Gå til innhold

Jeg hadde blitt rasende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å jo da. :-)

NAV stiller andre krav enn lånekassa.

Ja, så jeg mener man ikke får borteboerstipend fra Lånekassa når det er så nærme hjemmet som her.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

26

• morsan

12

• bustebeisa

10

• Mandolaika

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skjønner raseriet. Og synes tallene er horrible. Oppførsel også.

Men... Jeg sitter her selv og betaler for min datter på 18. Og jeg gjør det gladelig. Noe faren ikke gjør.

Men med tanke på beløpet, så går man ut fra inntekt til foreldre. Jeg kan betale litt mer i bidrag enn faren, men han påstår hardnakket overfor datter at han ikke har mulighet. Jeg har i dette tilfellet anbefalt henne å gå gjennom NAV.

Datter flyttet ut som 16 åring. Gjorde det selv også, og det finnes mange grunner til at man flytter ut fra foreldrene sine tidlig. Alt er ikke sort hvitt og det trenger ikke bety at man har et dårlig forhold.

Når det gjelder min datter, skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle slutte å betale med en gang hun fyllte 18. Så lenge hun går på vidergående, synes jeg det faktisk bare er rett og rimelig at jeg skal fortsette å hjelpe henne frem til hun er ferdig med vidergående.

''Jeg sitter her selv og betaler for min datter på 18. Og jeg gjør det gladelig.

''

De fleste foreldre gjør vel det.

''Når det gjelder min datter, skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle slutte å betale med en gang hun fyllte 18. Så lenge hun går på vidergående, synes jeg det faktisk bare er rett og rimelig at jeg skal fortsette å hjelpe henne frem til hun er ferdig med vidergående.

''

Selvfølgelig skal foreldre forsørge sine barn, også på vgs. Men betalingen må jo være i visse proporsjoner og følge sunn fornuft.

Har selv loset tre iungdommer gjennom videregående, og har selv bladd opp adskillige lapper på både det ene og andre. Det var før gratis skolebok også. Det har nok blitt adskillige tusen opp igjennom årene. Det er hele opplegget her som er helt feil. Barnet (over 18) har gratis leilighet i kjelleretasje, egen inngang, foreldre betaler strøm. Hun bor der sammen med sin samboer som da heller ikke betaler noe. Så skal de flytte ut, være "voksne" og klare seg selv og så SKAL foreldrene i følge NAV betale husleie og livsopphold. Og ikke en liten sum heller, neida, over 8000 kr PR MND. Min økonomi hadde ikke orket en sånn utgift i tillegg til de andre daglige utgiftene. Men kanskje NAV mener at mor og far skal selge huset for å fore sitt lille avkom med 8000 kr i mnd. Nei, det her er helt på trynet, spør du meg.

Skrevet

Skjønner raseriet. Og synes tallene er horrible. Oppførsel også.

Men... Jeg sitter her selv og betaler for min datter på 18. Og jeg gjør det gladelig. Noe faren ikke gjør.

Men med tanke på beløpet, så går man ut fra inntekt til foreldre. Jeg kan betale litt mer i bidrag enn faren, men han påstår hardnakket overfor datter at han ikke har mulighet. Jeg har i dette tilfellet anbefalt henne å gå gjennom NAV.

Datter flyttet ut som 16 åring. Gjorde det selv også, og det finnes mange grunner til at man flytter ut fra foreldrene sine tidlig. Alt er ikke sort hvitt og det trenger ikke bety at man har et dårlig forhold.

Når det gjelder min datter, skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle slutte å betale med en gang hun fyllte 18. Så lenge hun går på vidergående, synes jeg det faktisk bare er rett og rimelig at jeg skal fortsette å hjelpe henne frem til hun er ferdig med vidergående.

Hva du selv _velger_ å støtte din datter økonomisk til å gjøre, er noe helt annet enn at en person som er myndig, med NAVs velsignelse, tvinger sine foreldre til å betale for et valg de ikke er enige i.

Etter mitt syn bør ikke foreldre han noen juridisk plikt til å huse eller forsørge barn som er myndige.

Dette regelverket legger opp til at den som betaler har null rettigheter og alle plikter, mens den som mottar har alle rettigheter og ingen plikter.

Sykt.

mvh

Skrevet

Hva du selv _velger_ å støtte din datter økonomisk til å gjøre, er noe helt annet enn at en person som er myndig, med NAVs velsignelse, tvinger sine foreldre til å betale for et valg de ikke er enige i.

Etter mitt syn bør ikke foreldre han noen juridisk plikt til å huse eller forsørge barn som er myndige.

Dette regelverket legger opp til at den som betaler har null rettigheter og alle plikter, mens den som mottar har alle rettigheter og ingen plikter.

Sykt.

mvh

''

''

Det har lenge vært slik at foreldre har plikt til å forsørge barna til de er ferdig med vgs såfremt barna ikke bruker unødvendig lang tid . Det finnes noen "eldgamle" domsavsigelser på dette.

