Gå til innhold

Innvilget uføretrygd, hva fylle dagene med?

Anbefalte innlegg

''

ER de...? Om noen vil bytte mine smerter, søvnløshet og gangvansker, pluss det lille jeg får i trygd, så bytter jeg så gjerne!''

Jeg også!

Ellers kan du lese svaret mitt til Bookworm rett under her. Noen sier rett ut at de er misunnelige, utrolig nok!

''Noen sier rett ut at de er misunnelige, utrolig nok!''

De fleste som sier det, sier det nok litt sleivete - ikke fordi de _egentlig_ mener det.

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

22

• Dorthe

14

• Angustia

8

• hidi, the scorpion

5

hidi, the scorpion

En bekjent av meg er høyskoleutdannet men uføretrygdet pga hjerneslag. Hun var til oppfølgingsundersøkelse på poliklinikken og sykepleieren som gjennomførte denne sa direkte at hun var misunnelig på henne for at hun slapp å stå opp og skrape bil og dra på jobb i kulden.

Forstå det hvem som kan?

Jeg forstår det ikke:(

Da jeg var i jobb, så skiftet jeg fra sommerdekk til vinterdekk, og skrapte is;) Var til og med på jobb i tide...;))

''Du har ingen fysiske eller psykiske begrensninger, men forventer at NAV dekker utdannelsen din?

Slike som deg skulle hatt juling.

''

Nå er saken her snudd helt på hodet....jeg har ikke nevnt noen steder hva som feiler meg, og konklusjonen her at jeg ikke feiler noen ting, jeg jobber ikke fordi jeg bor på landet, jeg går hjemme og venter på at NAV skal dekke utdannelsen min. Jeg er en snylter og burde vært meldt og noen truer med å tipse VG.

Jeg har en diagnose, jeg har vært på attføring. Jeg har gjennomgådd kurs og arbeidstrening. Jeg har brukt mange, mange år på å prøve. Men det fungerer ikke.

''og noen truer med å tipse VG.''

Beklager at du oppfatta det slik, Nina, det var absolutt ikke meint som en trussel!

I innlegget ditt fikk jeg inntrykk av at man får uføretrygd om man ikke får jobb der en bor, det var da jeg tenkte at OM det var slik (noe det ikke er), burde virkelig media sette fokus på regelverk og praksis ift Folketrygdloven - ikke _din_ sak.

Men jeg ser at det var en klønete formulering fra min side, og det var som sagt ikke personlig meint!

Gjest Nina Nilsen

Nei, men du må nok passe deg litt når du skriver at du ikke har psykiske eller fysiske begrensninger, det er ikke så rart at folk reagerer siden du skriver under ukjent nick og du sier at du ikke er syk.

Det er lett å bli misforstått her inne hvis man ikke forklarer skikkelig, så du burde kanskje prøve en gang til. Det hadde kanskje vært like greit for du får svar etter hva du skriver sjøl.

''Nei, men du må nok passe deg litt når du skriver at du ikke har psykiske eller fysiske begrensninger, det er ikke så rart at folk reagerer siden du skriver under ukjent nick og du sier at du ikke er syk.

''

Jeg spurte etter gode råd for hvordan jeg skulle bruke dagene til noe med mening i når jeg var hjemme hele dagen. Med ingen begrensninger fysisk og psykisk mener jeg at både kroppen og hodet fungerer greit. Skriver man at man er ufør pga psyken blir svarene her annerledes. Man er jo tross alt på DOL..

Gjest høstløv

''Nei, men du må nok passe deg litt når du skriver at du ikke har psykiske eller fysiske begrensninger, det er ikke så rart at folk reagerer siden du skriver under ukjent nick og du sier at du ikke er syk.

''

Jeg spurte etter gode råd for hvordan jeg skulle bruke dagene til noe med mening i når jeg var hjemme hele dagen. Med ingen begrensninger fysisk og psykisk mener jeg at både kroppen og hodet fungerer greit. Skriver man at man er ufør pga psyken blir svarene her annerledes. Man er jo tross alt på DOL..

