EnolaGay Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/maa-betale-husleie-for-barn-som-flytter-3383687.html 0 Siter
Gjest FruH Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Rasende er bare fornavnet her. Jeg tror jeg hadde blitt så !#¤%&!!"#¤&/ forbanna at jeghadde blitt en fare for omgivelsene, og da spesielt overfor den håpefulle. Nektet å betale hadde jeg iallefall gjort. Økonomi til det hadde vi heller ikke hatt, så den er grei. Tror ikke det faktisk finnes noe regelverk som kan tvinge foreldre til å betale husleie og livsopphold for en ungdom som har gratis kost og losji hjemme. Forutsatt at det ikke ligger andre ting bak, selvfølgelig. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Rasende er bare fornavnet her. Jeg tror jeg hadde blitt så !#¤%&!!"#¤&/ forbanna at jeghadde blitt en fare for omgivelsene, og da spesielt overfor den håpefulle. Nektet å betale hadde jeg iallefall gjort. Økonomi til det hadde vi heller ikke hatt, så den er grei. Tror ikke det faktisk finnes noe regelverk som kan tvinge foreldre til å betale husleie og livsopphold for en ungdom som har gratis kost og losji hjemme. Forutsatt at det ikke ligger andre ting bak, selvfølgelig. "Tror ikke det faktisk finnes noe regelverk som kan tvinge foreldre til å betale husleie og livsopphold for en ungdom som har gratis kost og losji hjemme. Forutsatt at det ikke ligger andre ting bak, selvfølgelig." Håper virkelig du har rett! Håper ikke jeg får unger som gjør sånt mot foreldrene sine heller. Jeg ville aldri tenkt tanken en gang, maken til frekkhet og utakknemlighet. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Er det mulig?! Jeg hadde plent nektet å betale. Skjønner ikke hvem som kan ha gulpet opp en lovhjemmel som tillater noe slikt? 0 Siter
EnolaGay Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Skrevet 10. januar 2011 Er det mulig?! Jeg hadde plent nektet å betale. Skjønner ikke hvem som kan ha gulpet opp en lovhjemmel som tillater noe slikt? Veldig lite med NAV som overasker meg lenger. Dette her er...jeg har ikke ord. Advokatmat! Snakk om å la unge mennesker ødelegge sin egen og foreldrenens fremtid, på ren fjortisoppførsel. Og få medhold av myndigheter. Jeg forutsetter at dette dreier seg om "normale" folk. Og gjør det ikke det så har vel myndigheter svikta i alle fall. Da dette skulle vært gjort noe med FØR de fylte 18 år. 0 Siter
Angustia Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Dette skjønner jeg ikke :-/ Eneforsørgere kan søke NAV om bidragsforskudd dersom det ikke foreligger en privat avtale mellom partene. Barn over 18 år kan søke om forlenga bidragsforskudd mens de fullfører vgs. Men da er det snakk om barnebidrag, ikke "bidrag" til husleie og livsopphold. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag Evt må "barna" i dette tilfellet ha søkt om sosialstønad, men da er selvfølgelig ikke foreldrene pliktige til å tilbakebetale det. *Venter spent på oppfølger og oppklaring* 0 Siter
Katt-ja Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Vanvittig... Tenker det er en del av dere (med 3-4 småbarn) som grøsser nå, hehe... Jeg kan derimot puste lettet ut med bare en igjen i målgruppen - og han tror jeg gladelig tar imot servicen hjemme de årene som står igjen :-) Man får håpe tenåringene ikke følger godt med på nyhetene... 0 Siter
jonia Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Foreldre har forsørgeransvar for barn til de har fullført videregående skole, også etter at de har fylt 18 år. Dersom man ikke kan (vil?) bo hjemme hos foreldrene, kan altså barna kreve bidrag fram til de har fullført videregående skole innen rimelig tid. Dette tilfellet sier mye mer om forholdet mellom foreldre og barn enn om NAV. Er man fyllt 18 år, er man altså voksen, men foreldrene må betale for denne "voksne" så lenge vedkommende går på videregående skole. Dette kan løses med å heve myndighetsaldrene til 20 år, noe jeg synes ville være fornuftig. 