Gå til innhold

Innvilget uføretrygd, hva fylle dagene med?

Anbefalte innlegg

Så man kan innvilges uføretrygd hvis det ikke er arbeid å få i bygda?

''Så man kan innvilges uføretrygd hvis det ikke er arbeid å få i bygda?''

Nei, det kan man definitivt ikke - det er heldigvis ikke slik systemet fungerer!

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

22

• Dorthe

14

• Angustia

8

• hidi, the scorpion

5

Trådstarter benekter å være syns- eller hørselshemmet. Se annet steds i tråden.

Hvorfor får en innvilget uførestønad, når en tilsynelatende er frisk, rask og rørig, uten synlige eller usynlige funksjonshemninger?

Det er mange ting folk får uføretrygd for som er ganske på trynet og så er det mange som sliter seg ihjel med å få det som virkelig trenger det.

Jeg tror kanskje at endel ser på deg og meg og tar det som en selvfølge at vi ikke jobber, mens folk er mistenksomme på andre hvor ingenting synes.

For å være ærlig så skjønner jeg meg ikke helt på NAV og hele systemet deres, og i hvert fall ikke det de kaller skjønn. Dessuten så er det litt sånn at når folk bor i store byer så blir de sendt på arbeid med bistand, på kurs, arbeidstrening, men når folk bor på landet så finnes det ikke slike muligheter og dermed går de rett på uføretrygd, fortjent eller ikke.

Gjest Nina Nilsen

Sorry, men hvis du kan arbeide i storbyen, så kan du jobbe på landet også... slik er det bare. Enten så har du restarbeidsevne, eller så har du det ikke, og det er denne restarbeidsevnen som skal betraktes når man får eller ikke får innvilget uførestønad - ikke muligheten til å få jobb der du bor.

'Sorry, men hvis du kan arbeide i storbyen, så kan du jobbe på landet også... slik er det bare''

Jeg kan og vil arbeide. Men jeg trenger en arbeidsplass og en arbeidsgiver. Og en jobb jeg kan utføre uten å bli syk. Dette kan ikke NAV hjelpe meg med.

''Så man kan innvilges uføretrygd hvis det ikke er arbeid å få i bygda?''

Nei, det kan man definitivt ikke - det er heldigvis ikke slik systemet fungerer!

''Nei, det kan man definitivt ikke - det er heldigvis ikke slik systemet fungerer!''

Trådstarter sier jo at hun kunne ha jobbet hvis hun hadde bodd i en storby, men ikke når hun bor på landet - så hva slags konklusjon skal vi trekke ut av det da?

'Sorry, men hvis du kan arbeide i storbyen, så kan du jobbe på landet også... slik er det bare''

Jeg kan og vil arbeide. Men jeg trenger en arbeidsplass og en arbeidsgiver. Og en jobb jeg kan utføre uten å bli syk. Dette kan ikke NAV hjelpe meg med.

Jeg velger å snu godsida til, og tro at du ordlegger deg noe helt utrolig klønete, du styrker overhodet ikke din sak... Det du sier faller helt utenfor min fatteevne når det gjelder å få innvilget uføre (som forresten ikke heter uføre lenger, men Arbeidsavklaringspenger)...

Du har sikker "dine ting" å slite med, men likevel klarer jeg ikke å se hva slags jobb du kan utføre i byen som du ikke kan utføre der du bor nå, eller lignende jobb.... At man ikke finner arbeids og arbeidsgiver kvalifiserer i beste fall til arbeidsledighetstrygd, ikke uføre...

Gjest Nina Nilsen

Jeg velger å snu godsida til, og tro at du ordlegger deg noe helt utrolig klønete, du styrker overhodet ikke din sak... Det du sier faller helt utenfor min fatteevne når det gjelder å få innvilget uføre (som forresten ikke heter uføre lenger, men Arbeidsavklaringspenger)...

Du har sikker "dine ting" å slite med, men likevel klarer jeg ikke å se hva slags jobb du kan utføre i byen som du ikke kan utføre der du bor nå, eller lignende jobb.... At man ikke finner arbeids og arbeidsgiver kvalifiserer i beste fall til arbeidsledighetstrygd, ikke uføre...

