Gå til innhold

Privatliv fra fastlegen

Anbefalte innlegg

Så rart det kan høres, så ønsker jeg å beholde en illusjon av "privatliv" for min fastlege. Som jeg forøvrig er veldig fornøyd med og har brettet liv og sjel ut for. I den grad at en vanlig gyn undersøkelse med celleprøver, føles...rart.

Bær over med meg.. Jeg bestilte time hos privat gyndame og møtte opp. Hun har lest journalen min. Hvilket i og for seg er forståelig, hun kom meg i forkjøp og svarte seg selv på hvor mange barn jeg har, og keisersnitt.

Jeg spør om min delvis invalidiserende PMS. Og får veldig raskt svar "beklager, det finnes ikke noe vi kan gjøre", hvilket ikke var uventet. Så den vanlige regla om trening, helsekosten...og så henger damen på "det er jo ikke så uvanlig ved fibromyalgi og slikt".

Jeg har ikke fibro. Jeg har aldri vært utredet for fibro. Men ordet står antakelig i journalen min, fordi det har vært brukt i samtale med fastlegen. Og jeg kjente det stakk i magen når hun sier dette. For det er et stigma. Jeg er blitt et stigma, "en slik dame". Diffuse plager som ingen finner ut hva er.

Og hver gang jeg føler meg ugg nok til å oppsøke lege, eller til en ren rutineting, hvor jeg har noen spørsmål. Så vil stigmaet poppe opp som svar på alt jeg spør om. Det er derfor du er "sånn" eller "slik".

Legen min "tror ikke" på fibro som sykdom. Det er en søppelsekk med ting man ikke vet hvor man skal plassere. Og jeg kan "sikkert få" diagnosen "hvis jeg vil", men det løser ikke problemene mine. Og fordi hun er legen min stoler jeg 110% på henne, det MÅ jeg. Derfor tror ikke jeg heller på fibro. Jeg har ikke det. Jeg har aldri vært hos reumatolog. Selv når jeg fikk feber og hovne ledd og det SLO ut på blodprøver fikk jeg henvisning. Bare prednisolon, og beskjed om at NESTE gang det evnt slår ut. DA skal jeg videre.

Alikevel har jeg fått stigmaet fibromyalgi. Og det hopper opp hver gang jeg føler meg skral. I den grad at jeg tenker det selv og lar være å gjøre noe med det. Selv om det kanskje skulle vært noe annet.

Enola skuffa i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359528-privatliv-fra-fastlegen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår veldig godt hva du sier. Jeg føler også at nye leger som jeg er inne til leser i journalen min og allerede da en formening om meg. Jeg lurer svært på hva som faktisk blir skrevet i journalen jeg. Om leger har et form for kode-språk som forteller andre leger om de tror jeg er hypokonder eller ikke.

Jeg har hatt et problem i flere år og av ulike grunner hatt flere ulike fastleger. Alt fra flytte bodsted til leger som går av med pensjon. Men likevel blir jeg halveis avvist før jeg forklarer problemet til en ny lege. Endelig nå traff jeg ei ny som har henvist meg videre. Kanskje denne gang blir jeg tatt på alvor.

Jeg vil anta de kjører alt via data og at hun har "logget seg på" et fellesnett som leger har...eller noe slikt.

Nei, det finnes ikke noe fellesnett. Det er ikke engang lov å maile journaler over til andre leger, det skal sendes i posten og da blir det sendt minimalt pga portoen.

Forøvrig er jeg vant med at legen kommer inn å sier at han ikke har hatt tid til å lese journalen min som er ca 10 cm tykk og gjerne vil ha et kort resyme... ;o)

Gjest høstløv

Nei, det finnes ikke noe fellesnett. Det er ikke engang lov å maile journaler over til andre leger, det skal sendes i posten og da blir det sendt minimalt pga portoen.

Forøvrig er jeg vant med at legen kommer inn å sier at han ikke har hatt tid til å lese journalen min som er ca 10 cm tykk og gjerne vil ha et kort resyme... ;o)

''Det er ikke engang lov å maile journaler over til andre leger, det skal sendes i posten og da blir det sendt minimalt pga portoen.''

