Gå til innhold

Maria Amelie pågrepet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ulovlig norsk - og Årets Nordmann 2010, pågrepet i går kveld, og påsatt håndjern før hun blir kjørt bort.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• EnolaGay

3

• mariaflyfly

2

• Bookworm

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Loven er lik for alle.

Enten må en gi henne oppholdstillatelse, eller så må en pågripe henne og sende henne ut.

Det er uholdbart at hun oppholder seg i Norge ulovlig, og at en samtig ikke skal gripe inn.

Gjest Elextra
Skrevet

Loven er lik for alle.

Enten må en gi henne oppholdstillatelse, eller så må en pågripe henne og sende henne ut.

Det er uholdbart at hun oppholder seg i Norge ulovlig, og at en samtig ikke skal gripe inn.

Enig med deg. En kan jo ikke sile ut de tilfellene som har klart seg bra til tross for ulovlig opphold, og la de bli, heller.

Men skulle gjerne sett at de fant ut at hun hadde grunn til lovlig opphold likevel.

Gjest nottoday
Skrevet

Enig med deg. En kan jo ikke sile ut de tilfellene som har klart seg bra til tross for ulovlig opphold, og la de bli, heller.

Men skulle gjerne sett at de fant ut at hun hadde grunn til lovlig opphold likevel.

Man kunne godt sagt at de som har en kompetanse det norske samfunnet har bruk for, får bli. Vi hadde tross alt sluppet henne inn hvis hun hadde søkt fra utlandet, fordi vi, som land har bruk for kompetansen hennes. Det er jo paradokset her.

Dessuten bør vel de som kom hit med foreldre, som mindreårige, ha krav på å få saken vurdert på selvstendig grunnlag. Det er urimelig at en 25-åring for evig og alltid skal vurderes i lys av foreldrenes situasjon.

Gjest likhet for loven
Skrevet

Helt rett at hun ble pågrepet.

Skrevet

Ja, og? Enda en sak som blir hypet i media -

Hvorfor i all verden skal hun få all denne oppmerksomheten? Hvorfor skal hun få bli i Norge?

Vi har for manger mediasaker som ender med opphold. Hverken riktig eller rettferdig.

Gjest nottoday
Skrevet

Ja, og? Enda en sak som blir hypet i media -

Hvorfor i all verden skal hun få all denne oppmerksomheten? Hvorfor skal hun få bli i Norge?

Vi har for manger mediasaker som ender med opphold. Hverken riktig eller rettferdig.

Vel, en person som til tross for ulovlig opphold og manglende papirer, får tatt master på NTNU, får skrive masteroppgave for Statoil, og blir tilbudt jobb der, hadde i alle fall jeg ansatt på flekken! Hun er nettopp en slik person Norge trenger, og som ville fått opphold dersom hun hadde søkt om det fra utlandet, med kompetansen som begrunnelse.

Andre land beholder faktisk ressursseterke mennesker, og praktiserer innvandringspolitikken mer fleksibelt. En ting er de som trenger beskyttelse, de bidrar sjelden til noe som helst i samfunnet, og er en utgiftspost. De kan vi naturligvis ikke ta inn alle av, og det er spesielt viktig at vi ikke belaster det budsjettet med folk som ikke trenger beskyttelse. Men folk som klarer seg selv, og som er en udiskutabel ressurs, de burde vi naturligvis - om ikke ta inn flere av - så i alle fall sørge for å ha lover som lar dem få bli.

De kan jo lage en lov som sier "alle som klarer å få seg mastergrad og jobb til tross for manglende papirer, får bli". Kan umulig bli mange som får opphold på sånt grunnlag, hvor mange finnes det av Maria Amelias type? Dette er folk vi trenger!

I det minste bør voksne som kom inn som mindreårige, sammen med foreldrene sine, få behandlet saken sin på selvstendig grunnlag. Det burde være et absolutt minimum.