''Jeg velger å snu godsida til, og tro at du ordlegger deg noe helt utrolig klønete, du styrker overhodet ikke din sak''

Takk for at du viser forståelse. Denne saken er ikke så lettvint som den kanskje virker . Jeg orker ikke bruke tid og energi på å "forsvare" meg her inne. Saken min er grundig utredet av NAV så jeg har ikke dårlig samvittighet overfor noe.

Annonse

Gjest høstløv

Det er mange ting folk får uføretrygd for som er ganske på trynet og så er det mange som sliter seg ihjel med å få det som virkelig trenger det.

Jeg tror kanskje at endel ser på deg og meg og tar det som en selvfølge at vi ikke jobber, mens folk er mistenksomme på andre hvor ingenting synes.

For å være ærlig så skjønner jeg meg ikke helt på NAV og hele systemet deres, og i hvert fall ikke det de kaller skjønn. Dessuten så er det litt sånn at når folk bor i store byer så blir de sendt på arbeid med bistand, på kurs, arbeidstrening, men når folk bor på landet så finnes det ikke slike muligheter og dermed går de rett på uføretrygd, fortjent eller ikke.

Da er det ikke rart at antall uføretrygdede øker.

Regjeringen bør gjøre noe med denne problematikken i stedet for å stramme inn på trygdene til de som ikke har reelle muligheter til å greie seg i inntektsbringende arbeid.

''Nei, det kan man definitivt ikke - det er heldigvis ikke slik systemet fungerer!''

Trådstarter sier jo at hun kunne ha jobbet hvis hun hadde bodd i en storby, men ikke når hun bor på landet - så hva slags konklusjon skal vi trekke ut av det da?

''Trådstarter sier jo at hun kunne ha jobbet hvis hun hadde bodd i en storby, men ikke når hun bor på landet - så hva slags konklusjon skal vi trekke ut av det da?''

Min konklusjon er at her ligger det mye annet og veldokumentert til grunn. Viss ikke hadde trådstarter hatt dagpenger eller sosialstønad, ikke uførepensjon.

Meiner ikke at trådstarter skal brette ut historikken sin, men for meg er det viktig å poengtere at uføretrygd ikke er noe man får kasta etter seg - verken av NAV eller helsevesen.

Dette kan jeg tilfeldigvis en del om etter å ha jobba i Aetat / NAV i 11 år, og jeg blei en smule provosert på en del av mine brukeres vegne..

''Dessuten så er det litt sånn at når folk bor i store byer så blir de sendt på arbeid med bistand, på kurs, arbeidstrening, men når folk bor på landet så finnes det ikke slike muligheter og dermed går de rett på uføretrygd, fortjent eller ikke.''

Dette er ikke riktig, Dorthe! Har ikke tid til å skrive meir nå, men titter gjerne innom tråden i kveld :-)

''Trådstarter sier jo at hun kunne ha jobbet hvis hun hadde bodd i en storby, men ikke når hun bor på landet - så hva slags konklusjon skal vi trekke ut av det da?''

Min konklusjon er at her ligger det mye annet og veldokumentert til grunn. Viss ikke hadde trådstarter hatt dagpenger eller sosialstønad, ikke uførepensjon.

Meiner ikke at trådstarter skal brette ut historikken sin, men for meg er det viktig å poengtere at uføretrygd ikke er noe man får kasta etter seg - verken av NAV eller helsevesen.

Dette kan jeg tilfeldigvis en del om etter å ha jobba i Aetat / NAV i 11 år, og jeg blei en smule provosert på en del av mine brukeres vegne..

Jeg er fullstendig klar over at det også er slik du beskriver, men vi har også sett utallige eksempler på at mennesker som absolutt ikke har rett på uføretrygd likevel får det. Kanskje har ikke du opplevd det i din jobb, og dere fulgte reglene til punkt og prikke, men det er ikke det samme som at det ikke skjer feil noe sted...

''Dessuten så er det litt sånn at når folk bor i store byer så blir de sendt på arbeid med bistand, på kurs, arbeidstrening, men når folk bor på landet så finnes det ikke slike muligheter og dermed går de rett på uføretrygd, fortjent eller ikke.''

