Gå til innhold

Har du budsjett?

Anbefalte innlegg

Smart! Blei faktisk inspirert av denne tråden, og nitty-gritty spesielt. Det er unødvendig mye penger som går til mat / kolonial hos oss. Dårlig planlegging er første stikkord for min del..

Eksempelvis i dag: Tenåringssønnen liker å lage mat. I går viste han meg ei oppskrift han hadde funnet på nettet. Jeg lot meg friste og handla inn ørten ingredienser. Måltidet blei superb, men tok antakelig matbudsjettet for fleire dager, og det på en høyst ordinær tirsdag... Nei, blir nok fiskeboller i morgen.

''Ja, jeg tror snart du må betale meg penger hvis du skal få lov til å fortsette som superego;-)''

Hehe, ser poenget ditt, men har ikke lagt slike utgifter inn i budsjettet enda ;-)

Ahhr, jeg må finne meg noen mer lettlurte egos.

Fortsetter under...

Den er vel 7 ? år gammel, og har gjort jobben sin. Nå prøver vi en tekstilsofa. Jeg er i utgangspunktet kun interessert i hud, men greit å prøve noe nytt.

Jeg slapp hvit skinnsofa. Puh!

Aha. Jeg husker den fine hvite skinnsofaen, nemlig. Men den ble ikke noe av nei. Greit. Da er jeg oppdatert på den fronten.

Synes det var et lurt tips i en annen tråd her om å følge med på tilbudsaviser. Såfremt man ikke bruker masse penger på å komme seg dit. Vi bor i en by og nå i to uker har ICA Maxi hatt gode tilbud. Ene uken 10 kroners tilbud, og denne uken 40% på frossenfisk fra Findus. Synes dette er langt mer attraktivt enn å bare handle billigmerker.

Du kan sikkert dra i butikken flere ganger i uka, bare du er nøye på å ikke handle mer enn du trenger.

Samt å passe på at man spiser opp det man har, før det går ut. Samt middagsrester.

''Allikevel passer jeg på at vi aldri overskrider 1000 kroner i uka.''

Jeg er mektig imponert og ikke minst inspirert!

Bruker du ukesmenyer og innkjøp en gang pr uke? Veit det er mye å spare på det, men sliter med å være så strukturert...

Ja, jeg bruker ukesmenyer og lager mat i store porsjoner, slik at jeg alltid fryser ned halvparten. Slik begrenser jeg innkjøp av mange forskjellige dyre ingredienser. Hvis man trenger muskatgresskar til en rett, så er det fint om man bruker det opp ved å lage dobbel porsjon, for eksempel. Da slipper man å tenke på en middag neste uke.

I tillegg har jeg en del ukesmenyer klare som bruker opp hverandres ingredienser. For eksempel spansk hamburger og en breiflabboppskrift som begge bruker chorizopølse.

Ja, jeg bruker ukesmenyer og lager mat i store porsjoner, slik at jeg alltid fryser ned halvparten. Slik begrenser jeg innkjøp av mange forskjellige dyre ingredienser. Hvis man trenger muskatgresskar til en rett, så er det fint om man bruker det opp ved å lage dobbel porsjon, for eksempel. Da slipper man å tenke på en middag neste uke.

I tillegg har jeg en del ukesmenyer klare som bruker opp hverandres ingredienser. For eksempel spansk hamburger og en breiflabboppskrift som begge bruker chorizopølse.

Takk for svært gode tips, nitty-gritty!

Altså, dette burde jeg ha skjønt for lenge siden som eneforsørger i en alder av 40+, men nå fikk jeg en aha-opplevelse... I trange perioder er man ikke prisgitt tomatsuppe eller fiskepinner - man kan likevel nyte god mat med en god dose planlegging.

Jeg hadde egentlig ikke noen nyttårsforsetter, men nå ser jeg at potensialet er stort :-)

Annonse

Takk for svært gode tips, nitty-gritty!

Altså, dette burde jeg ha skjønt for lenge siden som eneforsørger i en alder av 40+, men nå fikk jeg en aha-opplevelse... I trange perioder er man ikke prisgitt tomatsuppe eller fiskepinner - man kan likevel nyte god mat med en god dose planlegging.

Jeg hadde egentlig ikke noen nyttårsforsetter, men nå ser jeg at potensialet er stort :-)

Så bra :)

Jeg postet en del oppskrifter som er godt egnet til nedfrysing for en stund siden, men jeg har dessverre ikke linkene lagret.

Gjest Modern77

Jeg har ikke noe direkte budsjett, men jeg prøver å skrive handleliste og handle for maks så og så mye. Budsjetterer med at jeg må ha minst 4000 i mnd til mat og husholdning hver mnd, det klarer vi oss greit på, men som regel blir det jo litt mer da :-)

Setter av et fast beløp hver mnd til utgiftskonto så vi har til uventede og ventede regninger, f.eks. strøm og tannlege... så slipper vi å få så altfor stort sjokk.

