Gå til innhold

Albena, Bulgsria - vært der?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg har vært der, men det er snart 20 år siden (august 1991), så mye har nok skjedd siden da :-)

Men klima og strand har neppe endret seg, og til det vil jeg si følgende: Herlig strand - god og bred og nokså langgrunt. Vannet er mindre salt enn Middelhavet, hvilket også er et pluss. Og klimaet var mindre hett enn mange steder ved Middelhavet, og jeg makter ikke de heteste stedene ved Middelhavet....

Av ting som forhåpentligvis har endret seg, er dette: Det var nesten ingenting å få kjøpt, bortsett fra dårlige kopier av merkeklær, brun og utrolig billig keramikk, karikaturbilder laget på stedet av lokale kunstnere, helkede duker og lokal spirt som Slivovitsja (grusomt plommebrennevin) og roselikør (artig å prøve) og billig vodka i halvlitersflasker uten skrukork (ingen grunn til å spare noe til neste dag, nei!)

Det var også den gangen veldig slitt på hotellene, som ikke var pusset opp siden de ble bygget på slutten av 60-tallet, og det var bare svinekjøtt å oppdrive på restaurantene. De hadde menyer som gikk over mange sider, og når man endelig hadde valgt ut én rett, fikk vi ofte til svar at nei, DEN hadde de ikke, så da var det på'n igjen å lese gjennom 100 retter for å velge en annen... Vi lærte oss derfor fort å spørre "hva har dere?"! :-)

Men dette var jo ikke så lenge etter Berlinmurens fall og oppløsningen av Østblokken, og jeg ville bli meget overrasket dersom ting ikke hadde endret seg på de 20 årene siden vi var der :-)

Men selv om ting har endret seg, er det nok lurt å ha følgende i mente: Albena ble i sin tid bygd for turisme (og helsereiser - var mange leger og helsesentre osv der den gangen), og det betyr at stedet ikke har noe gammelt lokalsenturm og heller ikke lokalbefolkning utover dem som bor der i forbindelse med jobben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...