Dette er ikke riktig, Dorthe! Har ikke tid til å skrive meir nå, men titter gjerne innom tråden i kveld :-)

Det er min erfaring, men den er fra Oslo og fra kanskje 5 -10 år gammel. Men jeg hører gjerne på det du har lyst å si seinere i dag, jeg anser deg som et fornuftig menneske ;o)

Hvorfor får en innvilget uførestønad, når en tilsynelatende er frisk, rask og rørig, uten synlige eller usynlige funksjonshemninger?

Kanskje hun er i fin form når hun får den roen hun trenger, men blir syk av å jobbe i den typen jobber en kan få der hun bor? Da kan det jo tenkes at det finnes flere jobber av typen hun kunne greid i en større by. Jeg kan ikke tenke meg så mange andre gode forklaringer på uføretrygding av folk som fungerer bra, men det er kanskje bare jeg som er fantasiløs i dag:)

''Vet jo ikke hvilke begrensninger du har. Selv er jeg frisk i kroppen og bruker det jeg har av overskudd på trening/tur.''

Jeg har i utgangspunktet ingen begrensninger og liker godt både å trene å gå tur. Tur går jeg hver dag,men ofte ender jeg opp med den samme kjedelige løypa.

Hvis du ikke har noen begrensninger, kan du vel jobbe?

Annonse

Det er slik det har blitt i Norge

Da er det ikke rart at antall uføretrygdede øker.

Regjeringen bør gjøre noe med denne problematikken i stedet for å stramme inn på trygdene til de som ikke har reelle muligheter til å greie seg i inntektsbringende arbeid.

Jeg synes NAV skulle hatt sin egen avdeling for å skaffe funksjonshemmede jobb hvor arbeidsgiveren var pålagt å ansette dem. For samme lønn som alle andre. Da tar jeg selvfølgelig med i betraktningen at man sjøl ikke søker på en jobb hvor man har begrensninger. Man bør kunne utføre arbeidet på samme linje som de andre arbeidstakerne ellers så blir det feil.

''Du skrev lenger opp at du i utgangspunktet ikke har noen begrensninger, så det er litt vanskelig å forstå hva du mener''

I dagliglivet har jeg få begrensninger i forhold til å være i aktivitet. Og jeg er verken syn eller hørselshemmet. Men lokale og geografiske forhold gjør sitt til at NAV har anbefalt meg å søke uføretrygd.

Da bør du flytte for å få deg jobb, slik mange av oss har vært nødt til.

Jeg har ikke fått trygd lagt i hendene sånn lettvint og greit. Det har vært et langt løp. Og jeg ønsker ikke å være ufør. Men innser at det er riktig akkurat nå. Og NAV har anbefalt meg å søke. Jeg har ønsket å ta utdannelse, men fikk avslag. Kunne jo studert hjemme, men det blir ikke på NAV sin regning.

Du har ingen fysiske eller psykiske begrensninger, men forventer at NAV dekker utdannelsen din?

Slike som deg skulle hatt juling.

Ja, det gjør jeg, dessuten leser jeg masse bøker (men det kom vel ikke som noen overraskelse på noen?) ;-)

Godt :-)

Hehe,- nei bøker burde du jo like (som nicket tilsier) - og jeg har vel fått med meg at du pleier å "blande deg" i sånne bok-anbefalings-tråder...

Men,- jeg vil jo tro det er litt mindre slitsomt å se på film enn å lese...

Godt :-)

Hehe,- nei bøker burde du jo like (som nicket tilsier) - og jeg har vel fått med meg at du pleier å "blande deg" i sånne bok-anbefalings-tråder...

Men,- jeg vil jo tro det er litt mindre slitsomt å se på film enn å lese...

Jeg klarer ikke å lese, jeg klarer bare å se på tvserier og til nød filmer Jeg har lest i hele midt liv og har mye bøker hjemme, men har ikke konsentrasjon til å lese. Den forsvant med smertestillende og andre medikamenter for å døyve smertene jeg har.

Gjest Elextra

Jeg klarer ikke å lese, jeg klarer bare å se på tvserier og til nød filmer Jeg har lest i hele midt liv og har mye bøker hjemme, men har ikke konsentrasjon til å lese. Den forsvant med smertestillende og andre medikamenter for å døyve smertene jeg har.

Huff, det må være trist ikke å kunne lese :(.

Men nå har en jo lydbøker! :) Antar du kan ha glede av disse, eller gjelder det samme?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...