''Med ingen begrensninger fysisk og psykisk mener jeg at både kroppen og hodet fungerer greit. Skriver man at man er ufør pga psyken blir svarene her annerledes.''

Det er misvisende å si at hodet fungerer greit om en sliter psykisk.

hidi, the scorpion

''

''Jeg spurte etter gode råd for hvordan jeg skulle bruke dagene til noe med mening i når jeg var hjemme hele dagen. Med ingen begrensninger fysisk og psykisk mener jeg at både kroppen og hodet fungerer greit. Skriver man at man er ufør pga psyken blir svarene her annerledes. Man er jo tross alt på DOL..''

Men hvis alt hos deg fungerer, så lurer jo man jo på hva som ikke fungerer!

Annonse

''

Problemet er at ingen kan svare før de vet omtrent hvorfor du har fått uføretrygd. Hvis jeg hadde spurt så hadde garantert ingen bedt meg gå på ski eller dra på treningsstudio.

Nå er jeg ikke den rette å spørre for jeg er av dem som kjeder vettet av meg hjemme. Så mitt forslag til deg er det selvfølgelig å gjøre det jeg har lyst til og ikke kan, gå på ski, gå på treningsstudio, tren yoga, zumba, spinning ol. Gå på tangokurs, gå på besøk til gamle slektninger, skaff deg en hund å gå tur med den, gå på kafe med en venninne. Du har jo utrolig mange muligheter. Legg merke til at jeg ikke foreslår håndarbeide for det er det verste jeg vet ;o)

Jeg regner med at dette ikke er et seriøst innlegg. Det er nemlig ikke noe som heter tidsbegrenset uføretrygd lenger. Enten får man varig uføretrygd - og da skal du være helt arbeidsufør, og ha forsøkt ut attføringsopplegg eller restarbeidsevne - eller så får man AAP (arbeidsavklaringspenger). For å få sistnevnte må du enten følge et behandlingsopplegg eller en arbeidsutprøving.

Jeg regner med at dette ikke er et seriøst innlegg. Det er nemlig ikke noe som heter tidsbegrenset uføretrygd lenger. Enten får man varig uføretrygd - og da skal du være helt arbeidsufør, og ha forsøkt ut attføringsopplegg eller restarbeidsevne - eller så får man AAP (arbeidsavklaringspenger). For å få sistnevnte må du enten følge et behandlingsopplegg eller en arbeidsutprøving.

Beklager, jeg hadde ikke lest det du skrev lenger ned, om hva du har forsøkt og sånn. Men fortsatt er det ikke noe som heter tidsbegrenset uføretrygd, så det er kanskje varig uføretrygd du er blitt oppfordret til å søke.

Jeg vil anbefale deg å lage et ukentlig program for deg selv, der du går til biblioteket og leser aviser eller kikker på bøker (mye inspirasjon å få der), samt går små turer, kanskje på et treningssenter, og hva med Aktiv på Dagtid hvis det finns der du er. Få kontakt med andre i samme situasjon. Få deg en hobby å engasjere deg i.

''Med ingen begrensninger fysisk og psykisk mener jeg at både kroppen og hodet fungerer greit. Skriver man at man er ufør pga psyken blir svarene her annerledes.''

Det er misvisende å si at hodet fungerer greit om en sliter psykisk.

Hallo!!! Faktisk er de fleste psykisk syke ikke dumme i hodet :)

Gjest Nina Nilsen

''For å få sistnevnte må du enten følge et behandlingsopplegg eller en arbeidsutprøving''

Varig uføretrygd har jeg ikke. Det er korrekt at det kalles AAP. Men jeg følger ikke noe opplegg fra Nav. Det er flere år siden. Den gang jeg fikk innvilget kalte man det tidsbegrenset uføre.

Gjest høstløv

''Faktisk er de fleste psykisk syke ikke dumme i hodet ''

Det var ikke det jeg sa.

Men hvis tankene svirrer rundt psykiske problemer fungerer hodet ikke optimalt.