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Foreldre har forsørgeransvar for barn til de har fullført videregående skole, også etter at de har fylt 18 år. Dersom man ikke kan (vil?) bo hjemme hos foreldrene, kan altså barna kreve bidrag fram til de har fullført videregående skole innen rimelig tid. Dette tilfellet sier mye mer om forholdet mellom foreldre og barn enn om NAV. Er man fyllt 18 år, er man altså voksen, men foreldrene må betale for denne "voksne" så lenge vedkommende går på videregående skole. Dette kan løses med å heve myndighetsaldrene til 20 år, noe jeg synes ville være fornuftig. Jeg trodde også at foreldres juridiske forpliktelser overfor barna ble opphevet når de ble myndige. Det er helt vanvittig med en myndighetsalder på 18, når den ikke er gyldig i praksis. Barnetrygden kuttes når barna fyller 18, men man har altså fortsatt plikt på å forsørge dem. Det skulle jeg visst den gang jeg selv gikk på vidergående og måtte ta opp lån fordi mine foreldre ikke var villige til å hjelpe meg med klær og lærebøker. Men jeg fikk i det minste kost og losji. 0 Siter
tonie Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Godbedre, dette er noe av det sykeste jeg har hørt om på lenge! Leste nettopp i VG at "ungen" hadde hatt egen sokkelleilighet og samboer for free hjemme hos mor og far, men følte for sitt eget. Hva med de som har flere unger i den alderen som vil ha et komfortabelt fritt liv uten foreldre som blander seg? Sykt, sykt, sykt. Det kan bli en trasig framtid for foreldrene til alle bortskjemte, egoistiske drittjenter og gutter. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Foreldre har forsørgeransvar for barn til de har fullført videregående skole, også etter at de har fylt 18 år. Dersom man ikke kan (vil?) bo hjemme hos foreldrene, kan altså barna kreve bidrag fram til de har fullført videregående skole innen rimelig tid. Dette tilfellet sier mye mer om forholdet mellom foreldre og barn enn om NAV. Er man fyllt 18 år, er man altså voksen, men foreldrene må betale for denne "voksne" så lenge vedkommende går på videregående skole. Dette kan løses med å heve myndighetsaldrene til 20 år, noe jeg synes ville være fornuftig. "Dette tilfellet sier mye mer om forholdet mellom foreldre og barn enn om NAV." Foreldrene stilte jo opp med gratis kost og losji til både henne og samboeren hennes. 0 Siter
jonia Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Jeg trodde også at foreldres juridiske forpliktelser overfor barna ble opphevet når de ble myndige. Det er helt vanvittig med en myndighetsalder på 18, når den ikke er gyldig i praksis. Barnetrygden kuttes når barna fyller 18, men man har altså fortsatt plikt på å forsørge dem. Det skulle jeg visst den gang jeg selv gikk på vidergående og måtte ta opp lån fordi mine foreldre ikke var villige til å hjelpe meg med klær og lærebøker. Men jeg fikk i det minste kost og losji. Jeg hadde også foreldre som syntes at 18-åringer skulle forsørge seg delvis sjøl, men med hjelp av foreldre. Men da hadde også foreldre bestemmelsesrett over barna på en annen måte enn mange har/tar i dag. Det er svært få 18-åringer i dag som er selvforsørgene, de aller fleste går på videregående skole, og er økonomisk avhengig av foreldrene. Hvorfor de skal kalles "voksne" og "myndige" forstår jeg ikke. Det er sikkert interessante familieforhold der foreldrene opparbeider seg bidragsgjeld til sine barn. Gjelden kan jo bli ganske høy, også, dersom man har flere barn. 0 Siter
jonia Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 "Dette tilfellet sier mye mer om forholdet mellom foreldre og barn enn om NAV." Foreldrene stilte jo opp med gratis kost og losji til både henne og samboeren hennes. Ja, det gjorde de, men datteren og samboeren valgt å ikke ta imot dette gullkantede tilbudet. Da er det noe underlige forhold mellom foreldre og barn, spør du meg. Dette er konsekvensen av at foreldre har forsørgeransvar for myndige barn på videregående skole. At barna anser seg voksne nok til å være samboere, burde vel også medføre at de er voksne nok til å forsørge seg selv. Jeg blir mer og mer overbevist at 20-års myndighetsalder er mer riktig. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Ja, det gjorde de, men datteren og samboeren valgt å ikke ta imot dette gullkantede tilbudet. Da er det noe underlige forhold mellom foreldre og barn, spør du meg. Dette er konsekvensen av at foreldre har forsørgeransvar for myndige barn på videregående skole. At barna anser seg voksne nok til å være samboere, burde vel også medføre at de er voksne nok til å forsørge seg selv. Jeg blir mer og mer overbevist at 20-års myndighetsalder er mer riktig. ''Da er det noe underlige forhold mellom foreldre og barn, spør du meg. Dette er konsekvensen av at foreldre har forsørgeransvar for myndige barn på videregående skole. At barna anser seg voksne nok til å være samboere, burde vel også medføre at de er voksne nok til å forsørge seg selv. Jeg blir mer og mer overbevist at 20-års myndighetsalder er mer riktig.'' Det høres ikke ut som et veldig godt forhold, nei - men jeg tror mange familier har ganske turbulente forhold i perioder i tenårene... Ikke hos oss, altså,- men jeg tror ikke det er uvanlig med tildels store konflikter. Som sikkert kan føre til at unger vil flytte ut hvis de forstår at de kan kreve det... Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener det ville hjelpe å heve myndighetsalderen? 0 Siter
