Gå til innhold

Må en scanne flexuskortet hver gang?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

''På tog holder det at du aktiverer kortet. På buss scanner du det hver gang du går på''

Blir jeg bøtelagt for å ikke gjøre det? Har snakket med bussjafører som ikke er sikre på regelverket selv.

Det jeg ikke vet er om du slipper inn på bussen uten å dra kortet, eventuelt vise det. Man går jo gjerne forbi sjåføren. Jeg kjører lite buss, men de gangene jeg har gjort det har jeg bare lagt kortet på den sjekksaken. Jeg vet ikke om dette egentlig er nødvendig.

På tog er ikke dette noe problem da man gjerne setter seg på månedskort.

Det jeg ikke vet er om du slipper inn på bussen uten å dra kortet, eventuelt vise det. Man går jo gjerne forbi sjåføren. Jeg kjører lite buss, men de gangene jeg har gjort det har jeg bare lagt kortet på den sjekksaken. Jeg vet ikke om dette egentlig er nødvendig.

Tror nok man må scanne det.. Det hender noen sjåfører bare sender oss forbi uten å scanne..

''På tog er ikke dette noe problem da man gjerne setter seg på månedskort''

Så det er en alternativ måte å validiere månedskortet, å sette seg på det ?;) kanskje Flexus snart kommer som rompeimplantat ? da er det jo bare å scanne rompa ;)

Kommer an på befordringsmiddelet. Går jeg på toget, velger jeg månedskortvogn, og validerer da ikke kortet på perrongen før jeg går ombord. Men tar jeg buss som bare har påstigning foran hos sjåføren, validerer jeg før jeg går innover i bussen.

Sånn sett gjør jeg jo det samme som jeg gjorde da jeg hadde månedskort "av papir" - viste fram mnd-kortet til bussjåføren i sistnevnte tilfelle.

http://ruter.no/Billetter-og-priser/om_flexus/Elektroniske-billetter-og-personvern/

Hva er dette? Har flexuskort men kan ikke huske at jeg har samtykket til noe. Blir j overvåket?

''Tilbaketrekking har følgende konsekvenser for deg som kunde:

•Du vil ikke lenger ha tilgang til personlige, elektroniske billetter

•Kortet blir sperret når aktiv billett går ut (gyldighetsperiode utløper)

•Du vil miste tilgang til minSide når kortet er sperret

Du vil selvfølgelig fremdeles kunne reise elektronisk, men da med et nytt, anonymt kort som du kan skaffe deg hos Trafikanten eller en av våre kommisjonærer.''

For å få bruke Flexuskort skrev du første gang under på et samtykke. Jeg var i utgangspunktet veldig lite interessert i en slik avtale, men trenger Flexuskortet, så jeg skrev motvillig under.

Annonse

''På tog holder det at du aktiverer kortet. På buss scanner du det hver gang du går på''

Blir jeg bøtelagt for å ikke gjøre det? Har snakket med bussjafører som ikke er sikre på regelverket selv.

Nei, jeg tror ikke du kan få bot for å la være, men det kan jo hende bussjåføren ber deg om å gjøre det. H*n har jo en viss kontrollfunksjon ettersom folk må passere ham/henne.

Så det er en alternativ måte å validiere månedskortet, å sette seg på det ?;) kanskje Flexus snart kommer som rompeimplantat ? da er det jo bare å scanne rompa ;)

Hoho. ;-)

ShitDiddelyDo

Du trenger ikke å scanne kortet før hver tur, men det er veldig viktig at du aktiverer det nye kortet. Hvis ikke får du bot når det er kontroll. Kortet er ikke gyldig før det er aktivert.

For å få bruke Flexuskort skrev du første gang under på et samtykke. Jeg var i utgangspunktet veldig lite interessert i en slik avtale, men trenger Flexuskortet, så jeg skrev motvillig under.

Men altså: ordningen ble obligatorisk stempling ble ikke gjennomført blant annet pga datatilsynet ikke godtok det riktig?.

Betyr det at de likevel kan få mine reiseopplysninger hvis jeg scanner kortet mitt rundt omkring? Kan ikke huske at jeg skrev under på noe men må vel ha gjort det.

