Gå til innhold

hvor fort skifte navn ved separasjon/skilsmisse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Dorthe

9

• meg__123!

5

• sant å si

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jeg har ofte lurt på hvorfor noen døyer med å ta tilbake eget navn - innbiller meg at jeg ville gjort det umiddelbart.

Kjenner til minst ėn som har beholdt eksens navn, årsaken var vel dels at eget naxn var 'kjedelig' og dels at hun ville hete det samme som barna. Nå er det jo mange av oss som ikke er skilt og som ikke har samme etternavn som barna...

Gjest lurerinnen

Jeg har ofte lurt på hvorfor noen døyer med å ta tilbake eget navn - innbiller meg at jeg ville gjort det umiddelbart.

Kjenner til minst ėn som har beholdt eksens navn, årsaken var vel dels at eget naxn var 'kjedelig' og dels at hun ville hete det samme som barna. Nå er det jo mange av oss som ikke er skilt og som ikke har samme etternavn som barna...

''Kjenner til minst ėn som har beholdt eksens navn, årsaken var vel dels at eget naxn var 'kjedelig' og dels at hun ville hete det samme som barna. Nå er det jo mange av oss som ikke er skilt og som ikke har samme etternavn som barna...

''

Kanskje det er en hevn mot exen? Du kan alltids skille deg fra meg, men navnet ditt beholder jeg! Og selv om han gifter seg på nytt så vil det fremdeles være en eks med samme navn.

Gjest Elextra

''Kjenner til minst ėn som har beholdt eksens navn, årsaken var vel dels at eget naxn var 'kjedelig' og dels at hun ville hete det samme som barna. Nå er det jo mange av oss som ikke er skilt og som ikke har samme etternavn som barna...

''

Kanskje det er en hevn mot exen? Du kan alltids skille deg fra meg, men navnet ditt beholder jeg! Og selv om han gifter seg på nytt så vil det fremdeles være en eks med samme navn.

Tviler på at det har med hevngjerrighet å gjøre.

Jeg har ikke byttet navn etter at jeg skilte meg, av følgende grunner:

- Jeg har hatt dette navnet like lenge som det navnet jeg hadde før, og har ikke lyst til å bytte flere ganger.

- Jeg ønsker å ha samme etternavn som barna mine.

- Jeg gidder rett og slett ikke å fornye førerkort, pass, vitnemål etc etc, og melde navneendring til kreti og pleti.

Hvis jeg skulle finne på å gifte meg igjen (noe som er lite sannsynlig, selv om jeg har samboer) så kommer jeg til å beholde det navnet jeg har nå.

Annonse

Gjest Elextra

Jeg har ikke byttet navn etter at jeg skilte meg, av følgende grunner:

- Jeg har hatt dette navnet like lenge som det navnet jeg hadde før, og har ikke lyst til å bytte flere ganger.

- Jeg ønsker å ha samme etternavn som barna mine.

- Jeg gidder rett og slett ikke å fornye førerkort, pass, vitnemål etc etc, og melde navneendring til kreti og pleti.

Hvis jeg skulle finne på å gifte meg igjen (noe som er lite sannsynlig, selv om jeg har samboer) så kommer jeg til å beholde det navnet jeg har nå.

Kommer du til å beholde din eksmanns navn om du gifter deg på nytt!? Det er jo ganske spesielt! :P

Gjest lurerinnen

Jeg meldte fra med det samme og tror det tok ca 2-3 uker før jeg fikk beskjed om navneendringen :)

fra du offisielt ble separert eller?

Eller er det folk som også sender inn søknadspapirene dagen etter beslutningen om å gå ifra hverandre`?

Gjest Elextra

Jeg kan forstå utenlandske kvinner som ikke vil gi slipp på sitt norske etternavn. Det er mange fordeler ved å ha et norsk navn.

Det har du sikkert rett i. Det kan f.eks. være lettere å få jobb med et norskklingende enn et fremmedartet navn.

Annonse

Gjest lurerinnen

Det har du sikkert rett i. Det kan f.eks. være lettere å få jobb med et norskklingende enn et fremmedartet navn.

selvfølgelig kan en skaffe seg et norsk etternavn uten å gifte seg også, men det føles nok bedre å ha mottatt et slikt navn ved ekteskap.

Det er mange fine etternavn rundtomkring men jeg hadde nok følt det litt dumt og rart om jeg skulle ta et slikt navn uten å ha noen relasjoner til det.

fra du offisielt ble separert eller?

Eller er det folk som også sender inn søknadspapirene dagen etter beslutningen om å gå ifra hverandre`?

Vi bodde sammen i tre mnd etter at vi hadde tatt beslutningen, så det tok vel en uke eller to før jeg sendte søknaden.. Det var så utrolig godt å få tilbake navnet mitt igjen siden jeg aldri ble helt fortrolig med hans etternavn.....

Vi bodde sammen i tre mnd etter at vi hadde tatt beslutningen, så det tok vel en uke eller to før jeg sendte søknaden.. Det var så utrolig godt å få tilbake navnet mitt igjen siden jeg aldri ble helt fortrolig med hans etternavn.....

Går jo an å ha sitt eget navn i tillegg da, slik at man føler at man er "seg selv"...

Går jo an å ha sitt eget navn i tillegg da, slik at man føler at man er "seg selv"...

Det hadde jeg selvsagt :) Hadde mitt eget navn som mellomnavn/andre fornavn og eksens etternavn. Mitt pikenavn er imidlertid et ganske sjeldent etternavn, mens eksens er et veldig vanlig etternavn... Lenge før separasjonen vurderte jeg å ta bort eksens navn siden jeg aldri helt greide å identifisere meg med det. Eneste grunnen til at jeg tok det var fordi jeg ønsket å ha samme etternavn som barna. Dessuten klang det best å ha mitt før eksens, så da ble det sånn :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...