DOLemannen Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 Er det gluten i havre? Hvor mye i forhold til i hvete? 0 Siter
....AV Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 I glutenfri havre er det ikke gluten. Dvs. at havre egentlig ikke har gluten, men i den "vanlige" havren du kjøper i butikken er det gluten på grunn av nærheten til andre kornslag under dyrking. 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 Nei det er ikke gluten i havre. Men du må kjøpe såkalt "glutenfri" havre. Grunnen er at den vanlige havren kan være produsert samme sted som som hvete etc og derfor kan være forurenset med gluten. Bjørns har en pakke med havregryn der det står glutenfritt på. Selges i de vanlige butikkene. 0 Siter
DOLemannen Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Skrevet 12. januar 2011 I glutenfri havre er det ikke gluten. Dvs. at havre egentlig ikke har gluten, men i den "vanlige" havren du kjøper i butikken er det gluten på grunn av nærheten til andre kornslag under dyrking. Ok! :-) Er det nok til at det vil heve, da? 0 Siter
DOLemannen Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Skrevet 12. januar 2011 Nei det er ikke gluten i havre. Men du må kjøpe såkalt "glutenfri" havre. Grunnen er at den vanlige havren kan være produsert samme sted som som hvete etc og derfor kan være forurenset med gluten. Bjørns har en pakke med havregryn der det står glutenfritt på. Selges i de vanlige butikkene. Men jeg vil jo ha gluten! :-) 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 Men jeg vil jo ha gluten! :-) Ja jeg har ikke fått med meg at du har cøliaki eller noe :-) Men hvorfor spør du? Skal du lage noe med havre i og er redd det ikke vil heve? 0 Siter
DOLemannen Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Skrevet 12. januar 2011 Ja jeg har ikke fått med meg at du har cøliaki eller noe :-) Men hvorfor spør du? Skal du lage noe med havre i og er redd det ikke vil heve? Jeg tenkte å bare ha havre, for det er godt. Men er det ikke (nok) gluten, hever det ikke... 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 Jeg tenkte å bare ha havre, for det er godt. Men er det ikke (nok) gluten, hever det ikke... Det er vel vanlig å blande havre med andre melsorter. Men altså - jeg baker glutenfrie brød og de hever.. Har jo gjær i. 0 Siter
....AV Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 Ok! :-) Er det nok til at det vil heve, da? Gjærbakst med bare havre tror jeg blir nokså kompakt. Men bland med litt annet mel også så blir det nok bra. 0 Siter
DOLemannen Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Skrevet 12. januar 2011 Det er vel vanlig å blande havre med andre melsorter. Men altså - jeg baker glutenfrie brød og de hever.. Har jo gjær i. Hum. Det var merkelig. Jeg har lært at det som gjorde av gjærbakst hevet, var glutenbindingene som gjærsoppen dannet ved forbrenning av karkohydrater. Så jeg antok at det ikke ville heve uten gluten. 0 Siter
caprice Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 Gjærbakst med bare havre tror jeg blir nokså kompakt. Men bland med litt annet mel også så blir det nok bra. Jeg har bakt havrerundstykker med bare litt annet glutenfritt mel i tillegg.. De hevet ikke veldig mye, men ble veldig, veldig gode og sunne. Hadde selvsagt i gjær og sånn da. 0 Siter
DOLemannen Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Skrevet 12. januar 2011 Gjærbakst med bare havre tror jeg blir nokså kompakt. Men bland med litt annet mel også så blir det nok bra. Kanskje man kan få kjøpt ren gluten noe steds? Og blande i? 0 Siter
caprice Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 Hum. Det var merkelig. Jeg har lært at det som gjorde av gjærbakst hevet, var glutenbindingene som gjærsoppen dannet ved forbrenning av karkohydrater. Så jeg antok at det ikke ville heve uten gluten. Mine glutenfrie brød hever som bare det. Ser akkurat ut som vanlige brød, men smaker selvsagt annerledes. 0 Siter
DOLemannen Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Skrevet 12. januar 2011 Mine glutenfrie brød hever som bare det. Ser akkurat ut som vanlige brød, men smaker selvsagt annerledes. ''Gluten er en blanding av de to proteinene gliadin og glutenin. Gluten gjør det mulig for gjærbakst å heve seg fordi gluten danner et nettverk av små vegger som holder gass og vanndamp innesperret i deigen. Gluten fungerer også som bindemiddel i deigen og gjør den lettere å jobbe med.'' http://no.wikipedia.org/wiki/Gluten 0 Siter
....AV Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 Kanskje man kan få kjøpt ren gluten noe steds? Og blande i? Man får kjøpt glutenmel i helsekostbutikker. Personlig synes jeg det blir bedre ved å blande inn andre meltyper også, men hvis du er veldig glad i havre, er det jo bare å prøve. La deigen være litt løsere enn du ville gjort med hvetemel, det hjelper på hevingen. 0 Siter
Gjest bakeglad Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 Prøv med byggmel, det gir helt nydelig smak og hever fint:-) 0 Siter
DOLemannen Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Skrevet 12. januar 2011 Man får kjøpt glutenmel i helsekostbutikker. Personlig synes jeg det blir bedre ved å blande inn andre meltyper også, men hvis du er veldig glad i havre, er det jo bare å prøve. La deigen være litt løsere enn du ville gjort med hvetemel, det hjelper på hevingen. Thx :-) 0 Siter
....AV Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 ''Gluten er en blanding av de to proteinene gliadin og glutenin. Gluten gjør det mulig for gjærbakst å heve seg fordi gluten danner et nettverk av små vegger som holder gass og vanndamp innesperret i deigen. Gluten fungerer også som bindemiddel i deigen og gjør den lettere å jobbe med.'' http://no.wikipedia.org/wiki/Gluten I de glutenfrie melblandingene er det andre proteiner som gjør samme jobben. Det blir ikke like bra, men det hever. Ren havre vil også heve, men en god del mindre enn om det var gluten i melet. 0 Siter
DOLemannen Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Skrevet 12. januar 2011 I de glutenfrie melblandingene er det andre proteiner som gjør samme jobben. Det blir ikke like bra, men det hever. Ren havre vil også heve, men en god del mindre enn om det var gluten i melet. Aha! :-) 0 Siter
Gjest Modern77 Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 Nei det er ikke gluten i havre. Men du må kjøpe såkalt "glutenfri" havre. Grunnen er at den vanlige havren kan være produsert samme sted som som hvete etc og derfor kan være forurenset med gluten. Bjørns har en pakke med havregryn der det står glutenfritt på. Selges i de vanlige butikkene. Er det bare derfor? Jeg kom til å kjøpe glutenfri havre ved en feiltakelse en gang og makan til smakløs havre! Likte mye bedre de vanlige havregrynene... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.