Jeg synes ikke det er urimelig at foreldre har plikt til å bidra frem til de er ferdige med vgs. Det jeg derimot finner svært urimelig er at det også skal gjelde i de tilfeller hvor det er fullt mulig for ungdommen å bli boende hjemme mens skolen fullføres, men ungdommen selv _velger_ å flytte.

Husker forøvrig at jeg forsøkte å få faren min til å støtte meg med et eller annet økonomisk da jeg var litt over 18 og hadde flyttet i kollektiv. Faren min sitt kontante svar var at "Den som er gammel nok til å flytte hjemmefra, er også gammel nok til å forsørge seg selv. Du kan spørre banken om du får lån...." (En ganske klargjørende opplevelse for en ungdom som var vant til å få det meste hun mente hun trengte...*s*)

Gjest Klinkekula
Skrevet

Skjønner NAV veldig godt jeg. Ingen grunn til at ungene må flytte hjemmefra mens de går på skole, hvis de ikke må det fordi skolen ligger langt unna da.

Gjest Klinkekula
Skrevet

Sykt.

mvh

''Etter mitt syn bør ikke foreldre han noen juridisk plikt til å huse eller forsørge barn som er myndige. ''

Men barnetrygd har de rett på slå lenge barna går på skole.

Gjest Elextra
Skrevet

''

''

Det har lenge vært slik at foreldre har plikt til å forsørge barna til de er ferdig med vgs såfremt barna ikke bruker unødvendig lang tid . Det finnes noen "eldgamle" domsavsigelser på dette.

Jeg synes ikke det er urimelig at foreldre har plikt til å bidra frem til de er ferdige med vgs. Det jeg derimot finner svært urimelig er at det også skal gjelde i de tilfeller hvor det er fullt mulig for ungdommen å bli boende hjemme mens skolen fullføres, men ungdommen selv _velger_ å flytte.

Husker forøvrig at jeg forsøkte å få faren min til å støtte meg med et eller annet økonomisk da jeg var litt over 18 og hadde flyttet i kollektiv. Faren min sitt kontante svar var at "Den som er gammel nok til å flytte hjemmefra, er også gammel nok til å forsørge seg selv. Du kan spørre banken om du får lån...." (En ganske klargjørende opplevelse for en ungdom som var vant til å få det meste hun mente hun trengte...*s*)

''Faren min sitt kontante svar var at "Den som er gammel nok til å flytte hjemmefra, er også gammel nok til å forsørge seg selv. Du kan spørre banken om du får lån...." (En ganske klargjørende opplevelse for en ungdom som var vant til å få det meste hun mente hun trengte...*s*)

''

Lignende opplevelse hadde jeg - jeg fikk klar beskjed om at jeg gjerne måtte bli boende gratis hjemme mens jeg studerte, og at jeg måtte bære alle bokostnader selv om jeg valgte å flytte.

Likeledes fikk jeg beskjed om at selv om jeg var myndig, var jeg ikke de fullt ut t i mine foreldres øyne så lenge jeg ble boende hjemme - da var det deres regler som gjalt. Kan tro det var ergerlig å skulle innrette seg og spørre om lov til ting når jeg for lengst følte meg gammel nok til å bestemme helt selv...

Er vel unødvendig å nevne at jeg ikke ble boende hjemme særlig lenge, selv om det nok ville begrenset studielånet noe ;).

(har i ettertid fått en god del hjelp fra mine foreldre - men det er en helt annen historie)

Skrevet

Veldig lite med NAV som overasker meg lenger. Dette her er...jeg har ikke ord. Advokatmat! Snakk om å la unge mennesker ødelegge sin egen og foreldrenens fremtid, på ren fjortisoppførsel. Og få medhold av myndigheter.

Jeg forutsetter at dette dreier seg om "normale" folk. Og gjør det ikke det så har vel myndigheter svikta i alle fall. Da dette skulle vært gjort noe med FØR de fylte 18 år.

Enig!

Skrevet

''Faren min sitt kontante svar var at "Den som er gammel nok til å flytte hjemmefra, er også gammel nok til å forsørge seg selv. Du kan spørre banken om du får lån...." (En ganske klargjørende opplevelse for en ungdom som var vant til å få det meste hun mente hun trengte...*s*)

''

Lignende opplevelse hadde jeg - jeg fikk klar beskjed om at jeg gjerne måtte bli boende gratis hjemme mens jeg studerte, og at jeg måtte bære alle bokostnader selv om jeg valgte å flytte.

Likeledes fikk jeg beskjed om at selv om jeg var myndig, var jeg ikke de fullt ut t i mine foreldres øyne så lenge jeg ble boende hjemme - da var det deres regler som gjalt. Kan tro det var ergerlig å skulle innrette seg og spørre om lov til ting når jeg for lengst følte meg gammel nok til å bestemme helt selv...

Er vel unødvendig å nevne at jeg ikke ble boende hjemme særlig lenge, selv om det nok ville begrenset studielånet noe ;).

