Gå til innhold

Kun én av tre innvandrere i jobb etter 35 år.

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Men Sør, mønsteret repeteres også for dem som kom etterpå i forbindelse med familiegjenforening.

Mange er drosjesjåfører og bussjåfører, er det et fysisk hardt yrke hvor man blir tidlig ufør?

Utstøting av arbeidslivet er et problem uansett når de kom til Norge.

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

24

• Mandolaika

10

• Dorthe

1

• EnolaGay

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

''Det jeg faktisk reagerer på er hvorfor man lager slik statistikk akkurat for innvandrere.''

Fordi man åpnet for innvandring pga behov for arbeidskraft. Derfor er dette relevant. Og det viser at politikken er like effektiv som å pisse i buksa for å holde varmen.

Minoriteter i det norske samfunn er her og blir her. Hvorvidt det ble åpnet for arbeidsintegrering for femti år siden er ikke relevant i denne sammenhengen.

Hva er årsaken til det høye tallet er mer interessant å diskutere.

Minoriteter i det norske samfunn er her og blir her. Hvorvidt det ble åpnet for arbeidsintegrering for femti år siden er ikke relevant i denne sammenhengen.

Hva er årsaken til det høye tallet er mer interessant å diskutere.

Jeg mener jeg leste noe slikt som at 40% av befolkningen ikke jobber ved 67 år. Det er ikke så forskjellig fra 33% etter 35 år.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda

Det er nok et problem, men det gjelder hovedsakelig innvandrere med mørk hudfarge, og i liten grad svensker og dansker.

Med vennlig hilsen

Nå varierer det en del om svensker og dansker blir definert som innvandrere. De kan snakke sitt eget språk, har ikke rett til fritak fra nynorsk på skolen og ikke rett til tospråklig fagopplæring i begynnelsen. Dvs. de er ikke definert i samme kategori som andre utenlandske.

Problemet er at de som blir definert som "ikke norske" pga. utseende eller aksent.

Jeg fikk kommentar fra regnskapsføreren min i fjor "Du kan ikke reise hjem til ........ siden du er manntalsført i Norge". Dvs. han regnet ikke Norge som hjemme for meg selvom jeg har bodd her største delen av mitt voksenliv og er norsk statsborger. Det er lett å føle seg ekskludert i slike sammenhenger.

''Du tror ikke tilfeldigvis at vår gullkantende velferdsordning er noe av grunnen vel?''

Nå kan du jo snakke med diverse folk her på forum om hvor "gullkantede" de er, men hvorfor skal det være en større sak for innvandrere enn for nordmenn? Mener du innvandrere har dårligere moral?

Med vennlig hilsen

''- Med forbehold om at jeg ikke har lest rapporten, min første reaksjon er at det åpenbart at gode velferdsordninger kan virke attraktivt på enkelte. Det gir god grunn til bekymring at en stor gruppe opplever det på denne måten, sier forskningsleder ved FAFO, Jon Rogstad.

Forskeren tror forklaringen på hvorfor det er slik er sammensatt.

- Blant enkelte blir nok ikke det å gå urettmessig på trygd sett på som et problem, men nærmest en rettighet. Her har vi en tydelig utfordring i å lære dem som kommer til landet at velferdsstaten er et spleiselag og et fellesskap som alle er avhengig av, sier han.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3983725.ece

Annonse

''- Med forbehold om at jeg ikke har lest rapporten, min første reaksjon er at det åpenbart at gode velferdsordninger kan virke attraktivt på enkelte. Det gir god grunn til bekymring at en stor gruppe opplever det på denne måten, sier forskningsleder ved FAFO, Jon Rogstad.

Forskeren tror forklaringen på hvorfor det er slik er sammensatt.

- Blant enkelte blir nok ikke det å gå urettmessig på trygd sett på som et problem, men nærmest en rettighet. Her har vi en tydelig utfordring i å lære dem som kommer til landet at velferdsstaten er et spleiselag og et fellesskap som alle er avhengig av, sier han.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3983725.ece

Akkurat det samme blir jo sagt til/om ikke-innvandrere.

• 2 uker senere...

Nei, jeg har ikke nevnt inkontinens.

Dog var det du som begynte å snakke om bleieinnkjøp, og det virket som du ikke hadde mer igjen hjemme.

Det virker som du glemmer hva du skrev:

''like effektiv som å pisse i buksa for å holde varmen.''

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...