Gå til innhold

Opprette AS eller NUF

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest segunda

Ulempene er vel at du blir sett på med mistenksomme øyne, inkl. av likningsmyndighetene vil jeg tro.

Du finner generell informasjon om etablering på http://www.etablerer.no/ men jeg vet ikke om de skriver noe om NUF.

Med vennlig hilsen

Hvorfor skulle likningsmyndighetene se på meg med mistenksomme øyne?

Hvorfor skulle likningsmyndighetene se på meg med mistenksomme øyne?

Jeg antar at de mener et NUF (fordi det er billig, og fordi det utenfor deres direkte kontroll) er mindre seriøst enn et AS, og at det kanskje oftere brukes av folk som ikke liker at likningskontoret ser dem.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda

Jeg antar at de mener et NUF (fordi det er billig, og fordi det utenfor deres direkte kontroll) er mindre seriøst enn et AS, og at det kanskje oftere brukes av folk som ikke liker at likningskontoret ser dem.

Med vennlig hilsen

Det trenger ikke å være mindre seriøst hvis det jobber internasjonalt. Ellers kan jeg leve med at noen går meg i sømmene siden jeg ikke har tenkt å gjøre noe ulovlig, men er det lov å opprette firma i hvilket som helst land og så NUF i Norge? Kan jeg gjøre det i Beliz, Tahiti, Irak, Kuala Lumpur, Sverige, Tyskland osv.?

Det trenger ikke å være mindre seriøst hvis det jobber internasjonalt. Ellers kan jeg leve med at noen går meg i sømmene siden jeg ikke har tenkt å gjøre noe ulovlig, men er det lov å opprette firma i hvilket som helst land og så NUF i Norge? Kan jeg gjøre det i Beliz, Tahiti, Irak, Kuala Lumpur, Sverige, Tyskland osv.?

Jeg vet det ikke *trenger* å være mindre seriøst; jeg bare skrev jeg antar at likningsmyndighetene sjekker dem ekstra nøye.

Du kan opprette firma i alle de landene som tillater deg å gjøre det, men du må skatte til Norge så lenge du er skattepliktig her. Noen land har skatteavtaler (slik at du slipper å betale skatt begge steder), men ikke alle. Uansett er dette uhyggelig komplisert, og du skal tjene ganske mye før noe slikt er verdt det.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Shira :o)

Sambo har NUF. Han er ikke sett mistenksomt på.

Utover det har jeg ikke sett meg inn i det, annet enn at dersom det skal lånes penger, må han gjøre det som privatperson. Da de startet opp (noen få år siden) fant de mye info på nett. Så langt har det fungert helt fint.

Gjest segunda

Jeg vet det ikke *trenger* å være mindre seriøst; jeg bare skrev jeg antar at likningsmyndighetene sjekker dem ekstra nøye.

Du kan opprette firma i alle de landene som tillater deg å gjøre det, men du må skatte til Norge så lenge du er skattepliktig her. Noen land har skatteavtaler (slik at du slipper å betale skatt begge steder), men ikke alle. Uansett er dette uhyggelig komplisert, og du skal tjene ganske mye før noe slikt er verdt det.

Med vennlig hilsen

Hva er det som er uhyggelig komplisert?

Gjest segunda

[quote name=Shira :o)' timestamp='1295298834' post='4514783]

Sambo har NUF. Han er ikke sett mistenksomt på.

Utover det har jeg ikke sett meg inn i det, annet enn at dersom det skal lånes penger, må han gjøre det som privatperson. Da de startet opp (noen få år siden) fant de mye info på nett. Så langt har det fungert helt fint.

Takk for info. Så de føler dette ikke særlig komplisert?

Takk for info. Så de føler dette ikke særlig komplisert?

Ikke komplisert nei. De fant firma i England som orsnet alt, kostet ett par tusen. De har ett regneskapskontor, ingen av dem er utdannet innenfor slikt så det hadde de nok hatt uansett hvilken bedrift de har.

Nå er det endring med norske AS, revisjonsplikten skal forsvinne med omsetning under 5 millioner. Så per i dag hadde de nok vurdert AS. Så sjekk opp det med nye regler på AS.

Det kommer anpå hvilket land. Jeg tror ikke det er særlig komplisert å stifte selskap i Sverige og så NUF i Norge.

Nei, det er helt ukomplisert å gjøre det. Det er muligvis mye mer komplisert å ikke betale skatt i Norge OG i Sverige. (Og spesielt hvis det er et mer "eksotisk" land enn Sverige.)

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest segunda

[quote name=Shira :o)' timestamp='1295299549' post='4514819]

Ikke komplisert nei. De fant firma i England som orsnet alt, kostet ett par tusen. De har ett regneskapskontor, ingen av dem er utdannet innenfor slikt så det hadde de nok hatt uansett hvilken bedrift de har.

Nå er det endring med norske AS, revisjonsplikten skal forsvinne med omsetning under 5 millioner. Så per i dag hadde de nok vurdert AS. Så sjekk opp det med nye regler på AS.

Jeg vurderer alle alternativer, men jeg tenker å ansette noen i andre land og da kan det bli komplisert.

Gjest segunda

Nei, det er helt ukomplisert å gjøre det. Det er muligvis mye mer komplisert å ikke betale skatt i Norge OG i Sverige. (Og spesielt hvis det er et mer "eksotisk" land enn Sverige.)

Med vennlig hilsen

Det vanligste er England. Vil ikke akkurat kalle det eksotisk land;-)

Jeg vurderer alle alternativer, men jeg tenker å ansette noen i andre land og da kan det bli komplisert.

OK. Jeg kan som sagt ikke så mye om det, men selve NUF-prosessen var helt grei, regneskapkontoret fungerer greitt, skatt fungerer greitt.

Eneste er det at de selv må ta opp lån dersom de trenger lån. For dem var ikke det aktuelt med lån så det spilte ingen rolle.

Hvordan det er med ansettelse i andre land vet jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...