Gå til innhold

Likestilling dreper karrieren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• EnolaGay

7

• ShitDiddelyDo

3

• Angustia

3

Mest aktive i denne tråden

''At han var hjemme, i stedet for å gå på jobb? Og lot konen forsørge familien? Det ville neppe blitt så positivt mottatt.''

Tror du har rett i det...

''Hvis det var som arbeidende alenefar, derimot, så ville han nok fått mer skryt enn arbeidende alenemødre.''

Helt klart!

'' Hvis han derimot var alenefar som ikke jobbet derimot, ville han nok få høre hvor mange alenemødre som jobber og passer barn.''

Det tror jeg er likt for både alenemødre og alenefedre...

Og jeg presterer å skrive setninger med "derimot" alt for mange ganger! :-)

Med vennlig hilsen

''Men hvorfor har ikke kvinner lyst? Mangel på likestilling? Kultur? At "karrierekvinner" blir sett på som dårlige mødre, osv.''

Det må du spørre kvinner om. Tror det er mange hjemmeværende kvinner her, eller kvinner som ikke higer etter karriere.

Det jeg ikke forstår er hvorfor dette er noe negativt, eller et problem i det hele tatt.

De som vil har muligheten, men de som ikke vil bør også ha den muligheten uten at det er negativt. Det gjelder selvfølgelig for menn også.

Men denne debatten har jeg ikke tid til. Om et par timer sitter jeg på flytoget, og om rundt et døgn ligger mitt kritthvite legeme innsmurt i faktor 20 mens strupen leskes med en iskald Singha. :)

God tur! :-)

Nyt!

Med vennlig hilsen

''Nei, men vi blir ikke presset ut i det på samme måte som kvinnene har blitt de siste årene, og jeg tror nok flere kvinner enn menn ville vært komfortable med en vanlig jobb, mye tid med barn, osv.''

Hjemmeværende menn er da mindre akseptert enn hjemmeværende kvinner?

''Og dette burde være greit, både for menn og kvinner, i stedet føres det en misforstått kamp der det helst skal være 50 % menn og kvinner i diverse ledelser, selv om det ikke er i nærheten av like mange kvinner som menn som i det hele tatt har lyst.''

Men hvorfor har ikke kvinner lyst? Mangel på likestilling? Kultur? At "karrierekvinner" blir sett på som dårlige mødre, osv.

''Tror nok Eia hadde noen poeng da han hudflettet forskerne som ikke mener det finnes antydning til forskjell på kjønnene (enkelte argumenterte til og med mot at det fantes kjønn), i vinter.''

Jeg tror mesteparten av det der er kulturelt. Altså, bare tenk på hvor mye ting har endret seg (både i Norge og i andre land) de siste 50-100 årene. Hadde det vært genetisk ville det knapt endre seg. Og det ville vært nesten likt i alle land.

Det er forskjeller også, men likestilling handler mest om å tilrettelegge for begge kjønn, men det inkluderer at det eksisterer rollemodeller.

''Alle burde få gjøre akkurat som de vil, men kvinner fortelles av mange likestillingsforkjempere hvordan de skal gjøre det, og det er disse som tegner et negativt bilde av f.eks. de som er hjemme med barn lenger enn permisjonstiden, de som jobber deltid for å få tid med barn, osv.''

Det er da mange flere som gjør det motsatte - som sier at barn har det ille i barnehager og at mødre burde passe på dem, og hele den leksen der. Det er langt "hardere" skyts å bli fortalt (særlig hentydninger) til at man er egoistisk og setter karriere foran ungene.

Med vennlig hilsen

''Men hvorfor har ikke kvinner lyst? Mangel på likestilling? Kultur? At "karrierekvinner" blir sett på som dårlige mødre, osv.''

Jeg kan jo bare snakke for meg selv - jeg har ingen interesse av å bli såkalt "karrierekvinne", synes jeg har mer enn nok med å oppdra to unger delvis på egenhånd (det er lederstilling nok for meg!), holde hus og heim x 2 i orden og sørge for å ha et godt kjæresteforhold + å gjøre det jeg skal på jobben, som jeg stortrives med. :o)

Det holder lenge for meg. Jeg har prøvd å ha en mellomlederstilling, men det er altså ikke noe jeg trives med.

Hei,

Nå synes jeg du blander to diskusjoner:

1) Likestilling (f. eks. er det forskjellig hvis kvinner eller menn er hjemme, osv osv)

2) Verdien (eller ikke) av å være hjemme vs. karriere.

Erfaringsmessig må man skille mellom de to for å få en nyttig diskusjon.

Med vennlig hilsen

''Nå synes jeg du blander to diskusjoner:''

Jeg syns det henger sammen i denne problemstillinga. Enola stiller et spørsmål om årsakene til at kvinner ikke utnytter karrieremulighetene og i stor grad benytter seg av fødselspermisjon og deltidsarbeid.

''1) Likestilling (f. eks. er det forskjellig hvis kvinner eller menn er hjemme, osv osv)''

Er litt usikker på hva du sikter til her? Med unntak av de få ukene før og etter fødsel mor må ta, er det opp til den enkelte å _søke_ permisjon - permisjon er ingen tvang.

Regelverket legger til rette for svært så fleksible løsninger for begge foreldre uansett kjønn. Ofte er det holdninger som begrenser valgfriheten, eksempelvis fedre som ønsker å ta ut full pensjon og får trusler om oppsigelse fra sin arbeidsgiver (i privat virksomhet).

''2) Verdien (eller ikke) av å være hjemme vs. karriere.''

Som sagt henger dette sammen i mine øyne. Fordommer og intoleranse er skadelig uansett hvilken retning det går. Men vi skal ikke undergrave det faktum at foreldre som _velger_ å benytte permisjon fullt ut og være hjemmearbeidende ofte blir møtt med nedlatende holdninger.

''Erfaringsmessig må man skille mellom de to for å få en nyttig diskusjon.''

Dette tror jeg kommer an på hver enkelt sin situasjon, det fins så mange variabler.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...