Gjest Elextra
Skrevet

Man kunne godt sagt at de som har en kompetanse det norske samfunnet har bruk for, får bli. Vi hadde tross alt sluppet henne inn hvis hun hadde søkt fra utlandet, fordi vi, som land har bruk for kompetansen hennes. Det er jo paradokset her.

Dessuten bør vel de som kom hit med foreldre, som mindreårige, ha krav på å få saken vurdert på selvstendig grunnlag. Det er urimelig at en 25-åring for evig og alltid skal vurderes i lys av foreldrenes situasjon.

'' Vi hadde tross alt sluppet henne inn hvis hun hadde søkt fra utlandet, fordi vi, som land har bruk for kompetansen hennes''

Kompetanse alene er vel ikke nok for å få opphold og arbeidstillatelse, tror jeg. Du må vel selv ha skaffet en jobb, og arbeidsgiver må bekrefte at kompetansen din er unik og vanskelig å skaffe nasjonalt. Tror jeg.

Gjest Pelle Dørstokk
Skrevet

Og er du VIRKELIG kjeltring - som Mulla Krekar - ja DA får du bli.

Heia Norge.

Skrevet

''Dessuten bør vel de som kom hit med foreldre, som mindreårige, ha krav på å få saken vurdert på selvstendig grunnlag. Det er urimelig at en 25-åring for evig og alltid skal vurderes i lys av foreldrenes situasjon.''

Det blir feil at en person som kom hit med foreldre som 16 åring, skal uttransporteres etter 9 år. Det virker jo rart at det plutselig etter at hun er blitt kjent skal være så enormt viktig "å statuere et eksempel". Selvfølgelig har vi lover, og som skal følges, men det må jo også være lov å bruke hodet? Her må det vel være grunnlag for det som kalles for opphold på humanitært grunnlag? Mener jeg!

Skrevet

Som utgangspunkt skal hun selvfølgelig pågripes og sendes ut av landet. Hun har i mange år oppholdt seg ulovlig i Norge, og den eneste grunnen til at vi vet hvem hun er, er boka hun valgte å gi ut. Likevel begår hun en straffbar handling ved å oppholde seg i landet. Slik sett er det helt korrekt at hun er arrestert og skal sendes ut...

MEN, det er et stort men; det er forskjellsbehandlingen! Hvorfor hun, når en ser en viss en sitte der i Oslo og får lov til det, eller andre ulovlig norske, som begår kriminellehandlinger hver dag for å skaffe penger og sannsynligvis dop mange av dem. Slik sett er ikke Marie Amelie en trussel for landet, men like fullt har hun ikke lov til å oppholde seg her, jeg bare forventer at myndighetene gjør akkurat det samme med alle de andre som oppholder seg ulovlig i landet.

Gjest nottoday
Skrevet

'' Vi hadde tross alt sluppet henne inn hvis hun hadde søkt fra utlandet, fordi vi, som land har bruk for kompetansen hennes''

Kompetanse alene er vel ikke nok for å få opphold og arbeidstillatelse, tror jeg. Du må vel selv ha skaffet en jobb, og arbeidsgiver må bekrefte at kompetansen din er unik og vanskelig å skaffe nasjonalt. Tror jeg.

Jobb er neppe noe problem for Maria Amelia. Hun fikk tross alt jobbtilbud fra Statoil, som hun riktignok måtte si nei til pga manglende oppholdstillatelse.

Jeg skjønner ikek at ikke "sterke menneskelige hensyn" kan benyttes i dette tilfellet, forresten. Hun er så integrert i Norge, at en tilbakesendelse til Russland må bli ekstremt vanskelig for henne.

Gjest Elextra
Skrevet

Jobb er neppe noe problem for Maria Amelia. Hun fikk tross alt jobbtilbud fra Statoil, som hun riktignok måtte si nei til pga manglende oppholdstillatelse.

Jeg skjønner ikek at ikke "sterke menneskelige hensyn" kan benyttes i dette tilfellet, forresten. Hun er så integrert i Norge, at en tilbakesendelse til Russland må bli ekstremt vanskelig for henne.

