Gå til innhold

Innvilget uføretrygd, hva fylle dagene med?

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor du mener det skal være et tulleinnlegg? Vi må være åpne for at det er store forskjeller i hvorfor folk er uføre, og kanskje har man ikke kroppslige hindringer, og kanskje flyr man ikke til behandling som tar tid og penger... Jeg gjør f.eks. ikke det, da det ikke er noe mer å behandle - rett og slett. Derimot bruker jeg mye av tida mi på å trene, og slik sett kan vel det sees på som behandling, da jeg er avhengig av å trene for å holde kroppen sånn nogenlunde i dag.

Uansett skjønner jeg tankegangen med at det fort kan bli kjedelig - jeg kjeder meg masse, men prøver så godt jeg kan å fylle tida mi med de aktivitetene jeg er i stand til å utføre...ellers ligger jeg på sofaen og orker ingenting.

''...ellers ligger jeg på sofaen og orker ingenting.''

Jeg håper du liker - og orker - å se på gode filmer, serier etc?

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

22

• Dorthe

14

• Angustia

8

• hidi, the scorpion

5

''...ellers ligger jeg på sofaen og orker ingenting.''

Jeg håper du liker - og orker - å se på gode filmer, serier etc?

Ja, det gjør jeg, dessuten leser jeg masse bøker (men det kom vel ikke som noen overraskelse på noen?) ;-)

Gjest høstløv

Du skrev lenger opp at du i utgangspunktet ikke har noen begrensninger, så det er litt vanskelig å forstå hva du mener.

De fleste har nok en følelse av at "ingen begrensninger - fungerer greit i kropp og sjel" ikke er helt forenlig med å være ufør. Men jeg har forståelse for at du ikke forteller oss alt.

Hvis Nina Nilsen er ditt virkelige navn, bør du undertegne med noe annet.

Hva med syns- eller hørselshemmet?

Hva med syns- eller hørselshemmet?

Da ville jeg nok ikke brukt uttrykket "ingen begrensninger" i forhold til arbeidslivet. Men det blir veldig hypotetisk å gjette slik - og som jeg også skrev, har jeg forståelse for at man ikke bretter ut alt.

Gjest Nina Nilsen

Du skrev lenger opp at du i utgangspunktet ikke har noen begrensninger, så det er litt vanskelig å forstå hva du mener.

De fleste har nok en følelse av at "ingen begrensninger - fungerer greit i kropp og sjel" ikke er helt forenlig med å være ufør. Men jeg har forståelse for at du ikke forteller oss alt.

Hvis Nina Nilsen er ditt virkelige navn, bør du undertegne med noe annet.

''Du skrev lenger opp at du i utgangspunktet ikke har noen begrensninger, så det er litt vanskelig å forstå hva du mener''

I dagliglivet har jeg få begrensninger i forhold til å være i aktivitet. Og jeg er verken syn eller hørselshemmet. Men lokale og geografiske forhold gjør sitt til at NAV har anbefalt meg å søke uføretrygd.

Annonse

Gjest slabbedask

''Du skrev lenger opp at du i utgangspunktet ikke har noen begrensninger, så det er litt vanskelig å forstå hva du mener''

I dagliglivet har jeg få begrensninger i forhold til å være i aktivitet. Og jeg er verken syn eller hørselshemmet. Men lokale og geografiske forhold gjør sitt til at NAV har anbefalt meg å søke uføretrygd.

Så man kan innvilges uføretrygd hvis det ikke er arbeid å få i bygda?

Gjest Nina Nilsen

Da ville jeg nok ikke brukt uttrykket "ingen begrensninger" i forhold til arbeidslivet. Men det blir veldig hypotetisk å gjette slik - og som jeg også skrev, har jeg forståelse for at man ikke bretter ut alt.

Ingen begrensninger var kanskje litt klønete skrevet. Men hvis jeg skulle skrive eksakt hvilke arbeidsoppgaver jeg ikke kunne utføre i en jobbsituasjon hadde det blitt blankt. Og det sto faktisk blankt i uføresøknaden min også.

Jeg kan både løpe å gå, løfte og bære hvis du skjønner.Og jeg er sosial og utadvendt.

Lokale og geografiske forhold som årsak til uføretrygd?? Jaja, skulle gjerne ha snakket med ditt NAV-kontor. Som arbeidsledig blir man jo pålagt å reise hvor som helst i landet for å ta en evt. ledig jobb, hvis ikke mister man arbeidsledighetstrygden sin...

''I dagliglivet har jeg få begrensninger i forhold til å være i aktivitet. Og jeg er verken syn eller hørselshemmet. Men lokale og geografiske forhold gjør sitt til at NAV har anbefalt meg å søke uføretrygd.''