Til å begynne med da jeg flyttet fra eksen førte jeg nøyaktig budsjett over hva som kom inn og hva som gikk ut. Da jeg så at det gikk greit og hadde fått det litt inn i fingrene hva som gikk og ikke kuttet jeg det ut.

Nå følger jeg med på matbutikkens tilbudsaviser og kjøper en god del på tilbud når jeg kan. Kjekt å vite at man alltids har noe i fryseren. :o)

Gjest Elextra

Til å begynne med da jeg flyttet fra eksen førte jeg nøyaktig budsjett over hva som kom inn og hva som gikk ut. Da jeg så at det gikk greit og hadde fått det litt inn i fingrene hva som gikk og ikke kuttet jeg det ut.

Nå følger jeg med på matbutikkens tilbudsaviser og kjøper en god del på tilbud når jeg kan. Kjekt å vite at man alltids har noe i fryseren. :o)

''Til å begynne med da jeg flyttet fra eksen førte jeg nøyaktig budsjett over hva som kom inn og hva som gikk ut. ''

*kremt* Vet du forskjell på budsjett og regnskap?

Synes det var et lurt tips i en annen tråd her om å følge med på tilbudsaviser. Såfremt man ikke bruker masse penger på å komme seg dit. Vi bor i en by og nå i to uker har ICA Maxi hatt gode tilbud. Ene uken 10 kroners tilbud, og denne uken 40% på frossenfisk fra Findus. Synes dette er langt mer attraktivt enn å bare handle billigmerker.

Du kan sikkert dra i butikken flere ganger i uka, bare du er nøye på å ikke handle mer enn du trenger.

Samt å passe på at man spiser opp det man har, før det går ut. Samt middagsrester.

Jepp. Jeg skal skjerpe meg når det gjelder å ikke kjøpe ting jeg ikke trenger og spise opp før man kjøper ny mat.

Jeg kommer alltid ut av ica maxi med altfor masse, så jeg holder meg unna den butikken for tida. Selv om jeg syns de har bra tilbud. Jeg sjekker av og til tilbudsweb der mange av tilbudsavisene ligger ute.

''Til å begynne med da jeg flyttet fra eksen førte jeg nøyaktig budsjett over hva som kom inn og hva som gikk ut. ''

*kremt* Vet du forskjell på budsjett og regnskap?

Jojo - men når jeg førte det jeg kaller et budsjett så jeg jo fort hvor mye jeg måtte sette av til strøm, telefon, andre regninger, mat og forefallende. :o)

Annonse

Ja, jeg har budsjett som jeg har laget i excel, tilpasset mine behov.

Jeg får inn penger fire ganger hver måned, og har defor laget et budjett hvor utgiftene hver måned er fordelt på disse fire (barnetrygd, AAPx2 og bidrag.

Har satt opp budsjett ut året og lagt inn alle faste utgifter. Jeg har en budsjettkonto (i banken) hvor jeg setter av penger til større regninger som jeg ser ikke vil kunne dekkes av f.eks en AAP. Hva som går inn og ut av budsjettkontoen, har jeg også med som fast del i budsjettet.

Når noe er betalt, endrer jeg skriftfargen fra svart til grå. Det er mye snopt i budsjettet mitt, som er tilpasset mine egne ønsker og jeg vil si jeg har stålkontroll på økonomien :)

Ja, jeg har budsjett som jeg har laget i excel, tilpasset mine behov.

Jeg får inn penger fire ganger hver måned, og har defor laget et budjett hvor utgiftene hver måned er fordelt på disse fire (barnetrygd, AAPx2 og bidrag.

Har satt opp budsjett ut året og lagt inn alle faste utgifter. Jeg har en budsjettkonto (i banken) hvor jeg setter av penger til større regninger som jeg ser ikke vil kunne dekkes av f.eks en AAP. Hva som går inn og ut av budsjettkontoen, har jeg også med som fast del i budsjettet.

Når noe er betalt, endrer jeg skriftfargen fra svart til grå. Det er mye snopt i budsjettet mitt, som er tilpasset mine egne ønsker og jeg vil si jeg har stålkontroll på økonomien :)

Du er flink! Jeg har ikke slålkontroll på økonomien og noe av grunnen til det kan være at jeg må innse at jeg har lite penger tilgjengelig for alt det jeg har lyst på. Men, jeg prøver nå å skjerpe meg. Eller jeg må jo skjerpe meg for nå skal lånekassen ha penger, og trygdekortet skal betales og jeg har kjøpt noen programmer med kredittkortet og jeg vil på studietur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...