*fnis*

Men altså: ordningen ble obligatorisk stempling ble ikke gjennomført blant annet pga datatilsynet ikke godtok det riktig?.

Betyr det at de likevel kan få mine reiseopplysninger hvis jeg scanner kortet mitt rundt omkring? Kan ikke huske at jeg skrev under på noe men må vel ha gjort det.

Som skrevet så vet jeg ikke hva Ruter har fått tillatelse til.

Du trenger ikke å scanne kortet før hver tur, men det er veldig viktig at du aktiverer det nye kortet. Hvis ikke får du bot når det er kontroll. Kortet er ikke gyldig før det er aktivert.

Glemte å aktivere kortet mitt, og trodde at den hadde utløpt. Så fant jeg tilfeldigvis ut at jeg hadde glemt å validiere det, og da hadde jeg en måned igjen på det....

Annonse

Glemte å aktivere kortet mitt, og trodde at den hadde utløpt. Så fant jeg tilfeldigvis ut at jeg hadde glemt å validiere det, og da hadde jeg en måned igjen på det....

Du får en ny måned når du aktiverer på nytt etter utløp.

ShitDiddelyDo

Sånn sett kan det jo være gunstig. ;)

Jeg vet ikke hva slags kollektivtrafikk du benytter deg av, men jeg tar tog i Oslo-området, og jeg opplever overraskende ofte kontroller, og det er nok minst en gang i måneden.

Sånn sett hadde du kanskje flaks. Det er jo så utrolig pinlig å bli tatt. Det er nesten alltid en i kupeen som ryker, og det ser så flaut ut. Kontrollørene er mange, og når de andre er ferdig med å sjekke toget kommer alle bort til den ene stakkaren som er tatt, så da sitter han der med 3-4 kontrollører som står foran akkurat ham/henne og fyller ut diverse papirer.

Det er kanskje ikke så ille for en femtenåring som sniker (det er vel forventet ...), men det må være pinlig for godt voksne folk på vei til jobb. ;)

Har dere alltid oversikt over når kortet går ut? jeg syns det er vanskelig å huske når det går ut, og siden jeg stort sett bare tar tog så gidder jeg ikke validere det hver gang.. men i dag spurte jeg konduktøren om når det gikk ut, og da fikk jeg en utskrift over "saldoen" med gyldighetstid av konduktøren, så det skal jeg spør om neste gang jeg validerer og :o)

greit å ha en papirlapp i mappa til kortet som forteller meg når det går ut istedenfor å lure på det.

Har dere alltid oversikt over når kortet går ut? jeg syns det er vanskelig å huske når det går ut, og siden jeg stort sett bare tar tog så gidder jeg ikke validere det hver gang.. men i dag spurte jeg konduktøren om når det gikk ut, og da fikk jeg en utskrift over "saldoen" med gyldighetstid av konduktøren, så det skal jeg spør om neste gang jeg validerer og :o)

greit å ha en papirlapp i mappa til kortet som forteller meg når det går ut istedenfor å lure på det.

Det er jo bare å skanne kortet på en eller annen scanner, og der står det utløpstiden.

Problemet mitt er at det går så fort at jeg ikke får med meg utløpstiden. Og jeg kan ikke scanne kortet mitt en gang til. Så jeg spør ofte på Narvesen etc. De burde ha scannere med talestyring, så de som ser dårlig også får med seg når kortet går ut.

• 2 uker senere...

Det er jo bare å skanne kortet på en eller annen scanner, og der står det utløpstiden.

Problemet mitt er at det går så fort at jeg ikke får med meg utløpstiden. Og jeg kan ikke scanne kortet mitt en gang til. Så jeg spør ofte på Narvesen etc. De burde ha scannere med talestyring, så de som ser dårlig også får med seg når kortet går ut.

dersom du har månedskort kan du jo scanne så mange ganger du vil, du må bare vente til systemet har nullstilt seg igjen. evt kan du ta det på automatene der du kan kjøpe billetter, der får du opp et valg som heter "status på kort" eller noe sånt når du legger kortet på automaten.

jeg liker ihvertfall å ha den lille papirbiten som forteller meg når det går ut, særlig siden hukommelsen min er mer eller mindre ikke-fungerende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...