(har i ettertid fått en god del hjelp fra mine foreldre - men det er en helt annen historie)

Jeg hadde tidlig noen oppfatninger om at jeg var gammel nok til å kunne bestemme selv. F.eks. forsøkte jeg å overbevise mine foreldre om at jeg var gammel nok til å reise på Interrail alene da jeg var 14. Av en eller annen merkelig grunn var de ikke enige.

Men jeg har også fått mye hjelp fra mine foreldre i ulike sammenhenger, til tross for disse urimelige avslagene...*s*

Skrevet

''

''

Jeg synes det er helt urimelig at den som er pålagt å betale er fratatt all myndighet og beslutningsrett.

Enten må myndighetsalderen heves. Ellers må foreldrene kunne stille konkrete krav til den unge håpefulle. Og viss de ikke fullfører eller på andre måter mangler resultater og vise til, må foreldrene kunne kreve alt tilbakebetalt. Akkurat som lånekasse.

Og hva om 18-åringen bestemmer seg for et utdanningsløp som er mye dyrere, mens det samme ville vært tilgjengelig i en billigere utgave.

Det er helt vanvittig at man med lov i hånd umyndiggjør privatpersoner i forhold til deres egen økonomiske prioriteringer. Det ville aldri gått om det var offentlige myndigheter som måtte punge ut.

mvh

Gjest Hulderen
Skrevet

Skjønner NAV veldig godt jeg. Ingen grunn til at ungene må flytte hjemmefra mens de går på skole, hvis de ikke må det fordi skolen ligger langt unna da.

Hvordan kan du skjønne NAV her? Det er jo NAV som støtter barna i at de skal flytte hjemmefra, foreldrene var i mot det.

Gjest Elextra
Skrevet

''Skjønner NAV veldig godt jeg. Ingen grunn til at ungene må flytte hjemmefra mens de går på skole, hvis de ikke må det fordi skolen ligger langt unna da.

''

Litt selvmotsigende her, kanskje?

Det var vel nettopp det NAV som satte barnet i stand til å flytte ved å kreve inn pengene fra foreldrene for dem.

Foreldrene var jo av den oppfatning at datteren heller kunne bo (gratis) hos dem.

Gjest Hulderen
Skrevet

''Etter mitt syn bør ikke foreldre han noen juridisk plikt til å huse eller forsørge barn som er myndige. ''

''Men barnetrygd har de rett på slå lenge barna går på skole''

Nei, det har de ikke. Man får bare barnetrygd til den måneden barnet fyller 18, skolegang eller ei.

Skrevet

"Barnetrygd er en stønad som gis for alle barn under 18 år som er bosatt i Norge. Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter ved å ha barn."

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Her kan jeg ikke se at det står noe om at den forlenges ved videregående utdanning.

Gjest Klinkekula
Skrevet

''Men barnetrygd har de rett på slå lenge barna går på skole''

Nei, det har de ikke. Man får bare barnetrygd til den måneden barnet fyller 18, skolegang eller ei.

''Nei, det har de ikke. Man får bare barnetrygd til den måneden barnet fyller 18, skolegang eller ei.''

Det har vært oppe her tidligere. Barnetrygden kan forlenges hvis barna går på skole.

Skrevet

Jeg hadde tidlig noen oppfatninger om at jeg var gammel nok til å kunne bestemme selv. F.eks. forsøkte jeg å overbevise mine foreldre om at jeg var gammel nok til å reise på Interrail alene da jeg var 14. Av en eller annen merkelig grunn var de ikke enige.

Men jeg har også fått mye hjelp fra mine foreldre i ulike sammenhenger, til tross for disse urimelige avslagene...*s*

Bra nok til at du avstår fra å saksøke dem?

;-)

mvh

Gjest Klinkekula
Skrevet

"Barnetrygd er en stønad som gis for alle barn under 18 år som er bosatt i Norge. Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter ved å ha barn."

Her kan jeg ikke se at det står noe om at den forlenges ved videregående utdanning.

''Dere må likevel søke om barnetrygd når:

du kan ha rett til utvidet barnetrygd''

Gjest Hulderen
Skrevet

''Nei, det har de ikke. Man får bare barnetrygd til den måneden barnet fyller 18, skolegang eller ei.''

Det har vært oppe her tidligere. Barnetrygden kan forlenges hvis barna går på skole.

Nei, du tar feil. Bidrag kan forlenges, ikke barnetrygd. Det står det helt klart på NAV sine sider.

Skrevet

Det er bare hvis man oppfyller andre tilleggskriterier at den kan forlenges. Man får faktisk et brev som varsler om at "nå er det snart siste gangen vi sender deg dette enorme beløpet."

Skrevet

Noe av det tragiske her er at det ikke behøver å dreie seg om absurde familieforhold i utgangspunktet.

Det kan kun handle om en tenåring som har fått en av sine idiotiske tenåringsraptuser og dessverre oppdaget at det gikk an å umyndiggjøre foreldrene og sette makt bak kravene.

Dermed er relasjonen påført skader som kanskje ikke lar seg fullt ut reparere der det kunne vært en kortvarig konflikt.

Det er ikke sikkert hun vil takke NAV for støtten om noen år.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...