Gå til innhold

Har mistet luktesans etter kraftig hjernerystels

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Kanskje fraværet av luktesansen ikke er en skade, men en helbredelse? Du var skadet - luktet alt, for det du og tonie her beskriver kan vel umulig være normalt (?), og så trynte du, dunka skallen - og wow - som ved et mirakel ble den tidligere lidelsen der du luktet andres fotsopp på 100 meters avstand borte, back to normal.

Men nå som du lukter som vanlige folk er kontrasten for deg så stor at du tror at du har mista luktesansen.

Det kan jo være en god teori, og kanskje tonie også burde vurdere å bære ved ned en glatt trapp uten hjelm. ;)

He, he, he:)

Nå fikk jeg meg virkelig en god latter!

Hverken jeg eller tonie, trenger superluktesans, men hun er blitt bedre, så jeg takker om jeg får litt luktesans igjen;)))Selv anbefaler jeg alle som skal hente ved på glatta, at de bruker hjelm!

Bare reis til varmere strøk du, og ikke tenk på alle i Norge som strever vilt med glatta;(

Pass deg for hai og farlige brennmaneter, du;)

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

23

• nick

6

• ShitDiddelyDo

6

• tonie

5

hidi, the scorpion

Bra! Men husk at det sikkert ikke er lurt å trekke slike ting inn i nesen ;) Satser på du ikke ble rusa ;)

Er du moren min...)))

Hun sa det samme, og jeg måtte le!

Nei, jeg bare luktet litt forsiktig og innhalerte ikke noe...;)))Men når man lukter på salmiakk så stikker det jo vilt i nesen, jeg kunne bare så vidt kjenne littegrann lukt....

Skal ikke ruse meg på salmiakk, går det an forresten...?

Er du moren min...)))

Hun sa det samme, og jeg måtte le!

Nei, jeg bare luktet litt forsiktig og innhalerte ikke noe...;)))Men når man lukter på salmiakk så stikker det jo vilt i nesen, jeg kunne bare så vidt kjenne littegrann lukt....

Skal ikke ruse meg på salmiakk, går det an forresten...?

Nei, jeg har bare lært det av mora mi ;-P

Vet ikke om det er farlig, men det kan neppe være sunt;)

Det er jo det jeg virkelig frykter, at det skal være langvarig eller for alltid...:(

Er virkelig skremt, og legen hadde selvfølgelig fri i dag...!

Legen har alltid fri når man trenger han. Eller har ikke tid. Eller er på kurs. Eller du kan få time om to uker.

På den annen side så er ikke dette noe han kan gi en pille mot, så jeg tror ikke at du har noen hast. Que sera, sera.

Annonse

Jeg vet egentlig ikke noe om dette, men vet iallefall at jeg delvis mistet smakssansen for en periode når jeg fikk innoperert CI (høreimplantat).

For noen år siden hadde en kamerat hjerneblødning og ble lam i halve ansiktet, dette var også forbigående.

Du bør jo snakke med legen om dette?

Smaksnerven går like ved øret, den er superdelikat og vanskelig å unngå ved visse operasjoner.

Hvordan går det egentlig med implantatet? Hører du, eller hører du bare det du vil høre?

hidi, the scorpion

Legen har alltid fri når man trenger han. Eller har ikke tid. Eller er på kurs. Eller du kan få time om to uker.

På den annen side så er ikke dette noe han kan gi en pille mot, så jeg tror ikke at du har noen hast. Que sera, sera.

Takk for omtanken, nick!

Men min lege er helt fantastisk! Så jeg unner h*n en dag fri;)))

Smaksnerven går like ved øret, den er superdelikat og vanskelig å unngå ved visse operasjoner.

Hvordan går det egentlig med implantatet? Hører du, eller hører du bare det du vil høre?

Det er riktig... Når man opererer inn CI bruker man et borr som har alarm som utløses når den kommer for nær iallefall ansiktsnerven.

Jeg synes jeg hører altfor godt (men jeg vet jo ikke helt hva dere hører;-)). Synes f.eks. det er uutholdelig irriterende med veggklokker som tikker osv.. hva er poenget lissom? ;)

Største forskjellen fra før er nok at jeg nå f.eks. kan kjøe bil og prate med sidemannen uten å ta blikket bort fra veien etc..det var ikke mulig før :)

Det er riktig... Når man opererer inn CI bruker man et borr som har alarm som utløses når den kommer for nær iallefall ansiktsnerven.

Jeg synes jeg hører altfor godt (men jeg vet jo ikke helt hva dere hører;-)). Synes f.eks. det er uutholdelig irriterende med veggklokker som tikker osv.. hva er poenget lissom? ;)

Største forskjellen fra før er nok at jeg nå f.eks. kan kjøe bil og prate med sidemannen uten å ta blikket bort fra veien etc..det var ikke mulig før :)

''Synes f.eks. det er uutholdelig irriterende med veggklokker som tikker osv.. hva er poenget lissom? ;)''

Det er jo to "deler" av å høre: Nemlig det å høre det man ønsker å høre, og ikke å høre det man ikke ønsker å høre.

Selv om jeg ikke har en veldig god hørsel, så sorterer jo hjernen vekk all støy (vind, klokker, motorstøy, TV i bakgrunnen, osv), slik at bare det viktige blir videresendt for prossesering.

Jeg tror det tar tid for hjernen å trene seg til å gjøre det.

Så ja, jeg kan høre en klokke på veggen tikke, men til vanlig hører jeg den ikke. Jeg må velge å lytte til den "kanalen".

