Gå til innhold

Må en scanne flexuskortet hver gang?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På buss, der man tidligere viste kortet til sjåføren ved påstigning, gjør jeg det.

På trikk og bane, der man tidligere bare gikk rett på, gjør jeg det ikke.

Det er ikke nødvendig for kortets skyld, når det først er aktivisert - så lenge man ikke kan bruke kortet som fleksikort, altså sette "tilfeldige" pengebeløp på det. Den funksjonen kommer vel i 2017 eller noe sånt :-|

På tog holder det at du aktiverer kortet. På buss scanner du det hver gang du går på.

''På tog holder det at du aktiverer kortet. På buss scanner du det hver gang du går på''

Blir jeg bøtelagt for å ikke gjøre det? Har snakket med bussjafører som ikke er sikre på regelverket selv.

Hvis du fyller et nytt 30-dagers kort på kortet, og så scanner, så vil de 30-dagene begynne å telle med en gang. Med andre ord, scanner du hver gang kan du ikke fylle på tidligere enn utløpstiden.

Jeg fikk beskjed om at man kun skulle scanne første gang med månedskort, osv.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hvis du fyller et nytt 30-dagers kort på kortet, og så scanner, så vil de 30-dagene begynne å telle med en gang. Med andre ord, scanner du hver gang kan du ikke fylle på tidligere enn utløpstiden.

Jeg fikk beskjed om at man kun skulle scanne første gang med månedskort, osv.

Med vennlig hilsen

Ja det har jeg lest også. Ruter har ikke informert så veldig tydelig om at man ikke er nødt til å scanne hver gang, men de er vel litt sure over å ikke ha fått gjennomslag for ideen.

Jeg scanner ikke når jeg går på bussen. Har sjaførene noe de skulle ha sagt da? Kan de kreve at jeg scanner?

ShitDiddelyDo

''På tog holder det at du aktiverer kortet. På buss scanner du det hver gang du går på''

Blir jeg bøtelagt for å ikke gjøre det? Har snakket med bussjafører som ikke er sikre på regelverket selv.

Nope, det gjør du ikke. Dersom det kommer en kontrollør vil han sjekke kortet ditt. Da vil de se at du har betalt.

Ja det har jeg lest også. Ruter har ikke informert så veldig tydelig om at man ikke er nødt til å scanne hver gang, men de er vel litt sure over å ikke ha fått gjennomslag for ideen.

Jeg scanner ikke når jeg går på bussen. Har sjaførene noe de skulle ha sagt da? Kan de kreve at jeg scanner?

Jeg tror de ønsker at alle skal scanne, fordi de vil ha oversikt over trafikken, men jeg mener å huske noe om at Datatilsynet var mot det?

Med vennlig hilsen

Det var en sak om dette i Aftenposten for en stund tilbake. Ruter vil gjerne kartlegge reisevanene våre, og oppfordrer oss til å validere ved hver reise, men de kan ikke pålegge oss det ifl Datatilsynet tror jeg.

Jeg validerer når jeg går på buss med inngang kun foran, ellers kun for å aktivere det igjen når det er gått ut.

Det var en sak om dette i Aftenposten for en stund tilbake. Ruter vil gjerne kartlegge reisevanene våre, og oppfordrer oss til å validere ved hver reise, men de kan ikke pålegge oss det ifl Datatilsynet tror jeg.

Jeg validerer når jeg går på buss med inngang kun foran, ellers kun for å aktivere det igjen når det er gått ut.

Så hvis j begynner å validiere jevnlig så blir mine reisevaner kartlagt? Eller hva skjer med den informasjonen?

Så hvis j begynner å validiere jevnlig så blir mine reisevaner kartlagt? Eller hva skjer med den informasjonen?

Det var hvertfall intensjonen opprinnelig. Hva de har fått tillatelse til, vet jeg ikke.

Se f.eks "Flexus som overvåkingssystem" her http://no.wikipedia.org/wiki/Flexus

Annonse

hvis du ikke scanner når du går på bussen så vet vel ikke sjåføren om kortet ditt er gyldig? Det ser han vel på den scanneren...

Hvis jeg går på bussen med papirbillett så kan h*n heller ikke vite om billetten er gyldig.

Jeg ser det som en selvfølge at man skal vise gyldig billett ved påstigning foran, uansett billettype. Noen sjåfører roper etter dem som bare går rett inn og ber om å få se billett. Men det er nok ikke alle sjåfører som orker å utsette seg for dette.

Jeg tror de ønsker at alle skal scanne, fordi de vil ha oversikt over trafikken, men jeg mener å huske noe om at Datatilsynet var mot det?

Med vennlig hilsen

http://ruter.no/Billetter-og-priser/om_flexus/Elektroniske-billetter-og-personvern/

Hva er dette? Har flexuskort men kan ikke huske at jeg har samtykket til noe. Blir j overvåket?

''Tilbaketrekking har følgende konsekvenser for deg som kunde:

•Du vil ikke lenger ha tilgang til personlige, elektroniske billetter

•Kortet blir sperret når aktiv billett går ut (gyldighetsperiode utløper)

•Du vil miste tilgang til minSide når kortet er sperret

Du vil selvfølgelig fremdeles kunne reise elektronisk, men da med et nytt, anonymt kort som du kan skaffe deg hos Trafikanten eller en av våre kommisjonærer.''

http://ruter.no/Billetter-og-priser/om_flexus/Elektroniske-billetter-og-personvern/

Hva er dette? Har flexuskort men kan ikke huske at jeg har samtykket til noe. Blir j overvåket?

''Tilbaketrekking har følgende konsekvenser for deg som kunde:

•Du vil ikke lenger ha tilgang til personlige, elektroniske billetter

•Kortet blir sperret når aktiv billett går ut (gyldighetsperiode utløper)

•Du vil miste tilgang til minSide når kortet er sperret

Du vil selvfølgelig fremdeles kunne reise elektronisk, men da med et nytt, anonymt kort som du kan skaffe deg hos Trafikanten eller en av våre kommisjonærer.''

Hei,

Jeg har ikke satt meg inn i det noe videre, så jeg vet ikke hva de gjør. (Jeg bruker sjeldent buss.)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...