Nina Nilsen, jeg ber deg om å nyansere litt her, uten å gå i detalj om hvorfor du fikk innvilga uføretrygd.

Innleggene dine bidrar til å stigmatisere de som er uføretrygda. Dette er et nåløye som blir trangere og trangere, og saken avgjøres ikke av EN saksbehandler i NAV.

"Lokale og geografiske forhold" berettiger ikke til uførestønad uansett hvor du har valgt å bosette deg. Jeg føler at du nører opp under fordommer mot uføre med innleggene dine, og jeg tviler sterkt på din framstilling av saken. I så fall er "Tips VG" neste...

Annonse

Gjest høstløv

Da burde vedkommende ha vært i jobb og er antagelig en av de 90 000 som ikke får jobb selv om de ønsker det.

Trådstarter benekter å være syns- eller hørselshemmet. Se annet steds i tråden.

Hvorfor får en innvilget uførestønad, når en tilsynelatende er frisk, rask og rørig, uten synlige eller usynlige funksjonshemninger?

Gjest Nina Nilsen

Lokale og geografiske forhold som årsak til uføretrygd?? Jaja, skulle gjerne ha snakket med ditt NAV-kontor. Som arbeidsledig blir man jo pålagt å reise hvor som helst i landet for å ta en evt. ledig jobb, hvis ikke mister man arbeidsledighetstrygden sin...

''Som arbeidsledig blir man jo pålagt å reise hvor som helst i landet for å ta en evt. ledig jobb, hvis ikke mister man arbeidsledighetstrygden sin...

''

Dette gjelder friske personer. Jeg har selvsagt ikke fått innvilget uføretrygd fordi det ikke er arbeid i bygda. Men hvis jeg hadde bodd i storbyen hadde jeg nok arbeidet litt. Ingen tvil om det.

Gjest høstløv

''I dagliglivet har jeg få begrensninger i forhold til å være i aktivitet. Og jeg er verken syn eller hørselshemmet. Men lokale og geografiske forhold gjør sitt til at NAV har anbefalt meg å søke uføretrygd.''

Nina Nilsen, jeg ber deg om å nyansere litt her, uten å gå i detalj om hvorfor du fikk innvilga uføretrygd.

Innleggene dine bidrar til å stigmatisere de som er uføretrygda. Dette er et nåløye som blir trangere og trangere, og saken avgjøres ikke av EN saksbehandler i NAV.

"Lokale og geografiske forhold" berettiger ikke til uførestønad uansett hvor du har valgt å bosette deg. Jeg føler at du nører opp under fordommer mot uføre med innleggene dine, og jeg tviler sterkt på din framstilling av saken. I så fall er "Tips VG" neste...

''Jeg føler at du nører opp under fordommer mot uføre med innleggene dine,''

Dette er jeg helt enig i!

Gjest Nina Nilsen

Jeg har ikke fått trygd lagt i hendene sånn lettvint og greit. Det har vært et langt løp. Og jeg ønsker ikke å være ufør. Men innser at det er riktig akkurat nå. Og NAV har anbefalt meg å søke. Jeg har ønsket å ta utdannelse, men fikk avslag. Kunne jo studert hjemme, men det blir ikke på NAV sin regning.

''Som arbeidsledig blir man jo pålagt å reise hvor som helst i landet for å ta en evt. ledig jobb, hvis ikke mister man arbeidsledighetstrygden sin...

''

Dette gjelder friske personer. Jeg har selvsagt ikke fått innvilget uføretrygd fordi det ikke er arbeid i bygda. Men hvis jeg hadde bodd i storbyen hadde jeg nok arbeidet litt. Ingen tvil om det.

Sorry, men hvis du kan arbeide i storbyen, så kan du jobbe på landet også... slik er det bare. Enten så har du restarbeidsevne, eller så har du det ikke, og det er denne restarbeidsevnen som skal betraktes når man får eller ikke får innvilget uførestønad - ikke muligheten til å få jobb der du bor.

Jeg har ikke fått trygd lagt i hendene sånn lettvint og greit. Det har vært et langt løp. Og jeg ønsker ikke å være ufør. Men innser at det er riktig akkurat nå. Og NAV har anbefalt meg å søke. Jeg har ønsket å ta utdannelse, men fikk avslag. Kunne jo studert hjemme, men det blir ikke på NAV sin regning.

Så studer hjemme da - selv... Hvis du er i stand til å studere hjemme, men velger å ikke gjøre det fordi NAV ikke tar regninga, så blir jeg bare enda mer irritert på deg og din holdning!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...