Med vennlig hilsen

Alle hater veggklokker som tikker, Togli, du er ikke alene om det altså :o)

''Synes f.eks. det er uutholdelig irriterende med veggklokker som tikker osv.. hva er poenget lissom? ;)''

Det er jo to "deler" av å høre: Nemlig det å høre det man ønsker å høre, og ikke å høre det man ikke ønsker å høre.

Selv om jeg ikke har en veldig god hørsel, så sorterer jo hjernen vekk all støy (vind, klokker, motorstøy, TV i bakgrunnen, osv), slik at bare det viktige blir videresendt for prossesering.

Jeg tror det tar tid for hjernen å trene seg til å gjøre det.

Så ja, jeg kan høre en klokke på veggen tikke, men til vanlig hører jeg den ikke. Jeg må velge å lytte til den "kanalen".

Med vennlig hilsen

CI har ikke samme evnen som et øre til å droppe uvensentlige lyder, men det er langt bedre for meg nå enn det var for tre år siden. Uansett er det nok ikke mer å hente etter tre år, så sånn som det er nå må jeg nok bare belage meg på at det skal være resten av livet... Til gjengjeld kan jeg jo ta av "hørselen" når jeg vil - "Dere hørende må dra på fjellet for å nyte stillheten - vi døve kan bli igjen i byen" ;-)

Annonse

Alle hater veggklokker som tikker, Togli, du er ikke alene om det altså :o)

Jeg tror allikevel jeg henger meg mer opp i det enn dere ;)

Satt på lærerværelset på jobb en dag og klaga over den forbanna veggklokka.. Kollegaene mine titta storøyd på meg og lytta.."ah, stemmer det.. er en liten lyd der ja!" ;-P

CI har ikke samme evnen som et øre til å droppe uvensentlige lyder, men det er langt bedre for meg nå enn det var for tre år siden. Uansett er det nok ikke mer å hente etter tre år, så sånn som det er nå må jeg nok bare belage meg på at det skal være resten av livet... Til gjengjeld kan jeg jo ta av "hørselen" når jeg vil - "Dere hørende må dra på fjellet for å nyte stillheten - vi døve kan bli igjen i byen" ;-)

Jeg tror ikke det er et spørsmål om CI eller ei, men hvor lenge man har hørt lydene. Det er jo ikke øret mitt som fjerner lyden, men hjernen som er vant med å gjøre det uten at jeg trenger tenke over det.

Hvis jeg hører veldig nye lyder (f. eks. i en barnehage) så måtte kanskje hjernen min hatt tid til å fjerne dem. Det er noe man lærer/venner seg til. Jeg kan dog være i et fly med skrikende 3-åringer uten at jeg "hører" dem.

Jeg trenger heller ikke dra på fjellet! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg tror allikevel jeg henger meg mer opp i det enn dere ;)

Satt på lærerværelset på jobb en dag og klaga over den forbanna veggklokka.. Kollegaene mine titta storøyd på meg og lytta.."ah, stemmer det.. er en liten lyd der ja!" ;-P

Det kan nok hende, men jeg hadde en fin gammel veggklokke men måtte kvitte meg med den. Og har heller aldri klart de gamle vekkeklokkene som tikket. Jeg fikk ikke sove.

Jeg tror ikke det er et spørsmål om CI eller ei, men hvor lenge man har hørt lydene. Det er jo ikke øret mitt som fjerner lyden, men hjernen som er vant med å gjøre det uten at jeg trenger tenke over det.

Hvis jeg hører veldig nye lyder (f. eks. i en barnehage) så måtte kanskje hjernen min hatt tid til å fjerne dem. Det er noe man lærer/venner seg til. Jeg kan dog være i et fly med skrikende 3-åringer uten at jeg "hører" dem.

Jeg trenger heller ikke dra på fjellet! ;-)

Med vennlig hilsen

Det er nok ikke så enkelt... CI-hørselen er mye mer metallisk enn det normale øret, så man blir generelt sett mye mer sliten av lydene. Alle lyder går på mine 28 elektroder mens dere har dem fordelt på 250 000 ulike "elektroder" (meget enkelt forklart ;))

Håpet er der definitivt, jubalong70;)

Annonymitetsproblemet skylder jeg på hjerneskade...;))

Hi, hi - likte den med hjerneskade :)

Har gjort sånn selv en gang. Skrevet et innlegg anonymt, og så svart svarer med mitt eget nick. Sånn er det nå bare en gang.

Men, jeg synes du bør ta kontakt med legen for å finne ut hvorfor du har mistet sansene, og hva som evt. kan gjøres.

Kom til å tenke på at akupunktur kanskje kunne hjelpe. Vet at de har veldig gode resultater ved hjerneslag, så kanskje også ved hjernerystelse? Vet ikke altså, bare en tanke som datt ned i hodet mitt ;)

Sikkert noen som er mer lydømfintlige enn andre..

Jeg har en diagnose hvor man er mer lydømfintlig enn andre. Merkelig, jeg skjønner faktisk ikke sammenhengen, men sånn er det i hvert fall. Jeg husker når eldstemann bodde hjemme, han er en ertekrok uten like, så elsket han å komme ut på kjøkkenet til meg og snakke til meg uten at jeg hadde hørt ham komme og jeg gikk rett i gulvet da han sa noe. Hehe, til og med han skjønte at det var best å si ifra at han var på vei inn etter en stund. Da sto han i gangen og ropte mutter, mutter, er det greit at jeg kommer inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...