Gå til innhold

Kan fastlegen nekte å skrive henvisninger?

Anbefalte innlegg

Jeg har en lege som har påtatt seg oppgaven å redde samfunnsøkonomien, noe som gjør at hun er svært restrektiv med å sende noen videre til utredning eller å gi henvisninger til videre behandling.

Kan fastlegen nekte å skrive en henvisning når en pasient ber om det?

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan legen nekte det.. Det er legen som har det medisinske ansvaret og som (oftest) vet best når det kommer til helse. Hvis legen mener at ikke er hensiktsmessig med å henvise pasienten videre, har h*n sin fulle rett til å nekte det...

Onsdag1365380628

Det er fastlegen sin oppgave å vurdere hvorvidt det er nødvendig med videre henvisning eller ei. Hvis pasientene selv skulle bestemme hadde køene blitt enda lengre...

Et tankekors er at før i tiden gikk folk til legen for å få medisin og behandling for sykdommer og plager.

Nå går vi til legen for å få bekreftet at vi er friske.

Men jeg skjønner din frustrasjon. Mener selv jeg skulle vært henvist til spesialist for undersøkelse, men kommer ingen vei med min fastlege. Å bytte lege er for meg ikke et alternativ. Kanskje vil heller ikke denne skrive noen henvisning og da er man like langt.

Ingen har krav på henvisning ihvertfall.

Gjest hilsen en helsearbeider

Endel fastleger er etter min mening altfor tilbakeholdne med å sende henvisninger (les: altfor stor tillit til sin egen kunnskap). Dermed får mange ikke rett behandling, og går i årevis uten rett hjelp.

Jeg vil anbefale deg å bytte fastlege.

Annonse

Ja, det er derfor vi må til fastlegen for å få henvisning. Legene er utdannet til å ta vurdering om hvem som skal henvises videre og hvem som ikke skal det.

Men, så er det nå en gang slik at leger også er "bare" mennesker. De tar feil, de har egne agendaer og de handler ikke alltid som de burde.

Om du virkelig mener du trenger henvisning til andre, så må du begrunne godt hvorfor - hvis legen nekter. Og kommer du ingen vei, så kan du be om en second opinion, eller bytte fastlege.

Endel fastleger er etter min mening altfor tilbakeholdne med å sende henvisninger (les: altfor stor tillit til sin egen kunnskap). Dermed får mange ikke rett behandling, og går i årevis uten rett hjelp.

Jeg vil anbefale deg å bytte fastlege.

Når man har kranglet med en lege over halve livet hver gang det oppstår noe, så er det vel på tide å bytte. Men en sjanse til.

Takk for anbefalingen.

Ja, det er derfor vi må til fastlegen for å få henvisning. Legene er utdannet til å ta vurdering om hvem som skal henvises videre og hvem som ikke skal det.

Men, så er det nå en gang slik at leger også er "bare" mennesker. De tar feil, de har egne agendaer og de handler ikke alltid som de burde.

Om du virkelig mener du trenger henvisning til andre, så må du begrunne godt hvorfor - hvis legen nekter. Og kommer du ingen vei, så kan du be om en second opinion, eller bytte fastlege.

Takk for ordentlig svar.

Når man har kranglet med en lege over halve livet hver gang det oppstår noe, så er det vel på tide å bytte. Men en sjanse til.

Takk for anbefalingen.

Ikke gi flere sjanser, jeg byttet i fjor etter 20 med en tulling og jeg angrer ikke et øyeblikk.

Det er fastlegen sin oppgave å vurdere hvorvidt det er nødvendig med videre henvisning eller ei. Hvis pasientene selv skulle bestemme hadde køene blitt enda lengre...

Et tankekors er at før i tiden gikk folk til legen for å få medisin og behandling for sykdommer og plager.

Nå går vi til legen for å få bekreftet at vi er friske.

Men jeg skjønner din frustrasjon. Mener selv jeg skulle vært henvist til spesialist for undersøkelse, men kommer ingen vei med min fastlege. Å bytte lege er for meg ikke et alternativ. Kanskje vil heller ikke denne skrive noen henvisning og da er man like langt.

Ingen har krav på henvisning ihvertfall.

Jeg har dessverre fått mindre og mindre tiltro til min lege. Når en fastlege sitter på sin plass og skal ta de fleste avgjørelser selv, og en pasient som kommer tilbake gang på gang, så er det bare arrogant. I mitt tilfelle har jeg fått bekreftet at avgjørelsene hennes er feil en del ganger også, så har nok ikke annet valg enn å bytte.

Men det er noe med å ha en som er kjent med ens historie, man føler en trygghet ved det.

Ja, det ser slik ut. Min forrige ville ikke og det betaler jeg for nå rent helsemessig. Alle leger spør hvorfor jeg ikke er blitt sendt til spesialist de siste 20 årene...

''Min forrige ville ikke og det betaler jeg for nå rent helsemessig. Alle leger spør hvorfor jeg ikke er blitt sendt til spesialist de siste 20 årene...''

Det må være irriterende og bittert. Har selv erfaring med fastlege som har nektet henvisning (og som er kjent for det, viser det seg). Man blir sikkert ikke den kuleste legen i byen ved å sende folk til spesialister.

Annonse

Jeg har dessverre fått mindre og mindre tiltro til min lege. Når en fastlege sitter på sin plass og skal ta de fleste avgjørelser selv, og en pasient som kommer tilbake gang på gang, så er det bare arrogant. I mitt tilfelle har jeg fått bekreftet at avgjørelsene hennes er feil en del ganger også, så har nok ikke annet valg enn å bytte.

Men det er noe med å ha en som er kjent med ens historie, man føler en trygghet ved det.

''Men det er noe med å ha en som er kjent med ens historie, man føler en trygghet ved det.''

Enig,- men det går fort over!

''Min forrige ville ikke og det betaler jeg for nå rent helsemessig. Alle leger spør hvorfor jeg ikke er blitt sendt til spesialist de siste 20 årene...''

Det må være irriterende og bittert. Har selv erfaring med fastlege som har nektet henvisning (og som er kjent for det, viser det seg). Man blir sikkert ikke den kuleste legen i byen ved å sende folk til spesialister.

Nei, min gamle jobber på pasientombudet en dag i uka og tar imot klager på fastleger som ikke har gjort jobben sin skikkelig.

Jeg er egentlig skikkelig gærn på han og har lyst å heise han opp etter håret.

Ja, det ser slik ut. Min forrige ville ikke og det betaler jeg for nå rent helsemessig. Alle leger spør hvorfor jeg ikke er blitt sendt til spesialist de siste 20 årene...

Leit å høre. Man har jo tiltro til en lege, men den blir borte med slike erfaringer. Nå tror jeg mer på fysioterapeuten enn legen min.

Jeg har takket meg sjeleglad for at jeg var på legevakt en gang og at det ikke var legen min jeg møtte på, det kunne gått riktig ille.

Jeg trodde aldri at jeg skulle bytte men gjorde det tilslutt. De første månedene etterpå så hilste han ikke på meg når jeg var hos legen.

Det er noe med at det føles tryggere med en som kan hele ens helsehistorie. Var det slik for deg også?

Usmakelig oppførsel av en lege!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...