Gå til innhold

Slik kom Madina Salamova inn på NTNU

Anbefalte innlegg

Gjest heisann montebello

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3069959.ece

"- Da vi ble kjent med denne saken høsten 2010, så vi behov for å gjennomgå våre rutiner både for opptak, utdeling av studiebevis, utskriving av vitnemål, for å vurdere eventuelle endringer, sier seksjonssjef for Rekruttering og opptak ved NTNU, Catharina Lindheim, til Nettavisen."

Fortsetter under...

Gjest registerrotta

Ja, og så?

Jeg tror ikke journalisten har skjønt stort her. Hun var ikke uten personnummer, uten det kommer ingen noen vei her i landet.

Det heter D-nummer og det får du veldig fort hvis du f.eks. skal jobbe her.

Det NTNU uttaler om å vurdere rutinene har ingenting med personnummeret å gjøre. Det er mange som studerer i utlandet, både norske og andre.

Gjest Hmmm lurer...

Ja, og så?

Jeg tror ikke journalisten har skjønt stort her. Hun var ikke uten personnummer, uten det kommer ingen noen vei her i landet.

Det heter D-nummer og det får du veldig fort hvis du f.eks. skal jobbe her.

Det NTNU uttaler om å vurdere rutinene har ingenting med personnummeret å gjøre. Det er mange som studerer i utlandet, både norske og andre.

Jeg ble ikke klok av den artikkelen i det hele tatt. Lurte på hva som sto i mailen hun sendte til NTNU og hva som sto i svaret. Ut fra noe jeg tidligere har lest har jeg fått inntrykk av at NTNU tok henne inn vel vitende om at hun ikke har oppholdstillatelse i Norge. Men kjenner du til hva som er fakta?

Gjest registerrotta

Jeg ble ikke klok av den artikkelen i det hele tatt. Lurte på hva som sto i mailen hun sendte til NTNU og hva som sto i svaret. Ut fra noe jeg tidligere har lest har jeg fått inntrykk av at NTNU tok henne inn vel vitende om at hun ikke har oppholdstillatelse i Norge. Men kjenner du til hva som er fakta?

Jeg vet ikke noe mer om saken hennes enn folk flest, jeg forstår bare mer av den personnr-problematikken enn det ser ut til at pressen gjør. Jeg aner ikke hva universiteter er forpliktet til å sjekke, men det er ikke noe unormalt ved at man får studieplasser med D-nr.

Det kan hende regelverket sier at hvis søker har D-nr så skal de bla bla bla, i så fall gjelder det nok alle, ikke bare NTNU. Men det er jo ikke vanlig at myndighetene delegerer slike kontroller til utdanningsinstitusjonene.

Enig i at artikkelen var ganske forvirrende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...