Jeg tror at det er lov å sende det på faks. Legen min fakser over resepter til Apoteket. Hun fakset papirer til akuttmottaket på sykehuset, nå sist da jeg ble innlagt akutt.

Annonse

''Nei, det finnes ikke noe fellesnett''

Trodde det var noe som heter Helsenett?

Det var snodig.. da vet jeg ikke. Men hun var tydelig klar over både tvillinger, KS og ordet fibro. Ikke noe overasker meg der egentlig, jeg antar man kan stikke på NAV og få en utskrift dersom man forøvrig lurer på min helsetilstand.

Blahh.

''Det er ikke engang lov å maile journaler over til andre leger, det skal sendes i posten og da blir det sendt minimalt pga portoen.''

Jeg tror at det er lov å sende det på faks. Legen min fakser over resepter til Apoteket. Hun fakset papirer til akuttmottaket på sykehuset, nå sist da jeg ble innlagt akutt.

Hm. Men min journal er da i faxform antakelig en halv kilometer lang! Og hvorfor skulle hun be om den bare for en standard celleprøve?

Det har jeg lært ikke er lov. Og på Ullevål ble ikke det praktisert selv om de som jobbet på Aker ville vi skulle fakse journaler. Jeg har fått mye kjeft fordi jeg ikke ville fakse det over altså.

Men resepter er lov å fakse.

Det er ikke engang mulig å komme inn på pasientens journaler fra Ullevål på Oslo Legevakt selv om ortopedisk avdeling ligger i annen etasje og har full tilgang siden de er endel av Ullevål sykehus.

Annonse

Det var snodig.. da vet jeg ikke. Men hun var tydelig klar over både tvillinger, KS og ordet fibro. Ikke noe overasker meg der egentlig, jeg antar man kan stikke på NAV og få en utskrift dersom man forøvrig lurer på min helsetilstand.

Blahh.

NAV sitter ikke på andre papirer de heller enn legen din ev spesialist du har vært hos har sendt dem. De har i hvert fall ikke hele min journal.

NAV sitter ikke på andre papirer de heller enn legen din ev spesialist du har vært hos har sendt dem. De har i hvert fall ikke hele min journal.

Mulig. Jeg har det onde øyet til den bedriften og vil antakelig havne i arkivet til NHD for tankene mine om jeg sier mer.

*snurpetrut*

Gjest høstløv

Det har jeg lært ikke er lov. Og på Ullevål ble ikke det praktisert selv om de som jobbet på Aker ville vi skulle fakse journaler. Jeg har fått mye kjeft fordi jeg ikke ville fakse det over altså.

Men resepter er lov å fakse.

Det er ikke engang mulig å komme inn på pasientens journaler fra Ullevål på Oslo Legevakt selv om ortopedisk avdeling ligger i annen etasje og har full tilgang siden de er endel av Ullevål sykehus.

Nei vel!

Nå var det ikke hele journalen legen fakset til sykehuset, men innleggelsespapirene for at ambulansen skulle ikke vente på papirene, men kunne kjøre med en gang, vi har et stykke vei til sykehus her fra jeg bor.

Nei vel!

Nå var det ikke hele journalen legen fakset til sykehuset, men innleggelsespapirene for at ambulansen skulle ikke vente på papirene, men kunne kjøre med en gang, vi har et stykke vei til sykehus her fra jeg bor.

Jeg tror det blir gjort i nødsfall men da skal i hvert fall personnummeret være fjernet. Jeg har fått innleggelsespapirene i hånda jeg når jeg har blitt innlagt og levert dem i mottaket.

Gjest høstløv

Jeg tror det blir gjort i nødsfall men da skal i hvert fall personnummeret være fjernet. Jeg har fått innleggelsespapirene i hånda jeg når jeg har blitt innlagt og levert dem i mottaket.

Akuttmottaket hadde hele fødselsnummeret mitt klart når jeg ankom, jeg fikk bånd om armen med en gang og laborant sto parat til å ta blodprøver med opplysning om full navn og fødselsnummer. Jeg var så omtåket at jeg ikke vet om det var en han eller hun.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...