jonia Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 ''Da er det noe underlige forhold mellom foreldre og barn, spør du meg. Dette er konsekvensen av at foreldre har forsørgeransvar for myndige barn på videregående skole. At barna anser seg voksne nok til å være samboere, burde vel også medføre at de er voksne nok til å forsørge seg selv. Jeg blir mer og mer overbevist at 20-års myndighetsalder er mer riktig.'' Det høres ikke ut som et veldig godt forhold, nei - men jeg tror mange familier har ganske turbulente forhold i perioder i tenårene... Ikke hos oss, altså,- men jeg tror ikke det er uvanlig med tildels store konflikter. Som sikkert kan føre til at unger vil flytte ut hvis de forstår at de kan kreve det... Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener det ville hjelpe å heve myndighetsalderen? Jeg tror at det da vil være mer tydelig og avklart hvem som sitter ved roret. I dag er svært få 18-åringer økonomisk selvforsørgende. De fleste bor hos sine foreldre. Det er til og med lovbestemt at man både som myndig kan ha krav på å bli forsørget av foreldrene. Det gir doble signaler til selvbevisste tenåringer. Det kan, som vi ser, blant annet kan resultere i at foreldren får bidragsgjeld til sine barn. Jeg synes det derfor ville være ryddigere å ha en myndighetsalder på 20 år. Mange bor jo hjemme og er mer eller mindre avhengige av foreldren da og, men det er litt flere som er på vei ut av hjemmet. 0 Siter
rose23 Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Jeg flyttet på hybel da jeg var 15 år og begynte på videregående. Jeg greide meg utmerket med borteboerstipend, noe lån og sommerjobb. Dette er ikke annet enn galskap. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Jeg flyttet på hybel da jeg var 15 år og begynte på videregående. Jeg greide meg utmerket med borteboerstipend, noe lån og sommerjobb. Dette er ikke annet enn galskap. Jeg tror ikke man får dette når skolen ligger så nærme hjemmet som her. 0 Siter
Gjest tenker jeg Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 "Tror ikke det faktisk finnes noe regelverk som kan tvinge foreldre til å betale husleie og livsopphold for en ungdom som har gratis kost og losji hjemme. Forutsatt at det ikke ligger andre ting bak, selvfølgelig." Håper virkelig du har rett! Håper ikke jeg får unger som gjør sånt mot foreldrene sine heller. Jeg ville aldri tenkt tanken en gang, maken til frekkhet og utakknemlighet. Jaja, jeg ser for meg foreldre som ikke kommer til å streve med å etterlate seg arv.... 0 Siter
bustebeisa Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Jeg tror ikke man får dette når skolen ligger så nærme hjemmet som her. Å jo da. :-) NAV stiller andre krav enn lånekassa. 0 Siter
bustebeisa Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Skjønner raseriet. Og synes tallene er horrible. Oppførsel også. Men... Jeg sitter her selv og betaler for min datter på 18. Og jeg gjør det gladelig. Noe faren ikke gjør. Men med tanke på beløpet, så går man ut fra inntekt til foreldre. Jeg kan betale litt mer i bidrag enn faren, men han påstår hardnakket overfor datter at han ikke har mulighet. Jeg har i dette tilfellet anbefalt henne å gå gjennom NAV. Datter flyttet ut som 16 åring. Gjorde det selv også, og det finnes mange grunner til at man flytter ut fra foreldrene sine tidlig. Alt er ikke sort hvitt og det trenger ikke bety at man har et dårlig forhold. Når det gjelder min datter, skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle slutte å betale med en gang hun fyllte 18. Så lenge hun går på vidergående, synes jeg det faktisk bare er rett og rimelig at jeg skal fortsette å hjelpe henne frem til hun er ferdig med vidergående. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.