Gå til innhold

Maria Amelie har fått gratis utdannelse

Anbefalte innlegg

''Nei, men det må vel være hakket verre å bli sendt tilbake til Irak uansett.''

Enig, og jeg mener selvsagt ikke at man skal sende folk til Irak.

''Så det er greit med lovbrudd osv. hvis vi kan tjene på det? En svært egoistisk tankegang!''

Så du ville satt deg på første fly til Sør-Ossetia (tror jeg det er) som 18 åring?

Alene?

"Så du ville satt deg på første fly til Sør-Ossetia (tror jeg det er) som 18 åring?

Alene?"

Hun hadde sikkert greid det, da hadde hun sluppet å leve i skjul i Norge i så mange år og få angst av det! Nei, men nå i en alder av 25 og hun har blitt tatt, ville jeg returnert til Russland (finnes mange andre steder å dra til der.... ) og søkt som arbeidsinnvandrer.

Fortsetter under...

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

49

• Mandolaika

28

• hidi, the scorpion

11

• Colette

7

hidi, the scorpion

"Finnes ingen rettferdighet å sende ut mennesker som har bodd i Norge i mange år!"

Hun har oppholdt seg her ulovlig, jo lengre hun har vært her jo større konsekvens burde det få.

Synes menneskesynet ditt er elendig:(

Om jeg trengte et bedre land å bo i, så hadde jeg tatt alle muligheter i bruk!

ShitDiddelyDo

Ja, men når SV reagerer, så er det positivt for flyktningene!

Skal man se positivt på det så vil sannsynligvis denne saken bidra til at noe må gjøres med situasjonen til tusenvis av papirløse.

Og det løser seg nok for denne jenta uansett. Hun får jobb, og jeg gjetter på at behandlingen av den søknaden kommer til å gå på rekordtid.

Den som taper på dette er regjeringa. I hvert fall AP (SP ser for øvrig ut til å støtte AP 100 % i denne saken - i følge NRK-nyhetene i dag).

Nå er det, for det første, ikke slik at hennes og deres saker er identiske. Hun har bodd her siden hun var 16 (tror jeg det var) og kom her som barn. Hun har ikke bodd noe annet sted i voksen alder.

Men det er velkjent at jeg mener vi skal være mer liberale med innvandrerpolitikken, fordi vi vil tjene på det.

Med vennlig hilsen

''Men det er velkjent at jeg mener vi skal være mer liberale med innvandrerpolitikken, fordi vi vil tjene på det.''

Nå er det ikke alle som er enige i det. For å sitere seniorforsker Knut Røed ved Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning: "For en velferdsstat som Norge er det problematisk å hente inn arbeidsinnvandrere til lavtlønnede og utstabile jobber. Det kan dekke et arbeidskraftbehov på kort sikt, men på lang sikt kan det resultere i at vi rekrutterer velferdsmigranter fremfor arbeidsmigranter."

Derimot kan man innføre en ordning der utenlandske arbeidere brukes dersom det ikke er mulig å oppdrive norsk arbeidskraft. Forutsetningen da må være at de flytter tilbake til hjemlandet den dagen arbeidsoppdraget opphører.

Synes menneskesynet ditt er elendig:(

Om jeg trengte et bedre land å bo i, så hadde jeg tatt alle muligheter i bruk!

"Synes menneskesynet ditt er elendig:(

Om jeg trengte et bedre land å bo i, så hadde jeg tatt alle muligheter i bruk!"

Og ditt syn på lover og regler (rettssamfunnet) er elendig.

Jeg hadde også tatt alle muligheter i bruk om jeg kom fra et land hvor man virkelig trengte beskyttelse. Hun har fått avslag på asyl både i Finland og Norge!

Annonse

"Så du ville satt deg på første fly til Sør-Ossetia (tror jeg det er) som 18 åring?

Alene?"

Hun hadde sikkert greid det, da hadde hun sluppet å leve i skjul i Norge i så mange år og få angst av det! Nei, men nå i en alder av 25 og hun har blitt tatt, ville jeg returnert til Russland (finnes mange andre steder å dra til der.... ) og søkt som arbeidsinnvandrer.

Jeg spurte ikke om hun hadde "greid seg" (les litt om Sør-Ossetia), men om DU ville satt deg på første fly til Sør-Ossetia (tror jeg det er) som 18 åring?

Alene?

Fordi du var så lovlydig at du ikke ville bryte norsk lov.

''Men det er velkjent at jeg mener vi skal være mer liberale med innvandrerpolitikken, fordi vi vil tjene på det.''

Nå er det ikke alle som er enige i det. For å sitere seniorforsker Knut Røed ved Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning: "For en velferdsstat som Norge er det problematisk å hente inn arbeidsinnvandrere til lavtlønnede og utstabile jobber. Det kan dekke et arbeidskraftbehov på kort sikt, men på lang sikt kan det resultere i at vi rekrutterer velferdsmigranter fremfor arbeidsmigranter."

Derimot kan man innføre en ordning der utenlandske arbeidere brukes dersom det ikke er mulig å oppdrive norsk arbeidskraft. Forutsetningen da må være at de flytter tilbake til hjemlandet den dagen arbeidsoppdraget opphører.

Mennesker er ikke varer. Det skal ikke være slik at folk kan bo her i 7 år, miste jobben og bli utvist. Det vil si at de aldri vil integrere seg her, og ikke vil føle tilhørighet her.

Et elendig system, med andre ord.

Jeg spurte ikke om hun hadde "greid seg" (les litt om Sør-Ossetia), men om DU ville satt deg på første fly til Sør-Ossetia (tror jeg det er) som 18 åring?