Annonse

En bekjent av meg er høyskoleutdannet men uføretrygdet pga hjerneslag. Hun var til oppfølgingsundersøkelse på poliklinikken og sykepleieren som gjennomførte denne sa direkte at hun var misunnelig på henne for at hun slapp å stå opp og skrape bil og dra på jobb i kulden.

Forstå det hvem som kan?

Vet du, jeg kan faktisk forstå bakgrunnen for den kommentaren, den er (slik jeg ser det) sagt i en litt sleivete tone, og den som uttrykker seg slik gjør det ut fra sin egen situasjon. Det vil si at de tenker seg den kroppen og helsa de har, men at de kan motta trygd... Det er som kjent ikke mulig, og vi som faktisk ER uføre, vet at det ikke er noen dans på roser. Men jeg forstår godt at det kan være vanskelig å sette seg inn i en tilværelse som styres av sykdom, og de friske tenker nok ofte bare på at vi "slipper" å jobbe...

Dette er da et forsøk på en forklaring, ikke det at jeg mener at det er greit at noen skal uttale seg slik...

''

''Man er jo tross alt på DOL..''

Jaja, og det må man da tenke på når man _framstiller_ seg selv som frisk på uføretrygd også;-)

''Enten får man varig uføretrygd - og da skal du være helt arbeidsufør''

Dette er ikke helt riktig, en kan få innvilget varig uføretrygd på prosent - 50 % eller mer...

Uff da - at hodet ikke fungerer greit er da virkelig ikke å si det samme som at psykisk syke er dumme!! Trekk inn klørne bittelitt da... Men det er jo nettopp i hodet problemet sitter når ham har en psykisk sykdom, enten ved tankekjør, angst, depresjoner, stemmer, hallusinasjoner... Ingenting av dette er det samme som at en person er dum, men alle kan legge begrensninger på ens ytelse i arbeidslivet...

Gjest Nina Nilsen

Hva har du gjort de siste årene du gått hjemme da?

I perioder har jeg jobbet. Ellers har det vært huslige sysler og familien som har vært min hovedgeskjeft. Nå som jeg vet at jeg ikke skal jobbe på en lang,lang stund og heller ikke behøver å tenke på den biten, blir jeg litt sånn rastløs og vet ikke helt hva jeg skal finne på.

Det er min erfaring, men den er fra Oslo og fra kanskje 5 -10 år gammel. Men jeg hører gjerne på det du har lyst å si seinere i dag, jeg anser deg som et fornuftig menneske ;o)

''Men jeg hører gjerne på det du har lyst å si seinere i dag, jeg anser deg som et fornuftig menneske ;o)''

Takk, Dorthe, det var hyggelig og veldig gjensidig :-)

Ok, her kommer det et veldig usammenhengende svar, føler jeg allerede:

Du nevnte forskjeller mellom NAV's tilbud på landsbygda ift byen. NAV samarbeider tett med ulike attføringsbedrifter, tiltaksarrangører og andre aktører, uansett hvor du bor. Tilbudet er ikke avhengig av hvor du bor, det er utstrakt i alle landets krinkelkroker.

Store og små samfunn har sine fordeler på hver sin måte, noen ganger kan det være gunstig å inngående kjennskap til lokale arbeidsgivere.

Skal ikke rosemale NAV nå (er smertelig klar over "hull" i systemet), men de siste åra har det vært massivt fokus på å redusere sjukefravær, begrense antall trygdemottakere og få uføretrygda (som kan og ønsker det) ut i arbeid. Det fins en rekke gode tiltak og gunstige ordninger i så måte uavhengig av bosted, men ingen kan dessverre trylle fram en egna arbeidsplass i passende stillingsprosent om det ikke er et behov i markedet.

Nåløyet for å få uføretrygd blir smalere og smalere, det er et økt press på både leger og NAV for å få ned statistikken.

Uføretrygda er en av NAV's prioriterte målgrupper - de skal være topp prioriterte ift jobb, utdanning og aktivitet. Mange vil nok føle det som å stange hodet i veggen enda en gang - og ingen kan garantere jobb i etterkant - men jeg oppfordrer de som kan og ønsker til å gjøre et forsøk. Virkemidlene og de økonomiske ressursene er der :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...