Gå til innhold

Førstehjelp til håpløse kokker?

Anbefalte innlegg

Vi jobber fullt begge to. Han har mye lenger reisevei enn meg, så ofte kommer han hjem seinere enn meg - men innimellom har han hjemmekontor eller kommer hjem tidlig, og da blir jeg SUR dersom ikke det er middag når jeg kommer hjem....

Nemlig, og det forstår jeg veldig godt. Har dere en menylista å gå etter, samt har gjort avtale om hvem som lager middag hvilke dager, så er det så mye, mye enklere. Samtidig er det urimelig å forvente at han skal lage middag de dagene han kommer senest hjem, da er jo alle sultne og vil helst ha mat. Blir neppe god stemning av å vente enda lenger.

Kanskje han kan ta storhandling på vei hjem torsdager (eksempelvis) siden du tar majoriteten av hverdagsmiddagene? Osv. Finne gode kompromisser der alle bidrar og ingen føler at de slaver for andre.

Fortsetter under...

Godt å høre at det er flere som har det sånn. Her i huset vi 4 personer 2 "barn" på 20 og 12 og gubben og jeg. Hun eldste er trenigsnarkoman og skal da ha selvfølgelig ha sunn middag laget fra grunnen av og helst nå hun kommer hjem fra skolen ca kl 16. Far i huset sverger til ferdigmat, dvs supper og gryteretter i poser. Jeg skal helt ha lavkarbo, dvs mat med en del fett og lite stivelse. Junior spiser stort sett det han får og er fornøyd.

Dette er en stadig kime til konflikter og som deg er det stort set jeg som lager mat. De dagene jeg ikke kommer rett hjem fra jobb kjøper far ferdig fiskegrateng eller en pose gryterett.

Jeg har også prøvd å få til arbeidsfordeling og menyforslag for en uke men det faller på stengrunn, " jeg er jo den som er best til å lage mat" i følge resten av familien.

''" jeg er jo den som er best til å lage mat" i følge resten av familien.''

Svaret er da: "Så om jeg dør, skal dere ikke spise god mat mer?! Her må øves, alle mann til pumpene!"

Hva med å lære deg å lage noen gode basisretter, som kan varieres.

F.eks. en skikkelig god tomatsaus, som kan brukes både til pizza, pasta og ris.

Den kan lages i store porsjoner, fryses ned, og tas opp for bare å varmes.

Det er heller ikke vanskelig :)

Brun karbonadedeig, Kutt smått løk og paprika. Grovriv gulerøtter. Knus noen fedd hvitløk og kutt fint.

Ha i kjelen sammen med hermetiske tomater og tomatpure.

Krydre med f.eks: Salt, pepper, paprikapulver, oregano, basilikum og litt sambal oelek. En dæsj fløte avrunder smaken godt. La putre så lenge du gidder ;)

Ellers er suppeposer helt greit, og de kan sprites opp med litt ekstra grønnsaker, rømme, hvitløk osv.

Ha i grønnsakene med en gang du har rørt sammen suppa. Resten har du i når det nærmer seg slutten på koketiden.

Fiskekaker med kokte poteter og rårevne gulerøtter er bare snaddermat :D Bare å steke fiskekakene forsiktig, servere med smeltet smør og NAM!

Ofte handler det om å planlegge litt i forkant, og å tørre å eksperimentere litt.

Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...