''Jeg skjønner ikek at ikke "sterke menneskelige hensyn" kan benyttes i dette tilfellet, forresten. Hun er så integrert i Norge, at en tilbakesendelse til Russland må bli ekstremt vanskelig for henne.

''

Skjønner det, men helt generelt synes jeg ikke detå oppholde seg skjult og ulovlig i et visst antall år skal være tilstrekkelig for å få lovlig opphold her i landet.

Skrevet

''Jeg skjønner ikek at ikke "sterke menneskelige hensyn" kan benyttes i dette tilfellet, forresten. Hun er så integrert i Norge, at en tilbakesendelse til Russland må bli ekstremt vanskelig for henne.

''

Skjønner det, men helt generelt synes jeg ikke detå oppholde seg skjult og ulovlig i et visst antall år skal være tilstrekkelig for å få lovlig opphold her i landet.

Jeg føler meg delt her. Har ikke fulgt med annet enn hva "folk sier". Har ikke damen foreldre? Hun ble tatt med hit som mindreåring. Ble foreldrene sendt ut og lot henne bli igjen?

Valgte hun å bli igjen? Hvor er familien hennes nå? Dersom hun ble tatt med hit og siden dumpet av foreldrene, så er dette helt klart en svikt fra norske myndigheter synes jeg.

Skrevet

Jeg føler meg delt her. Har ikke fulgt med annet enn hva "folk sier". Har ikke damen foreldre? Hun ble tatt med hit som mindreåring. Ble foreldrene sendt ut og lot henne bli igjen?

Valgte hun å bli igjen? Hvor er familien hennes nå? Dersom hun ble tatt med hit og siden dumpet av foreldrene, så er dette helt klart en svikt fra norske myndigheter synes jeg.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3805331.ece

Her er en artikkel om henne. Litt uklart hvor foreldrene hennes er, men jeg tror de også lever i skjul i Norge.

Gjest Dødsen alvorlig
Skrevet

Og er du VIRKELIG kjeltring - som Mulla Krekar - ja DA får du bli.

Heia Norge.

Mullar Krekar risikerer dødsstraff om han blir returnert, det gjør ikke Maria Amelie.

Gjest Pelle Dørstokk
Skrevet

Mullar Krekar risikerer dødsstraff om han blir returnert, det gjør ikke Maria Amelie.

Nei, hun har jo ikke gjort seg fortjent til dødsstraff hun.

Gjest rev med briller
Skrevet

Det er Mullans egen skyld, og ikke vårt problem.

Skrevet

Som utgangspunkt skal hun selvfølgelig pågripes og sendes ut av landet. Hun har i mange år oppholdt seg ulovlig i Norge, og den eneste grunnen til at vi vet hvem hun er, er boka hun valgte å gi ut. Likevel begår hun en straffbar handling ved å oppholde seg i landet. Slik sett er det helt korrekt at hun er arrestert og skal sendes ut...

MEN, det er et stort men; det er forskjellsbehandlingen! Hvorfor hun, når en ser en viss en sitte der i Oslo og får lov til det, eller andre ulovlig norske, som begår kriminellehandlinger hver dag for å skaffe penger og sannsynligvis dop mange av dem. Slik sett er ikke Marie Amelie en trussel for landet, men like fullt har hun ikke lov til å oppholde seg her, jeg bare forventer at myndighetene gjør akkurat det samme med alle de andre som oppholder seg ulovlig i landet.

''når en ser en viss en sitte der i Oslo og får lov til det, ''

Ja, det er søren meg veldig rart..

Skrevet

''når en ser en viss en sitte der i Oslo og får lov til det, ''

Ja, det er søren meg veldig rart..

Nei, det er ikke det minste rart. Mullah Krekar er omfattet av den europeiske Menneskerettighetskonvensjons forbud mot å sende folk til tortur og dødsstraff.

Det er egentlig ikke engang i nærheten av å være vanskelig å forstå. Selv Siv Jensen har innrømmet det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...