Alene?

Fordi du var så lovlydig at du ikke ville bryte norsk lov.

"Jeg spurte ikke om hun hadde "greid seg" (les litt om Sør-Ossetia), men om DU ville satt deg på første fly til Sør-Ossetia (tror jeg det er) som 18 åring?

Alene?

Fordi du var så lovlydig at du ikke ville bryte norsk lov."

Det blir et altfor hypotetisk spørsmål og det vet du, og ganske umulig å svare på.

Nei, men jeg tror det er åpenbart fra det du skriver at du ikke klarer å forestille deg å være i den situasjonen som Maria Amelia er.

"Nei, men jeg tror det er åpenbart fra det du skriver at du ikke klarer å forestille deg å være i den situasjonen som Maria Amelia er."

For det gjør du?

Hun har vært heldig som har sneket seg til den utdanningen. Det er da ikke noe synd på henne. At hun er i den situasjonen hun er nå, er ikke Norge sin feil.

"Jeg spurte ikke om hun hadde "greid seg" (les litt om Sør-Ossetia), men om DU ville satt deg på første fly til Sør-Ossetia (tror jeg det er) som 18 åring?

Alene?

Fordi du var så lovlydig at du ikke ville bryte norsk lov."

Det blir et altfor hypotetisk spørsmål og det vet du, og ganske umulig å svare på.

''Det blir et altfor hypotetisk spørsmål og det vet du, og ganske umulig å svare på.''

Nettopp, og derfor skrev jeg at det var åpenbart at du manglet erfaring til å forestille deg hva Maria Amelia utsettes for.

For deg er det hypotetisk. For henne er trusselen meget reell.

Og jeg forstår henne veldig godt!

Annonse

"Nei, men jeg tror det er åpenbart fra det du skriver at du ikke klarer å forestille deg å være i den situasjonen som Maria Amelia er."

For det gjør du?

Hun har vært heldig som har sneket seg til den utdanningen. Det er da ikke noe synd på henne. At hun er i den situasjonen hun er nå, er ikke Norge sin feil.

''For det gjør du?''

Jeg støtter henne, så åpenbart.

''Hun har vært heldig som har sneket seg til den utdanningen. Det er da ikke noe synd på henne. At hun er i den situasjonen hun er nå, er ikke Norge sin feil.''

Det er ikke et spørsmål om hvem sin "feil" det er. Det er ikke hennes "feil" foreldrene tok henne til Norge, og det er heller ikke hennes feil at hun er født der hun er født.

''Det blir et altfor hypotetisk spørsmål og det vet du, og ganske umulig å svare på.''

Nettopp, og derfor skrev jeg at det var åpenbart at du manglet erfaring til å forestille deg hva Maria Amelia utsettes for.

For deg er det hypotetisk. For henne er trusselen meget reell.

Og jeg forstår henne veldig godt!

"Nettopp, og derfor skrev jeg at det var åpenbart at du manglet erfaring til å forestille deg hva Maria Amelia utsettes for."

Hva er det helt konkret hun *utsettes* for? Er hun ikke egentlig svært heldig som har fått den utdanningen hun har på ulovlig vis?

"For deg er det hypotetisk. For henne er trusselen meget reell."

Trusselen om hva, sånn helt konkret?

"Og jeg forstår henne veldig godt!"

Jada, men det gjør jeg også det, ikke dermed sagt at alt hun har gjort er greit og at hun automatisk skal få bli.

Jeg kan forstå folk som begår visse former for drap også, ikke dermed sagt at de skal slippe straff for det, bare sånn som en dum sammenligning.

hidi, the scorpion

"Synes menneskesynet ditt er elendig:(

Om jeg trengte et bedre land å bo i, så hadde jeg tatt alle muligheter i bruk!"

Og ditt syn på lover og regler (rettssamfunnet) er elendig.

Jeg hadde også tatt alle muligheter i bruk om jeg kom fra et land hvor man virkelig trengte beskyttelse. Hun har fått avslag på asyl både i Finland og Norge!

''Og ditt syn på lover og regler (rettssamfunnet) er elendig.''

Overhodet ikke! Men om det gjaldt mine barn, så ville jeg gjøre det meste! Ikke mord eller alvorlige kriminelle handlinger!

Barna er det viktigste for meg, og jeg ville gå langt for å få dem i sikkerhet!

Å utvise Maria, er bare idiotisk, på lik linje med andre helt håpløse utvisninger!

Og jeg tror jeg leste hun er fra Sør-Ossetia? (Jeg er ikke sikker?), som er noe helt annet enn en leilighet i Moskva.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg menr det ble sagt på "Debatten" på Nrk1.

Hun er antagelig etterkommer av de statsløse som fikk papirer pga Nansens arbeid i området. Ironisk?

''For det gjør du?''

Jeg støtter henne, så åpenbart.

''Hun har vært heldig som har sneket seg til den utdanningen. Det er da ikke noe synd på henne. At hun er i den situasjonen hun er nå, er ikke Norge sin feil.''

Det er ikke et spørsmål om hvem sin "feil" det er. Det er ikke hennes "feil" foreldrene tok henne til Norge, og det er heller ikke hennes feil at hun er født der hun er født.

"Det er ikke et spørsmål om hvem sin "feil" det er. Det er ikke hennes "feil" foreldrene tok henne til Norge, og det er heller ikke hennes feil at hun er født der hun er født."

Det finnes mange verre skjebner å bli født inn i enn til en framtid i Russland. Nei, det er ikke hennes feil, men om det forelå et reellt behov for beskyttelse ville de ha fått asyl.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...