespesifikt over lyslenker? Folk pynter med lyslenker til hagefest om sommeren også, uten at folk skriker opp om julepyntmisbruk.

Januar er en mørk og dyster måned, vi trenger alt lyset vi kan få.

Og for øvrig ser jeg ikke helt problemet med at naboen velger sånt selv.

Lyslenker i desember/januar er for meg "julepynt".

Fortsetter under...

Husker et år da sønnen min var liten. Han lurte på hvorfor vi fjernet julepynten, og jeg svarte at nå var jula slutt, så da måtte den ned. (Jeg hadde ikke lyst til å si at det var først og fremst praktiske grunner (=helgedag) som gjorde at pynten ble tatt ned akkurat den dagen.

Dagen etter skulle vi levere noe til noen kjente, som fortsatt hadde julekrans og nisser på døra. Da sa han litt småsjokkert, sånn på barns vis: "Å mor! De vet visst ikke at jula er slutt, de!!"

;-)

Enig med sønnen din jeg :-) Han høres ut som en fornuftig kar :-)

Ja, men nå har jo du også definert julas slutt til 1.nyttårsdag, helt uavhengig av flere hundre års tradisjon med trettende- og tjuendedagjul også, da.

;p

Hvorfor skulle den vare lenger? For meg er jula slutt etter 3.juledag. Da er det hverdag og romjul. Så er det nyttårsaften og 1. nyttårsdag. Og etter dette hverdag:-)

Mrs. Wallace

Hvorfor skulle den vare lenger? For meg er jula slutt etter 3.juledag. Da er det hverdag og romjul. Så er det nyttårsaften og 1. nyttårsdag. Og etter dette hverdag:-)

Jada, for deg er den slutt da, og det er selvfølgelig helt greit. Men for mange andre (og ifølge folketradisjonen her til lands) varer jula til både trettendedag og tjuendedag. Du må gjerne velge annerledes (jeg oppmuntrer sågar til det), men det blir drøyt å irettesette andre for å strekke jula litt lenger da.

Annonse

Jada, for deg er den slutt da, og det er selvfølgelig helt greit. Men for mange andre (og ifølge folketradisjonen her til lands) varer jula til både trettendedag og tjuendedag. Du må gjerne velge annerledes (jeg oppmuntrer sågar til det), men det blir drøyt å irettesette andre for å strekke jula litt lenger da.

Vi har forandret det den motsatte veien. Altså før jul. Og da er det vel ganske naturlig og avkorte den andre veien også. Slik det er nå, så varer jula fra oktober til februar. Og da snakker man utvanning, og ikke feiring lenger. Og det er jeg i mot. Ok?

Jeg foretrekker at det meste er eksklusivt, og ikke masseproduksjon.

Gjest Lys er pent

Når det gjelder kun hvite/gule lys, som ikke blinker, og ikke er i fasong av reinsdyr, juletre eller nisse, så kan det godt være på hele mørketida for min del. Vi trenger alt det lys vi kan få. Skulle ønske folk kunne ha masse utelys hele mørketida jeg, ut med det når en stiller klokka om høsten og inn når vi stiller tilbake i mars. Det som er veldig julerelatert kommer fram ved advent og inn i januar.

Mrs. Wallace

Vi har forandret det den motsatte veien. Altså før jul. Og da er det vel ganske naturlig og avkorte den andre veien også. Slik det er nå, så varer jula fra oktober til februar. Og da snakker man utvanning, og ikke feiring lenger. Og det er jeg i mot. Ok?

Det er helt greit å være imot og definere sine egne greier, men da må man også unne andre den samme rettigheten.

Hos meg begynner ikke jula i oktober, den begynner uka før julaften. Vi pynter treet bittelitte julaften. Ingen tjuvstart her i gården, med andre ord.

Når det gjelder ren lyspynt, klarer jeg ikke helt å se at det er så spesifikt julete, all den tid folk pynter med lyslenker til sommerfest.

Det er helt greit å være imot og definere sine egne greier, men da må man også unne andre den samme rettigheten.

Hos meg begynner ikke jula i oktober, den begynner uka før julaften. Vi pynter treet bittelitte julaften. Ingen tjuvstart her i gården, med andre ord.

Når det gjelder ren lyspynt, klarer jeg ikke helt å se at det er så spesifikt julete, all den tid folk pynter med lyslenker til sommerfest.

Jada, jada....folk får gjøre som de vil. Har aldri sagt noe annet enn min egen mening rundt dette:-) Men mitt ønske og håp er at folk begrenser julefeiringen til julen, slik at vi unngår en utvanning. Det var ikke noe mer enn det jeg ville fram til :-) jeg kan rett og slett ikke utstå juletrær og girlandere til langt ut på nyåret.

tzatziki1365380058

Jeg er av dem som mener det skulle ha vært dagsbøter for folk som ikke tar inn julepynten når jula er over. Ingen beholder påskepynten etter 2. påskedag, så hvorfor skal jula være annerledes? Jula er slutt 1. hverdag over nyttår, og da bør all pynt være borte. Mener jeg.

Så din definisjon av julen er altså den riktige, selv om den strider med all tradisjon? Før var det da 13 og 20 dag jul som gjaldt.

Det som er utvanning av julen, er å starte å pynte 1. desember, eller enda tidligere, og å gjøre juleforberedelser til selve "happeningen". Sikkert påvirket av amerikansk tradisjon.

For all del, folk må gjøre som de vil, men det er litt drøyt å si at det er de som altså holder på gamle tradisjoner, som er ansvarlig for utvanning av julen....

Mrs. Wallace

Jada, jada....folk får gjøre som de vil. Har aldri sagt noe annet enn min egen mening rundt dette:-) Men mitt ønske og håp er at folk begrenser julefeiringen til julen, slik at vi unngår en utvanning. Det var ikke noe mer enn det jeg ville fram til :-) jeg kan rett og slett ikke utstå juletrær og girlandere til langt ut på nyåret.

''jeg kan rett og slett ikke utstå juletrær og girlandere til langt ut på nyåret.''

Men tradisjonelt varer altså julen til langt uti januar. Det kan du utstå eller ikke, men det er ikke noe nymotens påfunn.

Annonse

''så varer jula fra oktober til februar''

...er noe ganske annet enn at jula varer fra Luciadagen til 20. dag jul! :-)

Hos oss kom julepynten opp 22/12 (hus) og 23/12 (tre), og forsvant ned forrige helg, så jeg snakker ikke for meg selv her nå, men ville påpeke at man må kunne skille skitt og kanel her.

''jeg kan rett og slett ikke utstå juletrær og girlandere til langt ut på nyåret.''

Men tradisjonelt varer altså julen til langt uti januar. Det kan du utstå eller ikke, men det er ikke noe nymotens påfunn.

Nei, tvert i mot er det nymotens å ville kaste ut jula med en gang det nye året har begynt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...