Gå til innhold

medisin mot kronisk indre uro

Anbefalte innlegg

Gjest Lailen47

Hei jeg er en kvinne på 47 år og har kronisk indre uro og tar vival mot det, men det hjelper ikke lenge av gangen. Jeg har v lav selvfølelse og blir raskt utrygg, har brukt cipralex 20 mg i mange år mot angst og depresjon som er forårsaket av en meget utrygg barndom med bl.a. omsorgssvikt og incest. Jeg er v utrygg i meg selv og er uføretrygdet pga sosial angst fordi jeg hele tiden var usikker på hva andre mente om meg. Jeg er så fortvilet over situasjonen min fordi det er ikke kun sosial angst jeg har nå, men en uholdbar indre uro og store humørsvingninger. Jeg blir deprimert og har ofte selvmordstanker fordi jeg er så utmattet av å ha en slik hverdag.Har du noen medisinske råd til meg? Har tidligere gått mange år til psykolog og psykiater, men det har ikke hjulpet meg nok selv om jeg har jobbet og jobber alt jeg kan med meg selv for å ikke ha det som jeg har det. Og jeg er en veldig levende og glad person egentlig. Vær snill og hjelp meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359317-medisin-mot-kronisk-indre-uro/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indre uro skriver du.... vil det også si en uro og angst for at det feiler deg noe alvorlig?

Blir jo ikke noe godt svar på ditt spørsmål fra meg, men jeg er selv interessert i å finne en medisin som virker på indre uro som er veldig slitsomt, verst på morgenkvisten fra 5-6tida.

Har diagnosen kronisk muskelsmertesyndom og generalisert angstnevrose. Har ikke gode perioder for tida.

Ønsker deg lykke til og håper du finner noe som virker.

lailen1365381136

Jeg bruker trilafon mot mistenksomhet, indre uro, paranoide tanker som følge av overgrep, angst, osv, osv. Denne virker kjempebra på meg, jeg føler meg nesten normal nå for første gang på lenge.

Hei og takk for svar. Jeg har brukt Trilafon før, men syns ikke den hjalp nok.

Her har man jo flere valg, du har forsøkt et eldre ap uten effekt.

Jeg tror det de fleste foreskriver for det man kaller generalisert angstlidelse (mye preget av uro og bekymring), er nyere ad av SSRI eller SNRI typen. F.eks. Cipralex eller Efexor. Noen har nytte ap av nyere sort igjen. Du må få dette vurdert hos en lege, helst psykiater. Vival er ikke gunstig å burke over tid, nettopp fordi man blir tålerant og effekten fortar seg.

Forskning har vist at kombinasjon av terapi og medisin hjelper flere enn de som bare går på en av delene.

lailen1365381136

Her har man jo flere valg, du har forsøkt et eldre ap uten effekt.

Jeg tror det de fleste foreskriver for det man kaller generalisert angstlidelse (mye preget av uro og bekymring), er nyere ad av SSRI eller SNRI typen. F.eks. Cipralex eller Efexor. Noen har nytte ap av nyere sort igjen. Du må få dette vurdert hos en lege, helst psykiater. Vival er ikke gunstig å burke over tid, nettopp fordi man blir tålerant og effekten fortar seg.

Forskning har vist at kombinasjon av terapi og medisin hjelper flere enn de som bare går på en av delene.

takk for svar, men psykiateren jeg gikk til i mange år sa hun ikke kunne hjelpe meg mer etter jeg søkte om uføretrygd fordi jeg klarte ikke mer selv om jeg prøvde yrkesrettet attføring med bistand også. Jeg takler ikke å ha arbeidskolleger fordi jeg hele tiden bekymrer meg om hva de tenker om meg, som liker de meg eller ikke? Dette fikk jeg så sterk angst av at jeg ikke klarte mer og det er så synd for jeg tok lang utdannelse, men til ingen nytte- Det er bittert og føles som et nederlag å ikke klare å jobbe med kolleger. Jeg har tatt og tar cipralex og er veldig utadvendt og positiv mot andre, men har v lett for å føle meg utenfor tror lett at ingen liker meg når jeg får lite oppmerksomhet og det føles så utrygt og da kommer angsten og jeg selvfølelsen forsvinner helt. Har lest mange selvhjelpsbøker og gått i terapi, men det har dessverre ikke hjulpet meg nok. Det er så fortvilende.

Annonse

Hei ja jeg gjør det, tar jeg høyere blir jeg helstressa. Og jeg har brukt det i mange år.

Okey, jeg også merker vel at virkningen varer ei stund, for så å avta noe. Tar jeg høyere doser får jeg den uroen som du beskriver.

Det jeg synes er litt bra med trilafon er at jeg ikke blir så mistenksom og får så mye angst. Jeg greier bedre å arbeide med hodet mitt fordi jeg tenker mere realistisk og sikkert riktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...